Az orosz tervezők már dolgoznak a jövő szállítógépén. Ha a tervek valóra válnak, akkor a szállító flotta alkalmas lesz 400 darab Armata harckocsi 7 000 km-re történő elszállítására, ráadásul mindezt hiperszónikus sebességgel. A tervezők elképzelése szerint a PAK TA névre hallgató monstrum képes lesz 200 tonna teher szállítására, mindezt 2 000 km/h-t meghaladó sebességgel.
A PAK TA program 2024-re mintegy 80 darab teherszállító repülőgép rendszerbe állítását tervezi – mindez azt jelenti, hogy az orosz fegyveres erők képesek lesznek egy komplett páncélos hadsereg eljuttatására a világ bármely pontjára.
A fő elvárás a PAK TA-val szemben, hogy képes legyen az Armata nehéz harcocsik és hasonló harceszközök szállítására, mint például önjáró lövegek, harckocsi-elhárító rendszerek, harcászati rakétahordozók és mobil légvédelmi eszközök. A PAK TA teherszállítók többszintesek lesznek, automatikus rakodórendszerrel és alkalmasak a szállított eszközök légideszantolására. Néhány tucat PAK TA-ból álló szállítóflotta képes lesz 400 Armata nehéz harckocsi, vagy 900 könyü páncélzatú harcjármü, mint például a Sprut-SD kétéltü harckocsielhárító célba juttatására.
Katonai szakértők szerint 2024-re az orosz haderő képes lesz megfelelő szinten kezelni bármilyen konfliktust, amihez nagymértékben hozzájárul az is, hogy addigra kiépül egy, az egész világot lefedő katonai rendszer, amelynek lesznek elemei nem csak a Közel-Keleten, de Latin-Amerikában és a dél-ázsiai térségben is.
A PAK TA projekt megvalósulásáig természetesen megtartják a meglévő teherszállító kapacitást, ugyanakkor azt is látni kell, hogy az orosz hadsereg szállítókapacitás-fejlesztése sosem kapott még ekkora impulzust.
„Ez azt jelenti, hogy képesek leszünk - történelmünk során először – egy teljesen felfegyverzett hadsereget a világ bármelyik pontjára eljuttatni“ – jelentette ki katonai forrásunk. Ez a NATO iraki jelenlétének megfelelő erők pár óra alatti, bármely kontinensre történő harcbavetését jelenti. “Ez természetes a katonai doktrínánkra is hatással lesz” – jelentette ki katonai forrásunk.
Az első PAK TA széria a tervek szerint még szubszónikus lesz, 900 km/h-s utazósebességgel és közepesnek mondható 4 500 km-es hatótávolsággal. A programban szerepel széles törzsü szállítógép fejlesztése is 80-200 tonna közötti szállítókapacitással, amikkel a meglévő Iljusin és Antonov flottát tervezik leváltani.
Hasonló képességekkel egyedül az Antonov An-225 Mrija rendelkezik (250 tonna terhelhetőség), ám azt speciálisan a szovjet ürsikló-programhoz építették.
Az elmúlt években arról lehetett hallani, hogy a jövő katonai teherszállítógépeit az Iljusin cég fogja fejleszteni, akik már tapasztalatot szereztek a nyolcvanas években tervezett Il-106-os szállítógép projekt során – ám az a Szovjetunió felbomlásával feledésbe merült. A mai Oroszország azonban elérkezettnek látta az időt új, nagyratörő tervek megvalósítására – a szállító repülőgépek terén is.
Forrás: rt.com
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.