Kvasz András száz esztendeje építette meg első gépét, amelyet az egyszerűség kedvéért csak Kvasz I-nek hívtak. Az 1910-ben elkészült repülőgép 1911-ben a Rákosmező felett végzett körrepüléssel megnyerte a Sacellary György országgyűlési képviselő által kitűzött 500 koronás díjat. Ő volt az első aviatikus, aki Szolnokon légi bemutatót tartott a közönségnek. 1911. november 26-án jelent meg a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Lapokban a hír, hogy Kvasz András magyar aviatikus felszáll a szandai réten.
„Kvasz András merész magyar aviatikus mai vállalkozása olyan eseményt képez Szolnokon, mely nem csak a városunknak, hanem a vármegyének, a közeli vidéknek is méltán felkelti az érdeklődését. Kvasz András merész magyar aviatikus bemutatja ezúttal az összes bravúrjait. Lesz siklórepülés, magassági repülés 1000 méterig és feljebb. A felemelkedés és leszállás minden lehetőségét bemutatja és a repülés gyorsaságát is a maximumig. Közben egyik szomszédos községben túrarepülést is rendez percenként másfél kilométeres sebességgel. A felszállás és a merész légi mutatványok falragaszokon ma délutáni 2-től 5 óráig terjedő időközre vannak jelezve. Amint értesültünk, másnap vagy harmadnap Kvasz András itt bemutatott saját típusú repülőgépén ismét légi útra kél, hogy Budapestre, a fővárosba szálljon… A felszállásnak csak is a repülőtérre jegyet váltó közönség lehet közvetlen szemtanúja.” (Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Lapok, 1911. november 26.)
A repülésről az újság november 30-án számolt be: „Kvasz András, a fiatal aviatikus előlép, beül a gépbe, kipróbálja motorját, elindul, gurul a földön és egy pillanat alatt felemelkedett, már a levegőben száll a „nagy szitakötő”. Egyre magasabbra tör és merész gyorsasággal Rákóczifalva, Várkony felé repül, honnan néhány pillanat múlva visszaérkezik. Biztos határozott kiszámítással ugyanazon a helyen száll le, ahol felemelkedett. Majd rövid szünet után újból felszáll és körrepüléseket végez – dacára a mindinkább hevesebben fellépő szélnek, a pilóta bátor, határozott tartással kormányozza a gépet. És a közönség, a levegő tényleges meghódításának hatása alatt, diadalittasan éljenez, örvendez és lelkesen tapsolja a magyar aviatikust, ki nemes idealizmussal – anyagi megpróbáltatások közepette küzd korunk legszebb tervének megvalósításáért. A hideg, esős, sáros idő miatt nem jelentek meg ugyan annyian, mint amennyit az ügy nagyszerüsége megérdemelt. De a megjelent közönség, mely a hideg idő ellenére a repülés befejezéséig kint volt a mezőn, kellőképpen méltányolta és felfogta a repülés jelentőségét és a magyar aviatikus támogatásának ügyét.” (Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Lapok, 1911. november 30.)
Kvasz András légi parádéja volt az első repülőbemutató Szolnokon, s ezzel beírta magát a város történelmébe: felszállásától számítjuk a helyi repülés történetét, amelynek százéves évfordulóját tavaly ünnepelte az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis.
A merész aviatikus Kvasz-I gépét alkotta újra megépítésének századik évfordulójára Révy László, az oldtimer-építők nagymestere. A replika sárkányszerkezetét a fellelhető eredeti rajzok alapján gyártották le. Motorját – a háromhengeres Anzanit, amely Blériot repülőgépét is áthúzta a La Manche-csatorna felett 1909-ben – a Közlekedési Múzeum gyüjteményében található eredeti Anzani-motor alapján alkották újra. A repülő 2006−2010 között épült, teljesen önerőből, 2000 munkaóra alatt.
A Kvasz-replika 2011 júniusában már járt Szolnokon, a helyi repülés 100 éves évfordulója kapcsán, ám most Hende Csaba honvédelmi miniszternek köszönhetően ismét visszatért Szolnokra és ott is marad. A gépet ugyanis a Szolnoki Repülőmúzeumban helyezik el, ahol nemsokára mindenki megcsodálhatja.
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.