Egyes országokban nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy a civil lakosság számára bemutassák, mennyire felkészült és hadra fogható a hadseregük, és mire is költik az adófizetők pénzét. A legismertebb példa erre Svájc, ahol évente bárki megnézheti például a légierő éleslövészetét. Magyarországon ettől még messze járunk, viszont vannak már pozitív kezdeményezések. Ilyen volt hétvégén a 2009. május 30-án megtartott MH86 Szolnok Repülőbázis nyílt napja, ahol a családtagok betekintést nyerhettek, hogy mit is csinálnak nap mint nap a férjek és feleségek a szolnoki helikopterbázison. Mielőtt valaki elkezdene keseregni gyorsan leszögeznénk, ez nem egy repülőnap volt. Még sajnos közel egy évet kell várni arra, hogy 2010. augusztus 7-én, Kecskeméten újra feldübörögjenek a hajtóművek a következő nemzetközi repülőnapon.
Családtagok és a bázison dolgozó állomány számára rendeztek nyílt napot az MH86 Szolnok Helikopterbázison, ezzel is egy kis betekintést adva mindennapi életükbe. Ez mindenkinek kapóra jött, hisz az ezévi kecskeméti repülőnapot a minisztérium törölte, és sokán vágytak már a helikopterek és repülőgépek „zajára”.
Újra látható volt a 2007-es repülőnap Mi-24-es sztárja, a "Bambi".
A rendezvényen nem csak katonai gépek voltak láthatóak, hanem tiszteletét tette néhány oldtimer is. Így került oda a PO-2-es és a Li-2-es. „Kármán Tódor” szorgalmasan reptette a vendégeket, míg az egyik menet alkalmából el nem fogta a kecskeméti légibázis JAS-39 Gripen készültségi gépe, aki - ha már hazakísérte a „légtérsértőt” - nagy magasságban tett néhány kört a közönség nagy örömére.
A "légtérsértő" Kármán Tódor Li-2.
És a vadász, aki elfogta. Egy kecskeméti JAS-39 Gripen.
A mini szolnoki „repülőnap” másik sztárvendége a légierő „nyugdíjas” világbajnoka (volt MiG-29-es vadászpilóta) Szabó „Topi” Zoltán volt, aki egy, a svéd légierőben használt Scottish Aviation SK-61 Bulldog kiképző repülőgéppel érkezett és mutatta meg vele mürepülő tudását.
Szabó "Topi" Zoltán és Orosz Zoltán vezérőrnagy, a MH ÖHP tőrzsfőnöke. Háttérben egy "Bulldog", aki épp nem harap.
Ezt egy közel egyórás helyi repülőprogram követte, ahol szinte a bázis minden repülőeszköze a levegőbe emelkedett. Jó volt újra ennyi helikoptert látni a levegőben, mert egy kecskeméti repülőnapon ennek csak töredéke látható…
Helikopter hegyek. Ilyet is ritkán látni.
Újra megcsodálhattuk repülés közben még a 2007-es repülőnap tiszteletére lefestett Mi-24 harcihelikoptert a „Bambit”, vagy az idén a légierőnk szolgálatában 40 éves születésnapját ünneplő Mi-8 helikoptereket. Persze volt ismét „Bambi Bucket” bemutató, és a deszantosok is kitettek magukért, hisz kevés ember lógna szívesen a magasan száguldozó helikopter alatt egy szál kötélen…
Bevállalnád? Így "lógnak" a szolnokiak munkaidőben.
A rendezvényt a TOM White, illetve a szolnoki Légierő Zenekar parádés bemutatója és a katonai bulikról nélkülözhetetlen „gulyáságyúban” főtt gulyásleves zárta.
A szolnoki Légierő Zenekarban "szupermenek" játszanak.
A vendéglátó parancsnok: Lamos Imre dandártábornok.
A rendezvény további fényképei:
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.