2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Ötből négy- Kanadából

JETfly  |  2004. 04. 30., 09:03

Úgy látszik, hogy a magyar pilóták im­már tartósan a világ élvonalába tartoz­nak. Kovács Péter majd Szabó (Topi) Zoltán százados éveken keresztül nyerte el a leg­rangosabb díjakat a világ vadászrepülői­nek legnagyobb seregszemléjén. Tették mindezt olyan körülmények között, ame­lyeket vetélytársaik talán el sem tudnak képzelni. Mert valljuk be, egy repülőgép­hordozón szolgáló amerikai pilóta, illetve egy több éles bevetésen részt vett angol pilóta havonta repül annyit, mint Szabó századosék egy év alatt. Mégis ők a leg­jobbak. És reszkess, világ!, már itt a magyar hajózók új nemzedéke is, akik elődeikhez hasonló (rossz) körülmények között érnek el elődeikhez hasonló (kima­gasló) eredményeket.

Koczka Attila főhadnagy, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis „Dongó" századának repülõgép-vezetője az új generációhoz tartozik. Az ifjú pilóta - aki itthon jó, ha tizenöt órát repül egy évben - Kanadában a tizenhárom hónapos NATO NFTC- kiképzés végén, a pilóták elismerésére alapított öt díj közül négyet nyert el. („A legjobb teljesítményért", a „Hawk", az „Irány a háború!", valamint a „Levegő-föld" díjakat.) Az elsőt az elméleti és gyakorlati képzésben legmagasabb szinten teljesítőként, a „Hawk"-ot a gyakorlati repülőkiképzés során nyújtott kiemelkedő teljesítményéért, a „Levegőföld" díjat pedig a lövészeten elért legjobb eredményéért kapta. Az „Irány a háború!" díjat a repülőoktatók szavazatai alapján ítélik oda annak a repülőgép-vezetőnek, akit elsőként választanának háborús küldetés végrehajtására.A díjakhoz vezető út egyáltalán nem mondható könnyünek. Angliai, majd kanadai nyelvtanfolyam után következett a JET-alapképzés, majd szimulátoron és Hawk-155-ös repülőgépen a harcászati kiképzés. Ennek során kiképezték őket a NATO-eljárásmódokra, kettő- és négygépes légi harcra - mindezt többek között földi célok támadása közepette is. Megtanulták azt is, hogy mi a teendő, amikor négygépes kötelékben repülve az egyik oktató folyamatosan támadja őket. A szimulált lövészetek során gyakorolták a bombavetést, Sidewinder rakéták indítását és a gépágyúlövészetet. Nemegyszer nyolcvanméteres magasságban, nyolcszáz kilométeres sebesség mellett kellett végrehajtaniuk feladataikat. Mindez már önmagában is megterhelő, és akkor még ott vannak a nyelvi nehézségek. Igen, a nyelvi nehézségek, ugyanis a tanfolyamoknak köszönhető magabiztos nyelvtudás még nem jelenti azt, hogy légi harc közben a magyar hajózó mindig kristálytisztán „veszi" a kanadai légi irányító szlengjét. A helyzetre jellemző, hogy sokszor az angol pilóták és a kanadai irányítók között is gondot okozott az angolul elhangzott szavak, kifejezések „értelmezése". Koczka főhadnagy ilyenkor mindig oktatóinak útmutatása szerint cselekedett, ők ugyanis azt mondták neki: ha nem értesz meg valamit, ne azzal törődj, hanem a repülőgép vezetésével.Amikor 1997-ben végzett a szolnoki repülőtiszti főiskolán, valószínüleg nem gondolt arra, hogy a JAK-52-est egyszer majd lecseréli egy Hawk-ra, s NATO tagállam pilótájaként „kergeti a felhőket" a kanadai légtérben.Miután a kanadai kiképzésig eltelt esztendők alatt összesen mintegy négyszáz órát repült, érthető a bevezetőben említett kérdés: honnan a magyar pilóták talentuma? Talán a repülés szeretetéből vagy az állandó képzésből, önképzésből? Bizonyára mindkettő hozzájárul ahhoz, hogy társaiknál jóval mostohább körülmények közül kikerülve is képesek kiemelkedő módon helytállni. Persze ehhez olyan mentalitás is kell, hogy a Hawk-155-ösön lerepült százhuszonhárom órán, valamint az ötvenórányi szimulátoros gyakorláson túl valaki plusz szimulátorórákat vegyen, vagy a szabadidejében is az eljárásmódokat, az elméletet tanulja.Azonban, amint azt Koczka főhadnagy példája is mutatja, a befektetés busásan megtérül. Egyrészt szolgálja saját épülését, fejlődését, magabiztossá teszi, másrészt nemzetközi elismerést szerez a magyar légierőnek, az országnak is. Főleg úgy, hogy az öt díjból elnyert négy csak egy jellemzője a nem mindennapi teljesítménynek. A kanadai NATO NFTC-kiképzések történetében eddig mintegy háromszáz, különböző nemzetbéli hajózó végzett. Közülük-a tanfolyam vezetésének értékelése alapján - a mindenkori legkimagaslóbb összesített eredményt Koczka Attila főhadnagy érte el.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.