A Szállítórepülő század tagjai az elmúlt héten érdekes feladatot kaptak: személyeket és árut kellett eljuttatniuk Észak–Európába és Délnyugat–Ázsiába ugyanazon időpontban. Az első gép vasárnap hajnalban indult utasokkal és támogató ellátmánnyal megrakva a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisról az egyiptomi Sínai-félszigetre. Néhány óra múlva elérték Theszalonikit és a Thermai-öblön keresztül az Égei-tengert. Egy rövid athéni technikai leszállást követően a Kikládok (Kükládok) szigetcsoport átrepülése után érintették a Krétai-tengert, majd elrepültek a Földközi-tenger felett Ciprusig.
Larnakán egy gyors tankolás következett és a rakodás után folytatták útjukat az egyiptomi El Gorába. Az itteni repülőtér (inkább betoncsík) arról jellegzetes, hogy nem egy bázis területén található, hanem szabadon - szó szerint a kerítésen kívül -, a területén olykor beduin törzsek táboroznak, birkanyájakat terelgetve. A repülőgép személyzeteinek itt előre jelezni kell a leszállási szándékot, ekkor az érkezés időpontjára az MFO katonák alkalmassá teszik a futópályát a biztonságos leszállásra.
Másnap a személyzet folytatta útját. Az izraeli határ mellett repültek el Tabáig, ahol az Akabai-öblön át jutottak el a Vörös–tengerhez, útjuk legdélebbi pontjára, Sharm el-Sheikhbe.
A második gép hétfőn hajnalban indult volna, hogy eljuttasson a Svéd Királyságba egy munkacsoportot az időszakos ápoláson lévő Gripenek átvételére, de a korán jött tél kisebb késésre kényszerítette a személyzetet. Az erős havazás miatt a gépet jégteleníteni kellett, és meg kellett várni, hogy a kecskeméti repülőtéren a látástávolság legalább a felszállási minimumot elérje.
A sikeres felszállás után északnak vették az irányt, és három óra múlva Lengyelországnál elérték a Balti-tengert. A Dán Királysághoz tartozó Ronne sziget felett elrepülve jutottak el Svédország légtérbe, majd egy óra múlva az első állomásukra, a Vänern–tó mellett található Satenas repülőtérre.
Innen rakodás és tankolás után indultak tovább az Egyesült Királyságba, hogy feladatuk második részét is teljesítsék, melynek során helikopter-vezetőket és technikusokat szállítottak York-ba egy tanfolyamra. Nem sokkal a felszállás után már a Norvég Királyság felett repültek, ahol az irányítás engedélyezte a közvetlen rárepülést a nagy-britanniai belépési pontra, NIVUN-ra, melyet már az Északi-tengeren találunk.
Az Északi–tenger feletti repülés érdekessége, hogy a hagyományos navigációs berendezések (VOR, DME, NDB) jelei a nagy távolságok miatt nem elérhetőek, ilyenkor a GPS és az elemi navigáció eszközeit komplexen alkalmazva kell tájékozódni.
A második gép és személyzete erős szembeszélben repülve érte el Dél-Skócia partjainál a brit szigeteket, és egy óra múlva szállt le a Linton-on-Ouse katonai repülőtéren.
A Szállítórepülő század gépeinek feladata itt nem ért véget, az első és a második repülőgép a kirepüléshez hasonló útvonalon szerdára szerencsésen hazaérkezett Kecskemétre. A két An-26, két nap alatt hat tenger érintésével hajtotta végre az elrendelt légiszállításokat.
Szöveg: Szállítórepülő század
Fotó: Szállítórepülő század, archív
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.