Kellemes nyári hétvégére készült mindenki. Tervezgettük mivel is teljenek az elkövetkező napok. Volt, aki a strandolást favorizálta, más egy közös focimeccs nézésre invitálta barátait és páran a borutcában szerettek volna bort kóstolni. Már előre éreztük a finom vörös bor izét, mikor csörgött a telefon. A telefon most nem a jó barát szerepét játszotta. Rossz hírt közölt. Fehérgyarmat közelében lezuhant a Magyar Honvédség L-39 Albatros típusú repülőgépe és a fedélzetén repülők életüket vesztették. A gondolatban kortyolt bor íze rögtön megkeseredett és az eltávozott pilótákra, barátokra, Janicsek Andrásra és Ignácz Zoltánra gondoltunk.
Könnyek szöknek a szemekbe és mindenki a közös élményeket idézi fel. Pörögnek az emlékképek, az első közös pillanatok Janicsek Bandival (1965-2008) a Kilián György Repülő-Müszaki Főiskolán. Van, aki lelki szemei előtt látja az első katonai szárnycsapásokat az L-29 Delfinen, majd a repülést a vadászgépen, a MiG-21-esen. Előkerülnek a pillanatok, amikor a mindennapi kiképzés során Bandi repült társaival és az utána kezdődő baráti beszélgetések során töltöttek kellemes órákat a jó barátok. A következő felidézett pillanat már Kanadába kalauzol. Az NFTC program keretében először, mint növendék végzett a pilótaképző iskolában, majd később ugyanitt oktatóként tanította a magyar és külföldi fiatalokat a vadászrepülés szépségére. A legtöbb fiatal magyar pilóta ekkor találkozott Bandival először, aki az NFTC magyar kontingens parancsnoka volt. Oktatta őket, egyengette az útjaikat a kanadai napokon.
A vadászpilóták életében mindig nagy kihívás egy-egy új típus irányításának elsajátítása. A Magyar Légierő egyik favorit repülőgépe a MiG-29 Fulcrum. Felidézzük a pillanatot, amikor Janicsek Bandi repült ki a nagyvassal. A megszokott pilótarituálék szerinti avatás után a vidám hangulatú baráti beszélgetés pillanatai most már felejthetetlen élményekké lettek. Felidéződnek az utolsó közös pillanatok, amikor elindul a két hajózó az indítási zónához, beülnek a gépbe és felszállnak.
Felszállnak a 120-as oldalszámú L-39 típusú repülőgéppel - most már tudjuk - utoljára. A hátsó ülésben Janicsek András alezredes, az elsőben pedig Ignácz Zoltán főhadnagy (1976-2008). Ignácz Zoli, aki egy igazi életvidám fiatalember, rengeteg élménnyel a háta mögött. Legutóbbi találkozásunk során, a Puma Air Rallyn mesélt életéről és most már tudjuk rövid pályafutásáról. Felidézte a főiskolát, a Bessenyei György Tanárképző Főiskolát, ahol egy balul sikerült diákcsínyt évfolyamhalasztással díjazta az iskola vezetése. Ekkor indult szerencsét próbálni Amerikába. Az asztaltársaság tagjaival élvezettel hallgattuk, hogyan lett a magyar főiskolai hallgatóból autóépítő szakember a tengerentúlon. Mesél az első egyenruhás munkahelyéről, a határőrségről. Elénk vetül, amikor egy-egy szolgálatban határsértőket vagy csempészeket fogtak, és a különleges események, ami egy ilyen szakmánál velejárója a mindennapoknak. Természetesen szó esik a repülésről, ez elengedhetetlen a pilóták között. A legfrissebb élményeket említi, a csehországi repülést a zajos szállítógéppel, az ALCA tanfolyam részleteit és a kanadai repülések tapasztalatait. Beszélgetésünk során ránk esteledik. A csapat is elindul haza, de a mikrobusznak egy helyen biztos meg kell állni. Zoli senkit nem engedett el addig, míg meg nem kóstolja az otthoni, szabolcsi pálinkát. Összekoccannak a poharak és többen talán utoljára mondhatják Ignácz Zoli szemébe, egészségedre!
A két pilóta, Janicsek András alezredes és Ignácz Zoltán főhadnagy, elindulnak az indítási zónába, beülnek a gépbe és felszállnak. A 120-as oldalszámú repülőgép utoljára emelkedik el a kecskeméti betonról. Sajnos ez az utolsó emlékkép, Bandi és Zoli életének emlékképeit tartalmazó album becsukódott. Több képet már nem ragaszthatunk bele.
Az égre tekintve a felhők között láthatjuk, ahogy még utoljára visszanéznek, intenek és elindulnak az égi felszállópálya felé egy újabb repülésre, egy másik dimenzióban.
Bandi, Zoli! Nyugodjatok békében!
Soha nem mértek még akkora forgalmat Magyarország légterében, mint 2024-ben. A HungaroControl Zrt. szakembereinek az év során összesen 1 143 937 repülőgépet kellett irányítania, közel 6 százalékkal túlszárnyalva az ugyancsak rekordévnek számító 2023-as esztendőt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.