2024. 12. 22.
Zénó
: 414 Ft   : 399 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Különdíjat hoztak el a nemzetközi versenyről a szolnoki hajózók

JETfly  |  2012. 10. 16., 10:42

Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis szállítóhelikopter-zászlóaljának egyik gépszemélyzete is meghívást kapott a csehországi Ostravában a közelmúltban második alkalommal megrendezett HIP SIMULATOR CUP 2012 elnevezésű nemzetközi szimulátorversenyre. (Élménybeszámoló a helyszínről.)

A HIP a MI−8, MI−17, MI−171 típusú közepes szállítóhelikopterek NATO-kódneve. A Helicopter Training Point (HTP) épülete az ostravai repülőtér szomszédságában található, és a versenyen részt vevőkkel, valamint a HTP oktatóival folytatott beszélgetések alapján elmondható: az ostravai  általunk is repült típus legkorszerübb, leginkább valósághü, legsokoldalúbb szimulátora. Minden évszak, mindenféle időjárási jelenség, a poros, havas, korlátozott méretü területen történő fel- és leszállások, müszerrepülések és az elképzelhetőnél is több meghibásodás, illetve különleges eset szimulálható vele.

Különdíjat hoztak el a nemzetközi versenyről a szolnoki hajózók

A szimulátor megalkotása orosz−cseh együttmüködés eredménye. Bár az éles bevetés pótlására, helyettesítésére egyik hasonló berendezés sem képes, a helyes mozdulatok, ténykedések és ezek sorrendjének begyakorlására kifogástalanul alkalmas, a missziós feladatokra történő felkészülés során elengedhetetlen szükség van rá.

A megmérettetésen kilenc személyzet (öt cseh, három lengyel és egy magyar) vett részt. A rövid feladatismertető és sorszámhúzás után kezdődtek a „repülések”: gépbe ülés, fejhallgató fel, biztonsági hevederek bekötve, hajtómüvek indítása, „felszállás” előtti checklist, paraméterek rendben, „ready for departure”.

Az első feladat: felszállás után tartsunk 348 fokos irányt és az előttünk lévő hegycsúcson található, korlátozott méretü leszállóhelyen, a levegőből határozzuk meg a pontos szélirányt. A széleltérítést mérő müszerünkön a felszállás után természetesen meghibásodást imitáltak, tehát az nem müködött. A szélkör-módszert választottuk, a hegycsúcs fölött stopper indult. Két perccel később tartózkodási helyünket képzeletben összekötöttük a leszállóhellyel, és rádión jelentettem: „Wind is from one niner zero degrees”. A kilenc csapatból csak mi határoztuk meg fokra pontosan a szélirányt, amiért különdíjjal jutalmaztak bennünket.

Különdíjat hoztak el a nemzetközi versenyről a szolnoki hajózók

A második feladat: iskolakör, jobb hajtómü tüz, a tüz likvidálása és egyhajtómüves repülésre történő áttérés után szigorúan előírt paramétertartás mellett repülőgépszerü leszállás egy megadott pontra. Az oktatók értékelték a végrehajtás precizitását, és a földet érés pontjának távolságát mérték az általuk megadott ponttól.

A harmadik feladat: mindkét hajtómü leállása után leszállás egy korlátozott méretü, megadott leszállóhelyre. A kiszámítást úgy kellett végrehajtani, hogy leszállás után a lefékezett helikopter minél közelebb legyen a leszállóhely középpontjához. Az oktatók kiemelték, hogy ismét mi produkáltuk a legszebb siklóprofilt és a legpontosabb földet érést.

Összesítésben az ötödik helyen végeztünk, és elhoztuk a különdíjat egy rangos nemzetközi mezőnyben.

A csapat tagjai Bógyi Zsolt őrnagy, gépparancsnok, Frank Zoltán százados, másodpilóta, és Lőrincz Tamás zászlós, fedélzeti technikus voltak.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-11 16:45:48
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.
2024-12-04 10:25:57
A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először magunkat kell jobban megismernünk.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 19., 11:57
A két H225M helikopter megérkezése, azt jelenti, hogy a megrendelt 16-ból már 14 a Magyar Honvédségnél van – tette hozzá Szalay-Bobrovniczky Kristóf.
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.

  Legfrissebbek most

Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.