Minden okuk meglehet a büszkeségre az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis azon hajózóinak és műszaki állományú katonáinak, akik a svédországi Vidselbe települtek, hiszen a légibázis lőterén sikeresen teljesítették az előírt éles rakétalövészetet. (Helyszíni tudósításunk!)
Az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis katonái március 13-i megérkezésük óta eligazítások egész során és számos tervező megbeszélésen vettek részt. Mindezt azzal a céllal, hogy sikeresen végrehajtsák a csaknem egy hétig tartó svédországi lövészet első feladatát, az éles rakétalövészetet.
Az AIM-9-es Sidewindereket (csörgőkígyó) a légibázis svéd müszaki katonái március 16-án, hétfőn, kora reggel adták át magyar kollégáiknak, akik azonnal megkezdték a rakéták rögzítését a Gripenek szárnyvégeire. A felfüggesztéskor rendkívül alapos és gondos munkára volt szükség, hiszen minden illesztésre és rögzítőelemre oda kell figyelni, hogy a rakéta indításakor ne érhesse meglepetés a pilótákat... Ám − ahogy a gyakorlat is bebizonyította − a kecskeméti müszakiak lelkiismeretes munkájának köszönhetően minden rakéta elindult, és nem mellesleg célba is talált...
A vidseli légi bázisról felszálló Gripenekben főként olyan pilóták ültek, akik számára a mostani volt az első alkalom, hogy éles rakétával lőhettek. Mint mondták, a bemért céltárgyra kilőtt rakéta meglepően hangosan és rendkívül gyorsan hagyta el a gépet.
Maga a cél egyébként méretre nem volt nagyobb, mint egy pilótasisak. A céltárgyakból a svéd légierő pilóta nélküli gyakorlógépe négy darabot hordozott a szárnyai alatt, s egy drótkötél segítségével engedte ki őket maga mögé. A céltárgyban ekkor egy infrafáklya gyulladt ki. Ezt a hőforrást érzékelte a Gripenekre erősített rakéták keresőfeje.
A sikeres befogást követően a pilótáknak a megfelelő pillanatban kellett elindítaniuk a Sidewindert. Annak ellenére, hogy sokan most először lőttek ilyen fegyverrel, minden magyar vadászpilóta sikeresen mérte be és találta el a célt.
A leszállást követően természetesen nem maradhatott el a vadászpilóták között jól ismert ceremónia sem: a müszaki katonák eltávolították az indítósínen maradt kábelcsonkot − a csörgőkígyó farkát –, és különleges ereklye gyanánt átadták azt a büszke pilótának.
További fotókért kattintson ide!
A svédországi Légi Fölény gyakorlat gépágyú-éleslövészettel folytatódik.
Fotók és szerző: Snoj Péter
A Németországban született, de osztrák származású Edgar Schmued valódi legendának számított az amerikai repülőgépgyártásban. A nevéhez fűződik a North American cég világhírű P-51-es Mustangja, majd a második világháborút követően nagyban hozzájárult a korszak egyik leghatékonyabb vadászgépének, a F-86-os Sabre-nek a kifejlesztéséhez.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.