Bajba jutott katonai légijármű-személyzetek felkutatása, mentése békében – ez a fő célja a „Cross Landing 2007” elnevezésű magyar–román közös kiképzésnek. A szeptember 24. és október 3. közötti program magyarországi szakasza során, 24–26-án működtették, ellenőrizték a Magyar Honvédség Összhaderőnemi Parancsokság Műveleti Központjában ideiglenesen felállított Mentéskoordiánciós Központ (RCC) riasztási és információs rendszerét, a honvédség Légi Kutató-Mentő Készenléti Szolgálat (LKMSZ), valamint a légi egészségügyi kiürítő (MEDEVAC) egység felkészültségét.
A gyakorlat vezetője dr. Janka Norbert orvos ezredes, a Magyar Honvédség Összhaderőnemi Parancsnokság Egészségügyi Főnökségének főnöke volt. A Cross Landing felkészülést követő második napján (szeptember 25.) a szolnok-szandaszőlősi sportrepülőtéren a szemlélő elé táruló kép egyszerre volt életszerü és meghökkentő. Az alájátszók, a honvédségi egészségügyisek a forgatókönyv szerint a gépkocsikonvojt követő támadás után ijesztő sérüléseket szenvedtek, fájdalmas és rémisztő sérüléseket imitáltak. A füvön fekvő sérülteket az MH 34. Bercsényi László Különleges Müveleti Zászlóalj fegyveresei biztosították, mialatt társaik, a combat medicek, a harctéri életmentők profi módon látták el a bajbajutottakat. Aggodalomra semmi ok nem volt. Az alájátszók csupán életszerüen játszották a szerepüket. A megmentő helikopterek érkezését várták. – Már csak öt perc – kiáltotta az egyik medikus harcos.
Hamarosan feltünt két Mi-24 típusú harci helikopter, hogy felderítse a terepet, és légi támogatást nyújtson. Megjelent egy Mi-17 típusú szállítóhelikopter, vörös ködgyertya jelezte a leszállás, a betegek kiemelésének helyét. A sérüléseket ellátták, stabilizálták a katonák állapotát, és előkészítették őket a kórházba szállításhoz. Hogy melyikbe, azt az adott müveleti helyzet, az intézmények fogadóképessége és a sérültek állapota alapján kellett eldönteni.Végül a harci helikopterek támogatása mellett a betegeket szállító helikopter Debrecen felé vette az irányt. Érkezésükkor a polgári repülőtéren már ott várták őket az Országos Mentőszolgálat szakemberei. A gyakorlat tervezői és szervezői nem fukarkodtak az ötletekkel. Elvégre az élet mindig cifrább helyzeteket produkál, mint ahogy azt az ember előre elképzeli. Az első nap értékelésének kulcskifejezései ezek voltak: életszerüség, gyorsaság, szakszerü együttmüködés, kommunikáció, valamint profi betegellátás.Szeptember 26-a az együttmüködés napja volt. Szerdán, a magyar–román–ukrán hármas határ mellett fekvő Rozsály község határában már felpezsdült az élet.A magyar légierő helikopterei, a LKMSZ- és a MEDEVAC-egység összehangolta tevékenységét a román társ-fegyvereserőkkel és a bajba jutott légi jármüvek mentésében az érintett hazai társszervezetekkel. Tavaly tartották az első ilyen közös kiképzést, akkor a Békés megyei Okány és Zsadány települések térségében. A gyakorlat feltételezése szerint a magyar–román határ közelében, az idén a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Rozsály mellett balesetet szenvedett két katonai légi jármü, melyek személyzetét és utasait felkutatják, egészségügyi ellátásban részesítik, és kórházba szállítják.Az MH 86. Szolnok Helikopterbázis harci helikopterei valós repüléssel imitálták a vészhelyzetet. Ezért szeptember 26-án, szerda délelőtt „kényszert szálltak”, vagyis „eltüntek a gépek” Rozsály térségében.Az irányító szervezet, az MH ÖHP MK RCC és a végrehajtó erők, az MH 86. SZHB LKMKSZ, MEDEVAC egység együttmüködött a körzetben illetékes tüzoltó, rendőr-, határőr-, vám- és pénzügyőr, katasztrófavédelmi hatóságokkal és az Országos Mentőszolgálattal (OMSZ). A segélykérést követően az RCC riasztotta a magyar légi kutató-mentő készenléti szolgálat helikopterét, valamint felvette a kapcsolatot a román fél légi hadmüveleti központjával az esetleges segítség érdekében.A helyi mentők, a rendőrség és a tüzoltóság szakemberei nem sokkal a riasztás után a helyszínre siettek. A kárhelyparancsnok, a kivezényelt tüzoltóegység vezetője, valamint az egészségügyi kárhelyparancsnok (az OMSZ illetékes szakembere) felmérte a helyzetet. A riasztás az MH 86. Helikopterbázis LKMSZ-helikopterét a levegőben érte, melynek személyzete azonnal a megadott helyszín irányába fordult. Közben a tüzoltóknak meg kellett győződniük arról, hogy nincs robbanásveszély, a gép éles fegyverrel nem rendelkezik. Miután a tüzoltók parancsnoka biztonságosnak nyilvánította a helyszínt, az egészségügyi személyzet elkezdte a sérültek ellátását. A gyakorlat menete hasonló volt az előző napiéhoz, azzal a különbséggel, hogy a munkákba már bekapcsolódtak a mentésben érintett társszervezetek. A sebesültellátás során hamarosan előkerültek a gerincágyak. Az OMSZ sárga helikoptere is magával repített egy beteget. A sérülteket kórházakba szállították, majd a mentésben részt vevő helikopterek visszatértek kiindulási bázisukra. Beletekintve az együttmüködés történetébe kiderül, az országok és légierők közötti kutatás-mentés összehangolásáról a nemzetközi és a hazai jog is rendelkezik. NATO-szabályozók rögzítik a végrehajtás mikéntjét. Hazánkban a LKMKSZ ellátását a 30/1998. BM-HM-NM-PM együttes rendelete szabályozza. A Magyar Honvédségben a kutató-mentő szolgálat megalakítását, riasztását és alkalmazásának módját a 10/1999. (HK.6) HM-utasítás szabja meg. A Magyar Köztársaság Honvédelmi Minisztériuma és a Román Nemzetvédelmi Minisztérium a légierők együttmüködéséről 2002-ben kötött megállapodást Aradon, amelyben szerepel a két ország kutató-mentő szolgálatának együttmüködése. Erre a megállapodásra alapozva az országok légiereje egy részletes kiegészítő egyezményt írt alá Szolnokon a Cooperative Sarex 2004 kutató-mentő gyakorlaton.Hazánkban a kutató-mentő feladatokat az MH 86. Szolnok Helikopterbázis helikoptereivel látják el. A dunántúli országrészben történő eseményekhez a pápai bázisrepülőtéren állomásozó szolnoki gépeket riasztják, a keleti országrészben a szolnoki bázis az illetékes. A rozsályi feladat-végrehajtás során MEDEVAC- (Medical Evacuation) és kutató-mentő tevékenységeket végeztek. A magyarországi három nap ezen feladatok gyakorlásából állt. A cél az, hogy a balesetet szenvedetteknek, a sebesülteknek egyre nagyobb esélyük legyen az életben maradásra. A szervezők tudták, milyen kevés alkalom nyílik hasonló gyakorlatokra. A civileknek még ennél is kevesebb. A feladat végrehajtása során több olyan pont van, amelyeknél mesterségesen be lehet avatkozni. Így vált életszerübbé minden. Ezúttal előny a váratlanság, mert ilyenkor derül ki, mi az, amit már készségszinten elsajátítottak. A riasztás vételét követően azonnal elindultak a Román Légierő IAR-330 Puma helikopterei. A szomszédos országból mintegy húszfőnyi személyzet vett részt a müveletekben. Az szállítóeszközeikre is jutottak kórházi ápolásra szoruló, imitált sérültek, velük a debreceni repülőtérre repültek. Délben már jelentették, hogy felszámolták a kárhelyet.A JETfly magazin 2000 óta szolgáltatja a friss hazai és nemzetközi híreket a katonai repülés világából! A töretlen bizalmat megköszönve kívánunk Olvasóinknak Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Repülős Élményekben Gazdag, Boldog Új Évet!
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.