Úgy látszik, hogy a magyar pilóták immár tartósan a világ élvonalába tartoznak. Kovács Péter majd Szabó (Topi) Zoltán százados éveken keresztül nyerte el a legrangosabb díjakat a világ vadászrepülőinek legnagyobb seregszemléjén. Tették mindezt olyan körülmények között, amelyeket vetélytársaik talán el sem tudnak képzelni. Mert valljuk be, egy repülőgéphordozón szolgáló amerikai pilóta, illetve egy több éles bevetésen részt vett angol pilóta havonta repül annyit, mint Szabó századosék egy év alatt. Mégis ők a legjobbak. És reszkess, világ!, már itt a magyar hajózók új nemzedéke is, akik elődeikhez hasonló (rossz) körülmények között érnek el elődeikhez hasonló (kimagasló) eredményeket.
Koczka Attila főhadnagy, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis „Dongó" századának repülõgép-vezetője az új generációhoz tartozik. Az ifjú pilóta - aki itthon jó, ha tizenöt órát repül egy évben - Kanadában a tizenhárom hónapos NATO NFTC- kiképzés végén, a pilóták elismerésére alapított öt díj közül négyet nyert el. („A legjobb teljesítményért", a „Hawk", az „Irány a háború!", valamint a „Levegő-föld" díjakat.) Az elsőt az elméleti és gyakorlati képzésben legmagasabb szinten teljesítőként, a „Hawk"-ot a gyakorlati repülőkiképzés során nyújtott kiemelkedő teljesítményéért, a „Levegőföld" díjat pedig a lövészeten elért legjobb eredményéért kapta. Az „Irány a háború!" díjat a repülőoktatók szavazatai alapján ítélik oda annak a repülőgép-vezetőnek, akit elsőként választanának háborús küldetés végrehajtására.A díjakhoz vezető út egyáltalán nem mondható könnyünek. Angliai, majd kanadai nyelvtanfolyam után következett a JET-alapképzés, majd szimulátoron és Hawk-155-ös repülőgépen a harcászati kiképzés. Ennek során kiképezték őket a NATO-eljárásmódokra, kettő- és négygépes légi harcra - mindezt többek között földi célok támadása közepette is. Megtanulták azt is, hogy mi a teendő, amikor négygépes kötelékben repülve az egyik oktató folyamatosan támadja őket. A szimulált lövészetek során gyakorolták a bombavetést, Sidewinder rakéták indítását és a gépágyúlövészetet. Nemegyszer nyolcvanméteres magasságban, nyolcszáz kilométeres sebesség mellett kellett végrehajtaniuk feladataikat. Mindez már önmagában is megterhelő, és akkor még ott vannak a nyelvi nehézségek. Igen, a nyelvi nehézségek, ugyanis a tanfolyamoknak köszönhető magabiztos nyelvtudás még nem jelenti azt, hogy légi harc közben a magyar hajózó mindig kristálytisztán „veszi" a kanadai légi irányító szlengjét. A helyzetre jellemző, hogy sokszor az angol pilóták és a kanadai irányítók között is gondot okozott az angolul elhangzott szavak, kifejezések „értelmezése". Koczka főhadnagy ilyenkor mindig oktatóinak útmutatása szerint cselekedett, ők ugyanis azt mondták neki: ha nem értesz meg valamit, ne azzal törődj, hanem a repülőgép vezetésével.Amikor 1997-ben végzett a szolnoki repülőtiszti főiskolán, valószínüleg nem gondolt arra, hogy a JAK-52-est egyszer majd lecseréli egy Hawk-ra, s NATO tagállam pilótájaként „kergeti a felhőket" a kanadai légtérben.
Miután a kanadai kiképzésig eltelt esztendők alatt összesen mintegy négyszáz órát repült, érthető a bevezetőben említett kérdés: honnan a magyar pilóták talentuma? Talán a repülés szeretetéből vagy az állandó képzésből, önképzésből? Bizonyára mindkettő hozzájárul ahhoz, hogy társaiknál jóval mostohább körülmények közül kikerülve is képesek kiemelkedő módon helytállni. Persze ehhez olyan mentalitás is kell, hogy a Hawk-155-ösön lerepült százhuszonhárom órán, valamint az ötvenórányi szimulátoros gyakorláson túl valaki plusz szimulátorórákat vegyen, vagy a szabadidejében is az eljárásmódokat, az elméletet tanulja.Azonban, amint azt Koczka főhadnagy példája is mutatja, a befektetés busásan megtérül. Egyrészt szolgálja saját épülését, fejlődését, magabiztossá teszi, másrészt nemzetközi elismerést szerez a magyar légierőnek, az országnak is. Főleg úgy, hogy az öt díjból elnyert négy csak egy jellemzője a nem mindennapi teljesítménynek. A kanadai NATO NFTC-kiképzések történetében eddig mintegy háromszáz, különböző nemzetbéli hajózó végzett. Közülük-a tanfolyam vezetésének értékelése alapján - a mindenkori legkimagaslóbb összesített eredményt Koczka Attila főhadnagy érte el.