2025. 03. 26. szerda
Emánuel
: 399 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

26 éve az égi leszállópályán: In memoriam Rácz Zsolt

26 éve az égi leszállópályán: In memoriam Rácz Zsolt
Rohr Balázs  |  2024. 07. 23., 09:00

1998. július 23-án, délután 3 óra előtt nem sokkal a 17-es oldalszámú MiG-29B repülőgéppel katasztrófát szenvedett Rácz Zsolt alezredes, aranykoszorús első osztályú repülőgép-vezető. 

Rácz Zsolt Nagykőrösön született és alapfokú tanulmányait is ott végezte. Élete álma volt a repülés, amit a repülőtiszti főiskola elvégzésével meg is valósított. Kiváló tanuló és sportoló volt, aki igyekezett minden feladatot maximális odafigyeléssel és szakértelemmel elvégezni.

Tanulmányai elvégzése után Kecskemétre került és MiG-21MF típussal kezdte meg aktív pályafutását először a III. kiképző század, majd a II. század kötelékében. Elhivatottsága nyomán elvégezte a parancsnoki akadémiát, melyet követően az I. századhoz került. Hivatásszeretete kiemelkedő volt, mindent a repülésnek és a sportnak szentelt, hiszen azt vallotta, hogy csak folyamatos edzéssel lehet a szükséges kihívásoknak megfelelni.

Szakértelmének köszönhetően ő volt azon két hajózó egyike, aki a 90-es évek derekán először meghirdetett vadászrepülőgép tender keretében tesztelhette a 4 pályázó típust (F-16, F-18, Mirage 2000-5, JAS-39). Kollégái szerették, tisztelték és egy allűröktől mentes, szerény emberként ismerte mindenki a környezetében.

1998. július 23-án, az akkor 60 éve megalakult Magyar Légierő tiszteletére szervezett repülőnap beharangozó sajtónapját tartották a kecskeméti bázison. Akkoriban az ezred két kijelölt bemutató pilótája Vári „Coca” Gyula és Csurgai „Csurgó” István őrnagyok voltak, azonban ők az ominózus napon már az angliai Royal International Air Tattoo rendezvényen tartózkodtak a 25-ös oldalszámú MiG-29UB-vel.

A bemutató pilóták távolléte végett Rácz Zsolt alezredesre, az ezred akkori légi lövész szolgálatának főnökére esett a választás, hogy a sajtó megjelent képviselőinek repüljön egy kis ízelítőt a repülőnapon várható programból. A MiG-29 repülése előtt az L-39-es repülte le bemutató programját, majd annak befejezése után kirepült a várakozási légtérbe, akkor még mit sem sejtve a később bekövetkező szomorú eseményről. Az Albatros programjának végeztével gurult fel a MiG-29-es a 12-es pálya végrehajtópontjára, hogy egy rövid hajtómű- és rendszer ellenőrzést követően elinduljon utolsó útjára azon a rendkívül forró júliusi délutánon. 

A fáklya kapcsolás jellegzetes csattanása után egy rövid nekifutás következett, melyet követően a gép pilótája egy bal bedöntésű emelkedő fordulóval kezdte meg a feladatát, amelyről sajnos pár perc múlva kiderült, hogy ez az ő és egyben a 17-es oldalszámú MiG-29B utolsó felszállása is. Az addig zökkenőmentesen zajló repülés 233. másodpercében történt valami, amikor is a vízszintes háton elhúzás helyett egy -3,5G negatív túlterhelésű háton emelkedést hajtott végre a pilóta. Ezt a rendkívül nagy negatív túlterhelésű manővert egy +2,8G-s pozitív túlterhelésű követte, amikor is a kiváló pilóta és az általa vezetett repülőgép több ezer repült órája megszokott harmóniája végleg megszűnt. A repülőgép egy bal süllyedő fordulót követően, kiengedett futóművekkel, sebességét elveszítve a repülés 267. másodpercében lezuhant és felrobbant.  

Kettétört egy élet, véget ért egy ígéretes pályafutás, megsemmisült egy repülőgép. A mondás úgy tartja, hogy a repülőgép pótolható, de az ember nem. Akkor azon a forró júliusi délutánon elvesztettünk egy nagyszerű embert, kiváló pilótát, kollégát és barátot. A posztumusz ezredesként búcsúztatott Rácz zsolt 43 évet élt...

Nyugodj békében Zsolti!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-14 14:37:45
„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.
2025-03-12 15:37:17
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.