2021. február 4-én került sor arra a találkozóra, melynek keretein belül egy spanyol védelmi küldöttség egyeztetett az Airbus Military delegációjával többek között az AFJT (Airbus Future Jet Trainer) programról, melyhez partnerországokat keresnek.
Terveik szerint Franciaországgal és Németországgal működnének együtt az új, spanyol-gyártású, korszerű katonai kiképző repülőgép fejlesztése kapcsán, a megvalósíthatósági tanulmányt - elkészülte után - mindkét országnak elküldik majd. A katonai pilóták képzésének átalakulása az alkalmazott típusok kapcsán több ország légierejénél is aktuális téma: Franciaország esetében az Alpha Jet-ek utódját keresik majd a képzés LIFT (Lead-in Fighter Training) fázisára. Németország hosszú évek óta az Egyesült Államokban képzi katonai pilótáit az Euro-NATO Joint Jet Pilot Training (ENJJPT) program keretein belül, melynek a Sheppard légibázis ad otthont.
Összehasonlítva a francia katonai pilóták hazai, illetve a németek külföldi képzését, az Airbus Military új kiképző repülőgépének programjában a német részvétel tűnik összetettebbnek, hiszen az új típust valahogy bele kellene illeszteni az Egyesült Államokban zajló NATO-s kiképzési folyamatba: az ENJJPT utolsó fázisában jelenleg a T-38-ast repülik a kadétok, mely típust a Boeing T-7A Red Hawk vált majd le.
Franciország esetében reálisabbnak tűnhet a részvétel az Airbus új programjában, hiszen a leváltandó Alpha Jet flotta helyére érkeznie kell új típusnak, ráadásul esélyesebbnek tűnik jó kapcsolataik miatt (Airbus A330MRTT rendelés, illetve részvétel a FCAS=Future Combat Air System programban) egy francia-spanyol üzlet, mint például egy francia-olasz. Az olasz M-346-os tökéletes váltótípus lehetne a Francia Légierőnél, de eddig nem úgy tűnik, hogy Páris üzletelni kíván a gyártó, Leonardo-val.
Az Airbus új kiképzőgépe kapcsán persze fontos kérdés, hogy ténylegesen mikor lesz belőle valami, terveik szerint 5 éven belül már a levegőben szeretnék látni, hadrendbe állítására kb. még plusz öt évvel számolnak, ami a kiöregedő francia Alpha Jet flotta kapcsán már nem biztos, hogy bele fog férni. Hasonló a helyzet a spanyol F-5-ös flottával is, de hazai érdekeltségű típus lévén Spanyolország vélhetően meg fogja várni az Airbus új katonai kiképző repülőgépét, mely a képzés III., IV., és V. fázisában kapna szerepet, az I. és II. fázisra pedig a PC-21-es érkezhet.
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Portugália a brazil Embraer A-29N Super Tucano típusával modernizálná légierejét. A szándékból mára valóság lett, a két fél aláírta a beszerzéshez kapcsolódó szerződést.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.