2025. 02. 05. szerda
Ágota, Ingrid
: 406 Ft   : 390 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Magyar Gripenek védik tavasztól Szlovénia légterét

JETfly  |  2014. 01. 17., 16:29

\"A Szlovénia és Magyarország közötti védelmi együttműködés rendkívül szoros és sokrétű. Meggyőződésem, hogy ez a mostani megállapodás tovább erősíti országaink egyébként is kiváló kapcsolatát\" – mondta Hende Csaba 2014. január 17-én, pénteken, Kecskeméten.

A magyar honvédelmi miniszter és Roman Jakiè szlovén védelmi miniszter a Magyarország és Szlovénia közti légtérrendészeti együttmüködésről szóló megállapodás módosítását írta alá az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison. 

A megállapodás szerint tavasztól magyar Gripenek is védik Szlovénia légterét. A szomszédos országnak ugyanis nincsenek harci repülőgépei, márpedig korunkban az egyik legnagyobb fenyegetés a nemzetközi terrorizmus, amelynek a civil légi jármüvek eltérítése és fegyverként való felhasználása is az egyik eszköze lehet. A NATO ezért tekinti fontos feladatnak a tagországok egységes légvédelmi rendszerének fenntartását, a légtérrendészeti feladatok megnyugtató rendezését. Szövetségesi hozzájárulásként, 2004 óta Olaszország látta el a szlovén légtér védelmét, a tervek szerint tavasztól azonban hazánk is bekapcsolódik a szomszédos ország légtérrendészeti feladatainak ellátásába. 

A szlovén védelmi minisztert Hende Csaba fogadta a kecskeméti légibázison 

A magyar és a szlovén védelmi tárca az ehhez szükséges jogi hátteret szakértői szinten véglegesítette, a Magyar Légierő a megállapodás aláírásának ratifikálását és kihirdetését követően kezdheti meg a NATO integrált légvédelmi rendszer keretében a szlovén légtér védelmét. 

Az aláírás alkalmából Hende Csaba kiemelte: „A szlovén légtérrendészeti feladatokba történő bekapcsolódásunk hasznos Magyarországnak, mivel hozzájárul a NATO szövetségesi feladatokhoz és növeli a légierő müveleti tapasztalatait. Ugyanakkor hasznos Szlovéniának is, mivel így már két szomszédos ország védi a légterét. Hazánk is kapott már segítséget NATO szövetségeseitől, például az afganisztáni szerepvállalásunkkal kapcsolatban, most viszont Magyarország járul hozzá egy NATO tagállam egyik fontos kötelezettségének a végrehajtásához.” 

A most aláírt „Kiterjesztett légtérvédelem” nevet viselő dokumentum a két ország közt 1996-tól érvényben lévő „Repülő és légvédelmi szakterületeken történő katonai együttmüködésről” szóló megállapodás módosítása. Az akkori kormányközi szerződés ugyanis minimum egyhetes engedélykérési kötelezettséget, és az engedélyezett repülések esetén huszonnégy órás tájékoztatási kötelezettséget írt elő egymás légi irányításai számára. Tiltotta felfegyverzett katonai repülőgépek berepülését egymás légterébe – kivéve, ha erre, egy mindkét ország által aláírt nemzetközi szerződés kötelezi a feleket. A most aláírt szerződésmódosítás a légtérrendészeti feladatok végrehajtása érdekében ezt a tilalmat és kötelezettséget oldja fel. 

A dokumentumot a két miniszter írta alá

A két védelmi miniszter kézjegyével ellátott dokumentumot az Országgyülés emeli törvényerőre, majd jelenteti meg a Magyar Közlönyben. Ezt követően a köztársasági elnök kiállítja a ratifikációs okiratot, amelyet a Külügyminisztérium megküld Szlovéniának. A szlovén belső eljárások befejezését követően a ratifikációs okiratokat az érintett országok kicserélik, a most aláírt módosítás ezt követően 30 nap múlva lép érvénybe. 

A készenléti szolgálatot az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis negyedik generációs Gripen harci gépei látják majd el. Csakúgy, mint a hazai légtérrendészet esetében, feladatuk lesz biztosítani a szlovén légtér védelmét, a repülés biztonságát. Vizuálisan azonosítani a rádiózás és a nemzetközi légiközlekedés szabályait megszegő repülőgépeket a légtérben. 

A szlovén légtérrendészeti feladatok ellátásához történő hozzájárulásunk nem jelent többletköltséget a Magyar Honvédség számára. A repülőgépeink a honi bázisukról üzemelnek majd. A szomszédos ország légterének a védelmét a Gripenek az éves repült órájuk keretének a terhére látják majd el. Ezeket az órákat a gyártóval kötött 10 éves szerződés értelmében amúgy is le kell a gépeknek repülniük. 

Szlovéniának nincsenek harci gépei, légterének védelmével azonban teljes mértékben integrálódott az ország a NATO szervezetébe – hangsúlyozta a szerződés ünnepélyes aláírását követően Roman Jakiè

Galambos Sándor

Fotó: Galovtsik Gábor

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 30., 15:07
2025. január 29-én, helyi idő szerint 20 óra 48 perckor leszálláshoz készülődött a PSA Airlines Bombardier CRJ-701ER típusú regionális utasszállítója Washingtonban, a repülőtér közelében azonban összeütközött egy katonai helikopterrel.
2025. 01. 28., 13:19
Egy különleges élő közvetítés vár ránk 2025. január 28-án, délután: a Boom Technology által fejlesztett, XB-1 jelzésű demonstrátor tervezetten a mai napon teljesítheti első, hangsebesség feletti tesztrepülését, újabb mérföldkövet jelentő eseményként a Boom Overture szuperszonikus utasszállító programjában.
2025. 01. 28., 09:17
Miskolc ismét a hírek szereplője repülőtere kapcsán: a 2022. április 30-án bezárt, nagy múltra visszatekintő repülőtér nagy űrt hagyott a térség repülős életében, a legfrisseb hírek azonban már egy új airport létesítéséről szólnak.
2025. 01. 14., 15:53
A Németországban született, de osztrák származású Edgar Schmued valódi legendának számított az amerikai repülőgépgyártásban. A nevéhez fűződik a North American cég világhírű P-51-es Mustangja, majd a második világháborút követően nagyban hozzájárult a korszak egyik leghatékonyabb vadászgépének, a F-86-os Sabre-nek a kifejlesztéséhez.
2025-01-31 10:06:46
A NASA elfogadta az Axiom Space negyedik küldetését, tehát Kapu Tibor magyar kutatóűrhajós leghamarabb 2025 tavaszán elindulhat a Nemzetközi Űrállomásra. Az Ax-4 első sajtótájékoztatóján a legénység mellett bemutatták a küldetés hivatalos jelvényét („mission patch”), illetve azt a ruhát is, amelyben az űrhajósok a Nemzetközi Űrállomásra utaznak („flight suit”).
2025-01-27 09:31:22
Fontos mérföldkövet ért el a fenntarthatóság terén a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport. A Budapest Airport leányvállalata, a Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló Kft. sikeresen teljesítette azon audit feltételeit, amely lehetővé teszi a fenntartható repülőgép-üzemanyag (sustainable aviation fuel, SAF) használatának bevezetését a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
2025-01-23 13:42:38
Közvetlen légijárat indul Budapest és Kuvaitváros között a Jazeera Airways légitársaság jóvoltából. Az erről szóló szándéknyilatkozatot januárban írta alá a légitársaság és a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport, a járatok pedig 2025 júniusától szeptemberéig üzemelnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.
2025. 01. 28., 11:13
Az EUFOR Althea művelet parancsnokaként tanúsított kiemelkedő helytállásáért, az egyéves magyar parancsnoki év eredményeiért Hadik Szablya emléktárgyat adományozott dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke dr. Sticz László vezérőrnagynak.
2025. 01. 22., 13:06
1940-ben új repülőgép jelent meg az amerikai haditengerészet zuhanóbombázó századainál: az SBD Dauntless.
2025. 01. 22., 09:34
Az 1957-ben épített négymotoros lesz a légitársaság 2026. évi centenáriumi ünnepségének egyik attrakciója.

  Legfrissebbek most

Éppen 10 éve törölte el a HungaroControl – Európában elsőként – a teljes légi útvonalhálózatot, ezzel lehetővé téve a repülőgépek korlátozások nélküli, szabad légtérhasználatát. Az innovatív forgalomszervezési koncepciónak (Hungarian Free Route, HUFRA) köszönhetően az elmúlt évtized során a hazánk felett átrepülő járatok útvonala összesen 15 millió kilométerrel rövidült, és több mint 180 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid került a levegőbe.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.