2018. szeptember 8-án ünnepélyes keretek között adta át a Boeing Seattle-ben, a Paine Field-i gyár repülőterén az első széria KC-46A Pegasus légi utántöltő repülőgépet.
Az első felszállását a repülőgép (N50217) ugyanerről a repülőtérrel hajtotta végre tavaly december 5-én, az átadásra pedig a tervekhez képest féléves csúszással került kor. Az átadást követően a tanker áttelepül rendeltetési helyére, az Oklahoma államban található Altus Repülőbázisra, ahol az USAF 19. Légi Szállító Ezred 56. Légi Utántöltő Századában fog szolgálni. Ez az alakulat képezi a USAF számára a C-17A, a KC-135 és mostantól a KC-46A tankerek személyzetét.
A mostani elvileg a harmadik átadott repülőgép a még 2011-ben megrendelt 18 darabos flottából, azonban az első két példányt módosításokra visszaküldték a gyártóhoz. Az eredeti szerződés értelmében 2017 augusztusáig mind a 18 darabot le kellett volna szállítani, a tervet később módosították 2018 márciusára. Ehhez képest most került csak sor az első szériagép átadására. A Boeing cégnek sokba fáj a csúszás: mindezidáig 1,6 milliárd dollárt fizettek vissza a kormánynak.
A Boeing 767-200 utasszállító alapjaira épített KC-767 NewGen Tanker 2011-ben nyerte meg a tendert, amely a 2006-os – botrányba fulladt – KC-X program helyébe lépett. A KC-X programot érdekes módon az Airbus és a Northrop Grumman Airbus-330 alapokra fejlesztett KC-30-asa nyerte meg, amit az USA védelmi minisztériuma 2008-ban KC-45A néven meg is rendelt, hogy azután – nyilvánvalóan a hazai repülőgépipari lobbi nyomására – 2009-ben vissza is mondjon.
A KC-46A érdekes „öszvére” a Boeing különböző típusainak: az alap a Boeing 767-200LRF (Long Range Freighter) szállítógép, a törzs a Boeing 767-200ER-től jött, a szárny és a futómű a Boeing 767-300F-é, a hajtóművek pedig a Boeing 767-400ER típustól valók. A kabin és avionika a Rockwell Collins gyártmánya, egyébként a Boeing 787-en is ugyanez van, a légi utántöltő rendszer a hatodik generációt képviseli és teljesen digitalizált.
A KC-X program alapján összesen 179 darab repülőgépet fognak legyártani (két darabot a kísérletek céljára a többi normál szériás lesz), melyekkel a 2028-as költségvetési évig a legöregebb KC-135-ösöket szándékoznak leváltani. A program költségvetése folyamatosan nő, 2014-ben 52 milliárd dollárra rúgott. Az első hat darab prototípus bekerülési összege a tervezett 4,4 milliárd dollár helyett elérte az 5,85 milliárd dollárt. A jelenlegi állás szerint az USAF 34 darabot rendelt be a tervezett 179 helyett, négy darabot a japánok vásároltak meg – 2020-ban kapják csak meg az első darabokat.
Forrás: https://bmpd.livejournal.com
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.