2025. 02. 05. szerda
Ágota, Ingrid
: 408 Ft   : 395 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Mégis befejezik a második An-225-öst?

Mégis befejezik a második An-225-öst?
JETfly  |  2022. 01. 28., 15:29
Mégis befejezik a második An-225-öst?

Többször felmerült már annak a lehetősége, hogy Ukrajna – külföldi segítséggel – befejezi és életre kelti a második An-225-öst: ebből egyelőre nem lett semmi, de most újabb ország került szóba ezzel kapcsolatban.

Az Ukrajna és Törökország közötti légiközlekedési együttműködések közül vitathatatlanul a leglenyűgözőbb a világ legnagyobb teherszállító repülőgépének, a második An-225-ös elkészítésének lehetősége. Törökország An-225-ös iránti érdeklődéséről először 2020 októberében számoltak be, amikor Erdoğan elnök felvetette a repülőgép befejezésének ötletét Zelenszkij ukrán elnök ankarai látogatása során. Bár azóta keveset hallottunk a tervről, a török szerepvállalás áttörést jelenthet a második An-225-ös befejezéséhez és szolgálatba állításához.

A második An-225-ös külföldi partner segítségével történő elkészítésének ötlete először 2011-ben vetődött fel, amikor Kína fejezte ki érdeklődését a repülőgép olyan platformmá fejlesztése iránt, amellyel kereskedelmi műholdakat lehetne pályára állítani. A projekt első szakaszában elkészült volna a második repülőgépváz, amelyet még mindig az Antonov Kijev melletti létesítményeiben tárolnak, míg a második szakaszban az An-225 kínai gyártását kellett volna újraindítani. A magas költségek kudarcra ítélték ezeket az ambiciózus terveket, és úgy tűnik, a projekttel csendben felhagytak.

A világ jelenlegi egyetlen repülőképes An-225-öse

2021-ben bejelentették, hogy az UkrOboronProm (az Antonov anyavállalata) továbbra is keres külföldi befektetőt a projekt elindításához. Jurij Huszjev, az UkrOboronProm vezérigazgatója kijelentette, hogy Ukrajna "jelenleg több országgal folytat aktív tárgyalásokat az ukrán repülőgép-flotta fejlesztéséről". Nem titok, hogy a számos ukrán repülőgép-konstrukció továbbfejlesztésében érdekelt országok egyike Törökország, amely eddig két Antonov termék iránt mutatott érdeklődést nyilvánosan: az An-178 és az An-188 katonai szállító repülőgépek iránt.

A legelső An-225-ös (UR-82060) 1988 decemberében hajtotta végre első felszállását a Buran űrsikló légi szállítójaként. Két repülőgépet rendeltek, de csak egy példány készült el a Szovjetunió összeomlása előtt. Az An-225 ma is a világ legnehezebb, legnagyobb (de nem a legszélesebb) repülőgépe, amelyet valaha építettek, és közel 250 tonna rakomány szállítására képes. Az egyetlen Mrija-t az Antonov Airlines színeiben láthatjuk, amely nagy teherszállító repülőgépekből álló flottát üzemeltet, számos An-124-essel soraiban.

Az egyetlen elkészült An-225 a Szovjetunió felbomlása idején, 1991-ben Ukrajnában volt, így az újonnan függetlenné vált köztársaság fennhatósága alá tartozott. A Buran űrprogram 1993-as törlését követően azonban a repülőgép feladat nélkül maradt. 1994-ben az An-225-öst hosszú távú tárolásra helyezték az Antonovi Repülőgépgyárban Kijevben, a második An-225-ös repülőgépvázon végzett munka pedig leállt, miután 70%-ban elkészült.

Az 1990-es évek végére újra felmerült az igény egy akkora repülőgép iránt, így a tárolt példány 2001-ben ismét aktív szolgálatba állt és 2006-ban döntés született a második An-225 építésének újraaktiválásáról. 2009 végéig azonban a repülőgépen végzett munka még mindig nem kezdődött el, és úgy tűnt, hogy a tervet elvetették. Aztán 2011 májusában az Antonov vezérigazgatója kijelentette, hogy a második An-225-ös befejezése három éven belül megtörténhet, ha egy érdekelt fél legalább 300 millió dollárral beszállna a költségekbe.

2016-ban a kínai Airspace Industry Corporation állítólag kész volt fedezni ezeket a költségeket. Kína régóta élvezi Ukrajna repülési iparának gyümölcsét. Az 1990-es években Ukrajna két Szu-33-as és egy Szu-25UTG repülőgépet adott el Kínának, amelyek „alapos tanulmányozása” végül a J-15-ös repülőgép-fedélzeti vadászgép megalkotásában csúcsosodott ki. A közelmúltban Kína megkísérelte megszerezni a többségi tulajdont a Motor Sich-ben – a világ egyik legnagyobb repülőgép- és helikopterhajtómű-gyártójában –, amelyet azonban az Egyesült Államok nyomására végül megakadályoztak.

Bár a második An-225 elkészítése minden bizonnyal előnyös lesz a túlméretezett áruk nemzetközi teherszállításában, a repülőgép befejezésének 300 millió dolláros költsége azt jelentheti, hogy soha nem lesz igazán nyereséges. Ezt Olekszandr Donets, az Antonov jelenlegi vezérigazgatója is megerősítette, aki 2019-ben kijelentette: „Ez egy nagyon költséges projekt. A tervezési és mérnöki munkák, az új berendezések beszerzése és a repülőgép hatósági engedélyeztetése több száz millió dollárba kerül. Egy ilyen projekt hatékony lehet az űrhajózási programban, de nem a kereskedelmi légi szállításban."

Ez felveti a kérdést, hogy Törökország miért mutatott érdeklődést a második An-225 befejezése iránt. Ahelyett, hogy a repülőgépet pusztán kereskedelmi eszközként üzemeltetné, amelynek célja a profitszerzés, Törökország státusz-szimbólumként használhatná a repülőgépet, amely a török hatalmat és presztízst hivatott jelezni itthon és külföldön. Törökország a világpolitika egyre fontosabb szereplőjévé válik, határozott nemzetközi szerepet és ezzel együtt növekvő politikai súlyt is felvállal. Az An-225-ös túlméretes tárgyakat, humanitárius segélyt és egyéb rakományt szállíthat a világ minden tájára, megerősítve Törökország felemelkedő nagyhatalom státuszát.

Az An-225 méretű repülőgéphez kapcsolódó magas költségek eltántorították Ukrajnát attól, hogy valaha is elkészüljön a második Mrija. Mivel a Motor Sich-ügy után további kínai tőkebefektetés nem valószínű, más partnert kell keresni a repülőgép befejezéséhez. Ez lehet az a pont, ahol Törökország lép be. Törökország feltörekvő hatalom a nemzetközi politikában, és bizonyítottan képes nehéz projektek megvalósítására. Hogy az An-225 üzemeltetéséből származó előnyök végül meghaladják-e a repülőgépek aktív szolgálatba állításának költségeit, azt a török kormánynak kell eldöntenie. Akkor talán az An-225 ugyanazt a festést viselheti, mint Törökország elnöki repülőgépe, nagykövetként és státuszszimbólumként, hogy megmutassa hatalmát és befolyását a világ minden sarkában.

Az utóbbi időszakban hazánk felett is gyakran átrepülő An-225-ös kapitánya YouTube csatornát is készített a gép iránti nagy érdeklődés miatt, melyre folyamatosan kerülnek fel a friss tartalmak:

Forrás: https://www.oryxspioenkop.com/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 30., 15:07
2025. január 29-én, helyi idő szerint 20 óra 48 perckor leszálláshoz készülődött a PSA Airlines Bombardier CRJ-701ER típusú regionális utasszállítója Washingtonban, a repülőtér közelében azonban összeütközött egy katonai helikopterrel.
2025. 01. 28., 13:19
Egy különleges élő közvetítés vár ránk 2025. január 28-án, délután: a Boom Technology által fejlesztett, XB-1 jelzésű demonstrátor tervezetten a mai napon teljesítheti első, hangsebesség feletti tesztrepülését, újabb mérföldkövet jelentő eseményként a Boom Overture szuperszonikus utasszállító programjában.
2025. 01. 28., 09:17
Miskolc ismét a hírek szereplője repülőtere kapcsán: a 2022. április 30-án bezárt, nagy múltra visszatekintő repülőtér nagy űrt hagyott a térség repülős életében, a legfrisseb hírek azonban már egy új airport létesítéséről szólnak.
2025. 01. 14., 15:53
A Németországban született, de osztrák származású Edgar Schmued valódi legendának számított az amerikai repülőgépgyártásban. A nevéhez fűződik a North American cég világhírű P-51-es Mustangja, majd a második világháborút követően nagyban hozzájárult a korszak egyik leghatékonyabb vadászgépének, a F-86-os Sabre-nek a kifejlesztéséhez.
2025-01-22 19:45:14
2025. január 22-én, szerdán rendezték meg az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztásának átadás-átvételi ünnepségét, melynek keretein belül Gróf Gergely ezredes, leköszönő parancsnok átadta a csapatzászlót Könczöl Ferenc ezredesnek, a dandár új parancsnokának.
2025-01-20 15:40:22
Az ázsiai e-kereskedelem növekedése az egyik motorja a légi teherszállításban tapasztalható keresletnövekedésnek. Ennek kielégítése érdekében az Emirates SkyCargo két új teherszállító gépet állít forgalomba és 15 százalékkal növeli szállítókapacitását.
2025-01-17 12:23:25
Az Emirates bemutatta új egyenruháját, amely az exkluzivitást és a légitársaság luxus színvonalát tükrözi. Az új viselet kifejezetten a Dubaji Nemzetközi Repülőtéren dolgozó elit csapat számára készült, amely a VIP és prémium utasok gördülékeny és személyre szabott utazási élményéért felelős.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.
2025. 01. 28., 11:13
Az EUFOR Althea művelet parancsnokaként tanúsított kiemelkedő helytállásáért, az egyéves magyar parancsnoki év eredményeiért Hadik Szablya emléktárgyat adományozott dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke dr. Sticz László vezérőrnagynak.
2025. 01. 22., 13:06
1940-ben új repülőgép jelent meg az amerikai haditengerészet zuhanóbombázó századainál: az SBD Dauntless.
2025. 01. 22., 09:34
Az 1957-ben épített négymotoros lesz a légitársaság 2026. évi centenáriumi ünnepségének egyik attrakciója.

  Legfrissebbek most

A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.