2025. 02. 02.
Aida, Karolina
: 408 Ft   : 393 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Elkezdődhet a ProTAR védelmi alkalmazása

Elkezdődhet a ProTAR védelmi alkalmazása
JETfly  |  2023. 08. 24., 13:39

Utolsó tesztrepüléseit is sikeresen teljesítette a ProTAR, ezzel hivatalosan is lezárult a célanyag-drón rendszer két és fél éves fejlesztési szakasza. A Magyar Honvédség megrendelésére fejlesztett célanyag-rendszer a magyar védelmi ipar legkiválóbb fejlesztéseinek sorában világviszonylatban is különleges, sugárhajtású drón, amely első megrendelőit várja. A hadsereg légvédelmi képességének fejlesztésére hivatott pilóta nélküli repülő rendszer akár 500 km/órával is képes kötelékben repülni, segítségével valós körülmények között szimulálhatóak a támadó repülőgépek.

Az utolsó tesztrepülések befejezésével hivatalosan is lezárta a ProTAR fejlesztését a Rotors & Cams Zrt. – a 4iG Csoport tagja – és a megrendelő, a Magyar Honvédség. Két és fél éves munka eredményeként a világpiacon egyedülálló drónt hozott létre – a Rotors & Cams a Genevation Aircraft Kft.-vel és a HunMech Kft.-vel közösen – a légvédelemi gyakorlatok támogatására. A merev szárnyú, sugárhajtású, pilóta nélküli, automata repülőgépek kötelékrepülésre is képesek, sebességük eléri az 500 km/órát, repülési magasságuk a 6000 métert, üzemidejük a 60 percet, kommunikációs hatótávolságuk pedig a 75 kilométert. A rendszer a légvédelmi egységek jártasságának növeléséhez képes hozzájárulni a gyakorlatok flexibilitásának és hatékonyságának növelésével, a költségek és a kockázatok csökkentése mellett. A pilóta nélküli repülőgépeket (UAV) egy magyar fejlesztésű elektromos katapult emeli a levegőbe 100 km/órás kilövési sebességgel. Az indítás ismétlési idő nem haladja meg a 2 percet, ami szintén egyedülálló a világpiacon.

A drón a védelmi képességek fejlesztését segíti: célanyag, amelyet az éles és gyakorló lövészetek során az egységeknek el kell találni. A világviszonylatban is különleges kötelékrepülési képesség, a nagy magasság és a gyorsaság jelentős kihívás elé állítja a légvédelmi egységeket, a drónok segítségével többféle készültségi helyzet szimulálható anélkül, hogy nagyértékű repülőgépeket és pilótákat használna a haderő.

A fejlesztési szakasz hivatalos lezárásával a ProTAR nagykorúvá érett, már a való életben, vagyis a légvédelmi gyakorlatokon is bizonyíthatja képességeit. A rendszert a Rotors & Cams Zrt. nem csak fejlesztőként és gyártóként értékesíti majd a világ hadseregei számára, de szolgáltatásként is. A rendszer üzemeltetéséhez speciális szaktudásra van szükség, miközben a célanyag-eszközök fejlesztésben és gyártásában bevett nemzetközi gyakorlat, hogy szerződött civil cégek biztosítják a megfelelő színvonalú szimulációt a légvédelmi egységeknek.

Molnár Zsolt, a Rotors & Cams Zrt. vezérigazgatója szerint minden esély megvan arra, hogy a ProTAR hamarosan segítse a légvédelmi egységek kiképzését, akár Magyarországon is, hiszen a célrepülő rendszert képességei a magyar védelmi iparág legkiválóbb fejlesztései sorába emelik. A társaság a fejlesztés lezárását követően felkészül a megrendelők igényeinek kiszolgálására, miközben a rendszer továbbfejlesztése is napirenden van: az eszköz az ellenséges légvédelmet zavaró drónként, vagy akár támadó fegyverként is alkalmazható, de a polgári célú hasznosítása is elképzelhető.

A Rotors & Cams Zrt.

A 2014-ben alakult Rotors & Cams az egyedi UAV rendszerek hazai piacának meghatározó szereplője. Megoldásai az ipari, rendvédelmi és katonai alkalmazások széles köreit fedik le. A Rotors & Cams Zrt. a legkorszerűbb technológiai megoldások integrálásával egyedi, optimalizált multirotoros, merevszárnyú és hibrid drón-rendszerek fejlesztését, gyártását, valamint drónrendszerek alkalmazását kínálja partnereinek. A társaság minden hatósági engedéllyel és minőségbiztosítási tanúsítással rendelkezik, az általa tervezett és fejlesztett multirotoros drónok polgári és védelmi, valamint tudományos célú felhasználásra is alkalmasak. A vállalat fejlesztési és gyártási tevékenysége során több hazai kutatóhellyel, illetve hazai és külföldi szakmai partnerrel működik együtt. A Rotors & Cams kiemelt feladatként kezeli megbízható és korszerű eszközök és eljárások fejlesztését, bevezetését, valamint integrálását. A cég tagja a Magyarországi Drón Koalíciónak (MDK). A társaságban kisebbségi tulajdonos a 4iG Nyrt.

A 4iG Csoport es a Rotors & Cams Zrt. sajtóközleménye

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 28., 09:17
Miskolc ismét a hírek szereplője repülőtere kapcsán: a 2022. április 30-án bezárt, nagy múltra visszatekintő repülőtér nagy űrt hagyott a térség repülős életében, a legfrisseb hírek azonban már egy új airport létesítéséről szólnak.
2025. 01. 14., 15:53
A Németországban született, de osztrák származású Edgar Schmued valódi legendának számított az amerikai repülőgépgyártásban. A nevéhez fűződik a North American cég világhírű P-51-es Mustangja, majd a második világháborút követően nagyban hozzájárult a korszak egyik leghatékonyabb vadászgépének, a F-86-os Sabre-nek a kifejlesztéséhez.
2025. 01. 02., 10:24
A NATO Görögországban megrendezett, a légi hadműveletek összehangolását célzó Ramstein Flag gyakorlatának különböző részterületeit az ARANYSAS decemberi számában - mintegy „felülnézetben” - bemutattuk. A végrehajtott repülésekbe és a gyakorlat „alulnézetébe” Tősér Péter alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár megbízott parancsnok-helyettese avatja be az olvasókat.
2024. 12. 17., 12:44
Az Olasz Haditengerészet zászlóshajója az új, ötödik generációs harci gépeivel, az F-35B-kkel együtt mérföldkőnek számító bevetésre indult. A különleges gyakorlat sorozat részeként többek között Ausztráliába és Japánba is eljutott.
2025-01-27 09:31:22
Fontos mérföldkövet ért el a fenntarthatóság terén a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport. A Budapest Airport leányvállalata, a Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló Kft. sikeresen teljesítette azon audit feltételeit, amely lehetővé teszi a fenntartható repülőgép-üzemanyag (sustainable aviation fuel, SAF) használatának bevezetését a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
2025-01-23 13:42:38
Közvetlen légijárat indul Budapest és Kuvaitváros között a Jazeera Airways légitársaság jóvoltából. Az erről szóló szándéknyilatkozatot januárban írta alá a légitársaság és a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport, a járatok pedig 2025 júniusától szeptemberéig üzemelnek.
2025-01-22 19:45:14
2025. január 22-én, szerdán rendezték meg az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztásának átadás-átvételi ünnepségét, melynek keretein belül Gróf Gergely ezredes, leköszönő parancsnok átadta a csapatzászlót Könczöl Ferenc ezredesnek, a dandár új parancsnokának.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.
2025. 01. 28., 11:13
Az EUFOR Althea művelet parancsnokaként tanúsított kiemelkedő helytállásáért, az egyéves magyar parancsnoki év eredményeiért Hadik Szablya emléktárgyat adományozott dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke dr. Sticz László vezérőrnagynak.
2025. 01. 22., 13:06
1940-ben új repülőgép jelent meg az amerikai haditengerészet zuhanóbombázó századainál: az SBD Dauntless.
2025. 01. 22., 09:34
Az 1957-ben épített négymotoros lesz a légitársaság 2026. évi centenáriumi ünnepségének egyik attrakciója.

  Legfrissebbek most

A NASA elfogadta az Axiom Space negyedik küldetését, tehát Kapu Tibor magyar kutatóűrhajós leghamarabb 2025 tavaszán elindulhat a Nemzetközi Űrállomásra. Az Ax-4 első sajtótájékoztatóján a legénység mellett bemutatták a küldetés hivatalos jelvényét („mission patch”), illetve azt a ruhát is, amelyben az űrhajósok a Nemzetközi Űrállomásra utaznak („flight suit”).

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.