2024. 09. 08.
Adrienn, Mária
: 394 Ft   : 354 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Mindennapok üzemanyag-laboránsként

Mindennapok üzemanyag-laboránsként
honvedelem.hu  |  2020. 05. 25., 12:00
Mindennapok üzemanyag-laboránsként

Azt gondolhatnánk, hogy a repülőgépek egy egyszerű tankolást követően emelkednek a magasba, a kerozint pedig közvetlenül kapják valamilyen tárolóból, pedig ez a folyamat ennél jóval összetettebb.

Az üzemanyag-laboránsok munkájáról nem olvasunk nap mint nap, de a háttérben mégis rengeteget tesznek a repülésbiztonságért. A Magyar Honvédség számos területet átfogó, nagy rendszerének ugyan csak kis részét képezik az üzemanyag-laboratóriumok, de az általuk képviselt professzionalizmus meghatározó jelentőségű. Ezt a magas fokú szakmaiságot ismeri el az Anyagellátó Raktárbázis által alapított és a Központi Üzemanyag Labor értékelése alapján megítélt szakmai díj, ami egyben jelképezi azt is, hogy mindenki a saját szakterületén maximumot nyújtva, egyformán képes hozzájárulni a Magyar Honvédség sikereihez, hiszen a katonalét egy igazi csapatmunka.

Az üzemanyag-laboránsok felelősségteljes munkájának köszönhetően folyamatos felügyelet mellett kerül megfelelő minőségű kerozin a légi járművekbe. Bár ők a háttérben dolgoznak és feladatkörük talán kevésbé ismert, a repülésbiztonság szempontjából kulcsfontosságú pozícióról van szó.

Legyen szó bármilyen járműről, fontos tudni, hogy az üzemanyag csak szigorú ellenőrzést követően válik felhasználhatóvá és nincs ez másként a repülőeszközök esetében sem, amelyeknél fokozott biztonsági kockázatot jelenthet a nem megfelelő minőségű kerozin betöltése. Épp ezért nélkülözhetetlen az üzemanyag-laboránsok munkája a Magyar Honvédségben, akik hazánk három katonai repülőterének üzemanyag-vizsgáló laboratóriumaiban, a hetényegyházai MH Anyagellátó Raktárbázis (MH ARB) laboratóriumában és a pusztavacsi központi laboratóriumban végzik feladatukat.

„A laborosok egyik legalapvetőbb feladata a beérkező és kiadásra kerülő üzemanyagok ellenőrzése, amely a repülésbiztonság szempontjából kritikus tényezőnek mondható. Mi döntjük el, hogy a bevizsgált kerozin belekerülhet-e az adott légi járműbe, ezzel is garantálva az ilyen okból eredeztethető meghibásodásoktól mentes, biztonságos repülést” – tudtuk meg Takácsné Horváth Hajnalka főtörzsőrmestertől, az MH Pápa Bázisrepülőtér Laboratórium Üzemeltető Raj rajparancsnokától.

A pápai bázisra vasúton vagy közúton érkezik az üzemanyag, amelyet aztán kötelező vizsgálatoknak vetnek alá. Ha a minőség megfelelő, akkor felhasználhatóvá válik az üzemanyag. A töltőjárművek mindig útrakészen állnak, tartályukban a már bevizsgált üzemanyaggal, a betöltést követően pedig újratankolják őket. Ekkor ismét fontos szerephez jutnak a laborosok, hiszen ők ellenőrzik, hogy a felszívás során nem került-e mechanikai vagy vízszennyeződés a már korábban ellenőrzött üzemanyagba. A bázisra érkező repülőeszközök azonnali intézkedést igényelhetnek a nap bármely szakában, így a 24 órás szolgálat mindig készen áll. 

A bázisrepülőtér hatalmas tárolókapacitással rendelkezik a két üzemanyagtelepének köszönhetően. Szükség is van a nagy mennyiségű tartalékra, mert Pápán települnek a Nehéz Légiszállító Ezred (HAW) C-17 Globemaster III típusú stratégiai szállítógépei, amelyeknek egyenként közel 140 ezer liter kerozinra is szükségük lehet. Az északi és a déli telep összeköttetésben áll egymással, a tartályok közötti üzemanyag-áramoltatás földalatti csővezetékeken biztosított. A legnagyobb töltőjárművet kb. 45 perc alatt lehet feltölteni és ugyanennyi idő alatt végezhető el a repülőeszközök töltése is.

Az MH ARB pusztavacsi Üzemanyag Bevizsgáló Alosztálya – az üzemanyag-laborok munkáját felügyelő központi laboratórium – első alkalommal szervezett szakmai vetélkedőjét az MH PBRT háromfős csapata nyerte meg, amelynek tagjai Takácsné Horváth Hajnalka ftőrm., Szabó Csaba szkv. és Nagy Szabolcs szkv. voltak.

Forrás: https://honvedelem.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 07. 30., 09:00
Bár napjainkban a szerepe már jelentősen csökken, a Panavia program során kifejlesztett repülőgép még mindig első vonalbeli csapásmérőnek számít. A prototípus fél évszázaddal ezelőtt emelkedett először a levegőbe.
2024. 08. 05., 09:15
Már korábban is hírt adtunk lapunkon arról, hogy hazánkhoz hasonlóan Hollandia és Ausztria is az Embraer új katonai szállító repülőgépét, a C-390-est szerezné be kiöregedő Hercules flottájuk cseretípusaként. A tervekből Farnborough-ban lett konkrétum.
2024-08-28 10:30:49
Megérkezett a KLM amszterdami bázisára a holland királyi légitársaság első Airbus A321neo típusú repülőgépe. A keskenytörzsű, főként európai járatokat teljesítő repülőgép a legújabb technológiát képviseli, alacsonyabb fogyasztású és károsanyag-kibocsátású, mint az eddigi repülőgépek.
2024-08-26 13:42:43
Az olimpikonok után, augusztus 28. és szeptember 8. között a paralimpikonoké lesz a főszerep Párizsban, ahol 39 magyar sportoló képviseli hazánkat 13 sportágban. Őket a Wizz Air menetrend szerinti járatával, a Team Hungary dizájnt viselő repülőgéppel repíti a francia fővárosba augusztus 25-én és 26-án, majd a játékok után vissza Budapestre.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 09. 04., 10:14
A tegnapi napon a megszokott helyszínen, a Gyöngyös melletti pipishegyi repülőtéren kezdetét vette a Magyar Honvédség hagyományos őszi kutató-mentő gyakorlata, az Air Wolf Hunting.
2024. 09. 03., 11:32
Második alkalommal rendeztek sikeres reptérnapot a kiskunfélegyházi repülőtéren a napokban.
2024. 08. 30., 10:52
Ezekben a napokban célegyenesbe érkezik a 29. börgöndi repülőnap szervezése, a vármegye hosszú ideje legnépesebb rendezvénye szeptember 8-án, vasárnap várja látogatóit.
2024. 08. 28., 09:31
Az 1975 decemberében érkezett HA-YLR lajstromjelű Jak-40-es a típus első példánya volt Magyarországon, korábban magyar pilóta ilyen gépen nem repült.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.