A légi utasforgalom az idei év első felében egyenletes fejlődést mutatott, és 20,3 százalékkal nőtt 2003 azonos időszakához képest - közölte szerdán a Légitársaságok Nemzetközi Szövetsége (IATA). A teherszállítás idei növekedése 13 százalék.
A repülőgépipart az előző években több tényező is erősen visszavetette, azonban az IATA szerint az idei esztendő első féléves adatai biztatóak. Az utolsó veszteség nélküli évnek számító 2000-es esztendő első hat hónapjához képest az utasforgalom 8,4 százalékkal növekedett, a teherszállítás pedig 16,2 százalékkal. - Az utasforgalom az utóbbi hónapokban lenyügöző, - nyilatkozta Giovanni Bisignani, a genfi székhelyü szervezet vezetője. - Ha ez a tendencia megmarad, és nem történik semmi váratlan, akkor kétszámjegyü növekedéssel zárjuk az évet, túlszárnyalva márciusi számításainkat, amelyek 7,5 százalékos növekedésről szóltak. A 270 légitársaságot tömörítő, a világ légiforgalmának 95 százalékát adó IATA szerint minden régióban nőtt a forgalom. A Közel-Keletről 44,3 százalékos növekedést jeleztek a társaságok az utasforgalomban, Ázsiában 35 százalékot. Észak-Amerikában 20,1 százalék, Európában 12,8 százalék volt a növekedés. Az előző években a légitársaságoknak sokat ártott az utasok bizalmának megrendülése a 2001. szeptember 11-i terrortámadások után, és a tavalyi iraki háború, amely jelentős kiesést okozott a közel-keleti repülésben. A forgalmat jelentősen visszavetették a világszerte jelentkező gazdasági nehézségek is. Az IATA rámutatott: múlt évben azért is volt különösen alacsony az utasforgalom, mert a márciusban kitört SARS-vírus, amely 774 áldozatot követelt, rengeteg embert elrettentett az utazástól. A vírus legtöbb áldozatát Kínában, Hongkongban és Taiwanon szedte. A repülőgépipar talpraállását nehezítik a magas üzemanyagárak. Az olaj hordónkénti 42 dolláros ára 6 dollárral a 2004-es előrejelzések felett van, és ez több mint 6 milliárd dolláros költséget jelent, - közölte az IATA.