2025. 01. 22. szerda
Artúr, Vince
: 412 Ft   : 398 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Bázislátogatás Kecskeméten

JETfly  |  2011. 10. 27., 13:23

Kecskeméten, a repülőbázison jártunk. Néhány rc helikopter pilóta és egy páran az rchelicopter.hu táborából megnézhettünk pár gépet testközelből, szakértő segítséggel. Az Antonov AN-26-os szállítógép, a JAS-39 Gripen, az egyik hadrendből kivont MiG-29-es, egy L-39 Albatros és két forgószárnyas - egy Mi-8 és egy Mi-24 - szerepelt a palettán. A szervezésben nem kis segítséget kaptunk a bázis részéről Sipos József százados, és Póti Antal törzszászlós részéről. Velünk tartott a JETFly magazintól Homoki Nagy Zoltán is.

A csapat némi csúszással, 10 óra körül érkezett a bázis kapujához. Parkolást és beléptetést követően az utunk az AN-26-os szállítógéphez vezetett. Az egyik gép rámpája hangtalanul nyílt ki előttünk, és felmehettünk a gép belsejébe. A belmagasság nem túl nagy, a magasabbak kénytelenek voltak fejet hajtani a személyzet előtt. A puritán, de praktikus belső biztonságot sugároz. Érdekes ötvözet a cirill betüs müszerfeliratok a gép belsejében miközben a gép oldalán ezt lehet olvasni: Hungarian Air Force. Az orosz nyelv tudásának hiányában a többség legfeljebb repülős alapismereteknek köszönhetően ismert fel ezt vagy azt a gép pilótafülkéjében. A gépek egyébként többcélú szállító feladatra is alkalmasak, belül könnyen átalakíthatóak, akár kiemelt személy szállítása, akár csapatszállítás, akar ellátmány vagy utánpótlás célba juttatása a küldetés. Az Antonov az egykori szovjet ipar hü tükörképe: egyszerü, de praktikus megoldások, igazán látszik, hogy nem kifejezetten békeidőre, civil szolgálatra szánták.

Ezután átmentünk a repülőtéren levő, kiállított forgószárnyasokhoz. Egymás mellett állt három gép, egy Mi-24, egy Mi-8, és egy Mi-1-es helikopter. A gépek leállított madarak, amiket a kedvünkért ki is nyitottak, a Mi-1-es hadrendből kivont forgószárnyas. Megismerhettük a nagygépes tracking állítás - ahogy ők mondják, egy kúpon futás állítás - rejtelmeit, valamint egyértelmüvé vált, hogy mi a különbség a Mi-8 és a Mi-17-es helikopter között. Két szembetünő különbség van: a hajtómüvek szívócsatornája előtt egy sztatikus porkiválasztó gomba (PZU) van a Mi-17-en, valamint a 8-asnak baloldali, hátra forgós farokrotorja - nagygépes nyelven: a rep. irányból nézve jobb oldali elõre forgó 3 lapátos faroklégcsavarja -  a 17-esnek jobboldali, előre forgós farokrotorja van - ezt a nagygépes szakemberek így mondják: a rep irányból nézve bal oldali hátrafelé forgó 3 lapátos faroklégcsavarja van. A Mi-1-es elég régen kivonásra került a hadrendből, így azzal kevéssé foglalkoztunk. A másik két helikoptert egyébként még mindig nagyon szeretik a magyar hajózók.A 24-es vezetői környzete áttekinthető, bár harci helikopterhez mérten nem kicsi, de nem túl tágas, a lövész helye inkább szükös. Az üzemi fordulata egy ilyen gépnek 248 RPM. A kiállított gép eredeti festéssel lett felújítva.A 8-as egy igazi légibusz. Tágas belső térrel, a hajózók részére kényelmes, ideális munkahelyekkel. A talaj a lábuk előtt hever le- és felszálláskor - szó szerint. Belül az embert tényleg a busz érzés fogja el, csak nagyobb megállók kellenek a forgószárny miatt. Érdekes különbség a két típus között, hogy a 24-esen lapátok főtartói burkoltak, a 8-ason viszont bő méternyi főtartót láthatunk. A repedéseket a forgószárny főtartóján egészen egyszerüen vizsgálják: adott nyomásra fel kell pumpálni, ha a nyomást nem lehet elérni, repedés van. Ha csökkenni kezd a nyomás a főtartóban, egy kis megfigyelőablakban egy jel - a főtartó sikjából kiemelkedő piros jelzőkatona - jelenik meg. A sérült főtartóval való elemelkedés így szinte 100%-os pontossággal kizárható.

A tracking - nagygépes világban egykúpon futás - beállítása kissé különbözik a mi általunk használt megoldásoktól, de az elv rémesen egyszerü. Egy papírhengert tartanak a forgó lapátok végéhez, amiknek a vége különböző színü krétákkal meg van színezve. Két fordulaton végzik az ellenőrzést, és a cél az, hogy a lapátok egyvonalban színezzék a papírhengert - legfeljebb 20 mm eltérés a megengedett. Az állítás két módon történhet: a linkek hosszának módosításával, azaz a lapátállító rudazat hosszának beszabályzásával  - ahogy nálunk is - illetve a a forgószárny egyes szekcióinak kilépõélén található trimmlapok beállításával.L-39 AlbatrosA helikopterek alaposabb áttanulmányozását követően átmentünk az egyik hangárba, ahol két - hadrendből már kivont - de igazán rendben tartott repülőgép - egy MiG-29-es és egy L-39-es állt. Ezeket kívülről belülről meg lehetett nézni. A MiG-29 igazán kényelmes, nagyon jól belátható gép: müszerezettségét tekintve egyáltalán nem áttekinthetetlen. Érdekes látvány a bot kialakítása, az oroszoktól szokatlan módon odafigyeltek az ergonómiára, és kifejezetten kényelmes, kézre igazított, jó fogású kormányt sikerült kialakítani. Sok autógyártó nem képes egyébként ennyire kényelmes belső teret tervezni.

A MiG-29-es mellett egy Albatros kiképzőgépet nézhettünk még meg, valamint - igaz csak kívülről - de egy Gripent is alaposan szemügyre vehettünk. A szakszemélyzet őszinte elmondása alapján, a Gripen és a MiG-29 szemléletben különbözik. Amennyivel gyengébb erőben a JAS-39, annyival kifinomultabb elektronikai megoldásokban. A két gép egymáshoz viszonyítva nem jobb vagy rosszabb, egyszerüen csak más.Align T-Rex 700 Nitro ProSzimulátorDélután mi következtünk. Ahogy az óvodában mondani szokás: "ha te megmutatod a tiedet, én is az enyémet". Tartottunk egy bemutatót és egy kis kipróbálási lehetőséget a bázis dolgozóinak, amire a péntek délután ellenére jópáran kíváncsiak voltak. A bátrabbak némi szimulátoros gyakorlást követően trénerrádió segítségével kipróbálhatták a helikopteres repülést "élesben" is. Az oktatásban egy T-Rex 500, egy T-Rex 600 NSP és egy T-Rex 700 NitroPro vett részt.

A bázis melletti tarlón tartottuk a bemutatót, ami ugyan repülési zónán kívül esik, ennek ellenére a bázis közelsége miatt engedélyt kellett kérnünk. Érdekes eredmények születtek, a jelentkezők maguk is meglepődtek, mennyire kell figyelni a gépek irányítására. Volt, aki a szimulátoros próbálkozás után inkább nem vállalta, de jónéhányan kipróbálták. Akik a próbát választották egészen tehetségesnek bizonyultak, volt, akinek összesen kétszer-háromszor kellett belenyúlni a start alatt a mozdulataiba - az igazat megvallva vendéglátónk már több mint 20 órás szimulátoros múltat mondhatott maga mögött, így ő volt a legjobb, de a többiek se maradtak szégyenben.

Köszönjük a lehetőséget az MH 59 Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisnak, Kilián Nándor dandártábornok Úrnak, és minden érintettnek, hogy lehetőséget biztosított erre az emlékezetes napra. Ha lesz rá alkalmunk, ismét elmegyünk.

A cikk helikopterekre vonatkozó részénél a szakkifejezések összeállításában és a technikai adatokban Susa Gábornak tartozom köszönettel.

pgpetike

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 02., 10:24
A NATO Görögországban megrendezett, a légi hadműveletek összehangolását célzó Ramstein Flag gyakorlatának különböző részterületeit az ARANYSAS decemberi számában - mintegy „felülnézetben” - bemutattuk. A végrehajtott repülésekbe és a gyakorlat „alulnézetébe” Tősér Péter alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár megbízott parancsnok-helyettese avatja be az olvasókat.
2024. 12. 17., 12:44
Az Olasz Haditengerészet zászlóshajója az új, ötödik generációs harci gépeivel, az F-35B-kkel együtt mérföldkőnek számító bevetésre indult. A különleges gyakorlat sorozat részeként többek között Ausztráliába és Japánba is eljutott.
2025-01-17 12:23:25
Az Emirates bemutatta új egyenruháját, amely az exkluzivitást és a légitársaság luxus színvonalát tükrözi. Az új viselet kifejezetten a Dubaji Nemzetközi Repülőtéren dolgozó elit csapat számára készült, amely a VIP és prémium utasok gördülékeny és személyre szabott utazási élményéért felelős.
2025-01-08 11:47:14
Az új év mindig az új lehetőségekről is szól. Aki 2025-ben olyan karrierre vágyik, amely szakmai fejlődést és életre szóló élményeket kínál, most megteheti az első lépést álmai megvalósítása felé. Az Emirates január 12-én Budapesten tartja következő nyílt napját, ahol légiutas-kísérőnek lehet jelentkezni.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 16., 15:12
Negyvenkét évnyi szolgálat után január 5-én, vasárnap a brit Jet2 légitársaság indította az egységállam utolsó Boeing 757-es utasszállító járatát.
2025. 01. 13., 11:37
A helikopteres emlékmű megálmodásától a kivitelezésig nagyon hosszú, több mint 6 év telt el.
2025. 01. 08., 09:43
1974. december 11-én a Magyar Néphadsereg (MN) egyik Kamov Ka-26-os helikoptere a légvédelmi tüzérek drégelypalánki lőteréről indult vissza börgöndi bázisára.
2025. 01. 03., 09:48
Börgöndön is indul az Ifjúsági Pilóta Program

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.