2025. 01. 18. szombat
Piroska
: 414 Ft   : 402 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

26 éve az égi leszállópályán: In memoriam Rácz Zsolt

26 éve az égi leszállópályán: In memoriam Rácz Zsolt
Rohr Balázs  |  2024. 07. 23., 09:00

1998. július 23-án, délután 3 óra előtt nem sokkal a 17-es oldalszámú MiG-29B repülőgéppel katasztrófát szenvedett Rácz Zsolt alezredes, aranykoszorús első osztályú repülőgép-vezető. 

Rácz Zsolt Nagykőrösön született és alapfokú tanulmányait is ott végezte. Élete álma volt a repülés, amit a repülőtiszti főiskola elvégzésével meg is valósított. Kiváló tanuló és sportoló volt, aki igyekezett minden feladatot maximális odafigyeléssel és szakértelemmel elvégezni.

Tanulmányai elvégzése után Kecskemétre került és MiG-21MF típussal kezdte meg aktív pályafutását először a III. kiképző század, majd a II. század kötelékében. Elhivatottsága nyomán elvégezte a parancsnoki akadémiát, melyet követően az I. századhoz került. Hivatásszeretete kiemelkedő volt, mindent a repülésnek és a sportnak szentelt, hiszen azt vallotta, hogy csak folyamatos edzéssel lehet a szükséges kihívásoknak megfelelni.

Szakértelmének köszönhetően ő volt azon két hajózó egyike, aki a 90-es évek derekán először meghirdetett vadászrepülőgép tender keretében tesztelhette a 4 pályázó típust (F-16, F-18, Mirage 2000-5, JAS-39). Kollégái szerették, tisztelték és egy allűröktől mentes, szerény emberként ismerte mindenki a környezetében.

1998. július 23-án, az akkor 60 éve megalakult Magyar Légierő tiszteletére szervezett repülőnap beharangozó sajtónapját tartották a kecskeméti bázison. Akkoriban az ezred két kijelölt bemutató pilótája Vári „Coca” Gyula és Csurgai „Csurgó” István őrnagyok voltak, azonban ők az ominózus napon már az angliai Royal International Air Tattoo rendezvényen tartózkodtak a 25-ös oldalszámú MiG-29UB-vel.

A bemutató pilóták távolléte végett Rácz Zsolt alezredesre, az ezred akkori légi lövész szolgálatának főnökére esett a választás, hogy a sajtó megjelent képviselőinek repüljön egy kis ízelítőt a repülőnapon várható programból. A MiG-29 repülése előtt az L-39-es repülte le bemutató programját, majd annak befejezése után kirepült a várakozási légtérbe, akkor még mit sem sejtve a később bekövetkező szomorú eseményről. Az Albatros programjának végeztével gurult fel a MiG-29-es a 12-es pálya végrehajtópontjára, hogy egy rövid hajtómű- és rendszer ellenőrzést követően elinduljon utolsó útjára azon a rendkívül forró júliusi délutánon. 

A fáklya kapcsolás jellegzetes csattanása után egy rövid nekifutás következett, melyet követően a gép pilótája egy bal bedöntésű emelkedő fordulóval kezdte meg a feladatát, amelyről sajnos pár perc múlva kiderült, hogy ez az ő és egyben a 17-es oldalszámú MiG-29B utolsó felszállása is. Az addig zökkenőmentesen zajló repülés 233. másodpercében történt valami, amikor is a vízszintes háton elhúzás helyett egy -3,5G negatív túlterhelésű háton emelkedést hajtott végre a pilóta. Ezt a rendkívül nagy negatív túlterhelésű manővert egy +2,8G-s pozitív túlterhelésű követte, amikor is a kiváló pilóta és az általa vezetett repülőgép több ezer repült órája megszokott harmóniája végleg megszűnt. A repülőgép egy bal süllyedő fordulót követően, kiengedett futóművekkel, sebességét elveszítve a repülés 267. másodpercében lezuhant és felrobbant.  

Kettétört egy élet, véget ért egy ígéretes pályafutás, megsemmisült egy repülőgép. A mondás úgy tartja, hogy a repülőgép pótolható, de az ember nem. Akkor azon a forró júliusi délutánon elvesztettünk egy nagyszerű embert, kiváló pilótát, kollégát és barátot. A posztumusz ezredesként búcsúztatott Rácz zsolt 43 évet élt...

Nyugodj békében Zsolti!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 17., 12:44
Az Olasz Haditengerészet zászlóshajója az új, ötödik generációs harci gépeivel, az F-35B-kkel együtt mérföldkőnek számító bevetésre indult. A különleges gyakorlat sorozat részeként többek között Ausztráliába és Japánba is eljutott.
2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2025-01-08 11:47:14
Az új év mindig az új lehetőségekről is szól. Aki 2025-ben olyan karrierre vágyik, amely szakmai fejlődést és életre szóló élményeket kínál, most megteheti az első lépést álmai megvalósítása felé. Az Emirates január 12-én Budapesten tartja következő nyílt napját, ahol légiutas-kísérőnek lehet jelentkezni.
2024-12-19 23:22:08
Repülés szempontjából az év utolsó kiképzési napja nem a legbravúrosabb, mégis az egyik legfontosabb. „Számunkra morálisan fontos, hogy le tudjunk zárni egy hosszú évet” – szögezte le dr. Bali Tamás dandártábornok, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoka.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 16., 15:12
Negyvenkét évnyi szolgálat után január 5-én, vasárnap a brit Jet2 légitársaság indította az egységállam utolsó Boeing 757-es utasszállító járatát.
2025. 01. 13., 11:37
A helikopteres emlékmű megálmodásától a kivitelezésig nagyon hosszú, több mint 6 év telt el.
2025. 01. 08., 09:43
1974. december 11-én a Magyar Néphadsereg (MN) egyik Kamov Ka-26-os helikoptere a légvédelmi tüzérek drégelypalánki lőteréről indult vissza börgöndi bázisára.
2025. 01. 03., 09:48
Börgöndön is indul az Ifjúsági Pilóta Program

  Legfrissebbek most

Soha nem mértek még akkora forgalmat Magyarország légterében, mint 2024-ben. A HungaroControl Zrt. szakembereinek az év során összesen 1 143 937 repülőgépet kellett irányítania, közel 6 százalékkal túlszárnyalva az ugyancsak rekordévnek számító 2023-as esztendőt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.