Mint ahogy azt már lapunkon is beharangoztuk, 2018. július 28-án, szombaton jubileumi MiG-29-es ünnepséget tartottak a Kecskeméti Repülőbázison: 25 éve érkeztek meg az első duplasvancúak Kecskemétre és 20 éve történt Rácz Zsolt posztumusz ezredes katasztrófája a 17-es oldalszámú MiG-29-essel.
A Magyar Légierő állományában 1993 és 2010 között hadrendben álló MiG-29 Fulcrum típus mind a mai napig nagy népszerűségnek örvend a pilóták, műszakiak és a civil repülésrajongók körében, így Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület kezdeményezésére, egy nagyobb összefogásnak köszönhetően rendezték meg a szombati megemlékezést a már említett évfordulók kapcsán. A MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis, a MH. Légijármű Javítóüzem, a Puma Repülőszázad, a Dongó Repülés-Hagyományőrző Alapítvány, az 59. Szentgyörgyi Dezső Virtuális Repülőbázis, a JETfly és Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület jóvoltából megvalósuló rendezvényen közel 200 fő vett részt, a látogatók előzetes regisztráció után léphettek be a repülőtér területére.
A program 11 órától vette kezdetét, első körben a megjelenteken túl külön köszöntötték Bozóki János ezredest, az MH Légijármű Javítóüzem parancsnokát, Fekete Tamás ezredest, Mesterné Rácz Adriennt, Rácz Zsolt posztumusz ezredes testvérét, Frankó Endre nyugállományú főhadnagy urat, a legidősebb Puma pilótát, valamint Simon Róbert Sándort Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület elnökét. Sáfár Albert dandártábornok, az Összhaderőnemi Parancsnokság Légierő Haderőnem Főnöke külföldi útja miatt nem tudott jelen lenni, de köszöntőjét felolvasták a rendezvény elején. Előtte még meghallgathattuk az utolsó MiG-29-es repülés rövidített rádiólevelezését is.
A program Takács Géza alezredes beszédével folytatódott: a MiG-29-es Dongó század utolsó parancsnoka repülőgép-vezető szempontból emlékezett a típusra, őt követte Horváth János nyá. ezredes, az egykori Repülő Műszaki Zászlóalj parancsnoka, aki repülőműszaki szempontból mesélt nekünk érdekes és izgalmas történeteket szeretett típusukról. A továbbiakban pár érdekes adat is elhangzott:
Az üzemeltetés 17 éve alatt a 28 db Nagyvas 29 282 leszállással, 18 167 óra 47 perc repülési időt teljesített. A 28 repülőgépből, sajnos hármat elveszítettünk: 2005. május 11-én Szabó „Topi” Zoltánnak kellett katapultálni a 02-es oldalszámú gépünkből. 10 évvel ezelőtt, 2008. április 17-én, Peszeki „Peszke” Zoltán kényszerült elhagyni a 15-ös oldalszámú repülőgép biztonságot nyújtó fülkéjét. Majdnem napra pontosan 20 évvel ezelőtt, 1998. július 23-án viszont megtörtént Rácz Zsolt posztumusz ezredes tragédiája a 17-es oldalszámú példánnyal. Rácz Zsoltra Siklósi Zoltán nyá. alezredes és testvére, Mesterné Rácz Adrienn emlékezett, melyek után meghallgattuk Rácz Zsolt kedvenc dalát is.
A rendezvény az emléktábla avatásával és koszorúk elhelyezésével folytatódott: az emléktáblát az első két leszálló MiG-29-esünk pilótái, Karmazsin Sándor nyá. ezredes, Helembai László nyá. ezredes, illetve a típussal utolsóként leszállt Zsámboki Tibor nyá. ezredes és Takács Géza alezredes, valamint Horváth János nyá. ezredes avatták fel. Koszorút helyezett el az emléktáblánál többek között a Dongó Repülés- Hagyományőrző Alapítvány is: Zsámboki Tibor nyá. ezredes, az Alapítvány elnöke, Koncsik István (a JETfly tulajdonosa) és Tóth Gábor nyá. alezredes – kurátorok voltak jelen.
Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület elnöke, Simon Róbert Sándor nyá. főtörzsőrmester zárta a beszédek sorát, köszöntője után a 11-es oldalszámú, díszfestett "Gracy" megtekintésével zárult a MiG-29-es ünnepség!
A jubileumra elkészült MiG-29-es póló megrendelhető a JETfly Webáruházban, környakú és galléros változatban!
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Portugália a brazil Embraer A-29N Super Tucano típusával modernizálná légierejét. A szándékból mára valóság lett, a két fél aláírta a beszerzéshez kapcsolódó szerződést.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.