Egy évvel az izlandi vulkáni hamufelhő után – ami öt napra megbénította Európa légterét – az easyJet bejelentette, hogy továbbfejleszti az AVOID (Airborne Volcanic Object Identifier and Detector, azaz vulkáni eredetű lebegőtárgy-azonosító és észlelő) hamudetektor technológiát. Egyúttal felkéri a többi légiközlekedési társaságot az együttműködésre, hogy egy újabb vulkánkitörés esetén közösen elkerülhető legyen a forgalmi fennakadás a légtérben.
„Sajnos nem tudjuk megjósolni, mikor fog kitörni egy másik vulkán, és bocsát hamufelhőt Európa fölé. Egyet tudunk csak biztosan, méghozzá azt, hogy a jövőben ez ismét meg fog történni” – mondta Ian Davis, az easyJet vezető mérnöke. Hozzátette, hogy a repülési iparág ma felkészültebb, mint tavaly volt, de tovább kell lépni. „Az easyJet szorosan együttmüködik Dr. Fred Pratával (a Norvég Légkörkutató Intézet (NILU) vezető munkatársa, az AVOID rendszer feltalálója) és csapatával az AVOID technológia fejlesztésében, mi több, az iparág többi résztvevőjének támogatását is kérjük annak érdekében, hogy új megoldásokat találjunk a vulkáni fenyegetettség ellen” – hangsúlyozta Ian Davis.
Fejlesztések tavaly óta:• easyJet beruházott az AVOID technológia fejlesztésébe• Az AVOID technológia prototípusa elkészült, készen áll a vulkáni hamuban történő tesztelésre• Az EASA-n (Európai Repülésbiztonsági Ügynökség) keresztül tanúsítási kérelem előkészítése folyamatban van• Kidolgozás alatt áll a finanszírozási kérelem az Európai Bizottság felé, hogy támogassa az AVOID projektet
A rendszert, mely egy hamu észlelésére kifejlesztett időjárási radar, Dr. Fred Prata, a Norvég Légkörkutató Intézet (NILU) munkatársa dolgozta ki. Az AVOID-technológia részeként a repülőgépeket infravörös érzékelőkkel szerelik fel, melyek képeket közvetítenek egyrészt a pilótának, másrészt a légiforgalmi irányító központnak.
E képek alapján a pilóták kb. 1 500 és 15 000 méter közötti magasságban akár 100 km-es távolságból is érzékelhetik a hamufelhőket, majd módosíthatják a gép repülési irányát, hogy elkerüljék az útjukba került hamufelhőt.
A rendszer a kereskedelmi légitársaságoknál általánosan alkalmazott időjárási radarokéhoz nagyon hasonló elven müködik. A légiforgalmi irányító központ az AVOID-technológiával felszerelt repülőgépekről származó információkat arra használja fel, hogy a valós idejü adatok alapján pontos képet alkosson a vulkáni hamufelhőről. Ennek köszönhetően a légtér olyan, nagy kiterjedésü területei nyílhatnak meg a légi közlekedés előtt, melyeket a vulkáni tevékenység miatt egyébként lezárnának – mindennek előnyeit, a forgalmi fennakadások minimalizálása révén az utasok élvezhetik.
Dr. Prata és csapata a következő hónapokban a Távol-Keleten és Alaszkában, vulkáni tevékenységek közelében tesztelik a berendezést. Ez idő alatt várható, hogy a tanúsítási folyamat befejeződik az Európai Repülésbiztonsági Ügynökséggel, illetve a tárgyalások is folytatódnak az Európai Bizottsággal a fejlesztéshez szükséges anyagi támogatást illetően.
A folyamat végén az AVOID rendszer készen áll majd a tömeggyártásra. Az easyJet úgy véli, hogy ha Európa szerte 100 repülőgépet – ezek közül 20 easyJet gépet – ellátnak a hamudetektorral, akkor a kontinensnek teljes lesz a lefedettsége. Így a légitársaságok időben értesíthetik a megfelelő hatóságokat egy esetleges hamuészlelést követően. Ez pedig összhangban lenne a Polgári Légiközlekedési Hatóság (Civil Aviation Authority) biztonságos repülés irányelveivel.
Az AVOID technológiáról érdekes videókat talál az alábbi oldalon:http://www.digitalnewsagency.com/stories/5457-easyjet-trial-ash-cloud-detector
Az easyJet-ről:
Az easyJet ma Európa első számú légi közlekedési hálózata köszönhetően annak, hogy a légitársaság jelen van Európa top 100 útvonalán és Európa 50 legnagyobb repülőtérén. Az easyJet több mint 550 útvonalon közlekedik, 30 ország 130 repterét érintve. Több mint 300 millió európai él csupán egy órányi autóútra valamely easyJet reptértől, így az easyJet több utas számára érhető el, mint bármely más légitársaság. Az easyJet számára fontos a fenntartható környezet. A légitársaság befektet a legújabb technológiába, hatékonyan müködik, és üléshelyei legtöbbjét kihasználja, így 22 százalékkal kevesebb az utasonként egy kilométerre jutó CO2 kibocsátás, mint egy hagyományos légitársaság ugyanazon útvonalán.
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.