2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Royal Air Force története

JETfly  |  2004. 08. 04., 12:29

Talán az egyik legnagyobb történelmi múlttal rendelkező légierő históriáját tekintsük át.

A történet 1911. április 11-én kezdődik, mikor megalapították az első angol katonai szervezet, mely a repülésre összpontosított. Ez volt királyi légi müszaki zászlóalj (Air Battalion of Royal Engineers), melynek bázisa Larkhillban volt. Az egység két csapatot tartalmazott: az 1. léghajó és ballon  századot és a 2. repülő századot. 1912. április 13-án alakították meg a Royal Flying Corps-ot, az RFC-t. Előzőleg említett csapatokat beolvasztották az új szervezetbe és átnevezték a századokat. 

1918. április 1. történelmi nap a Royal Air Force (RAF), királyi légierő életében. Ezen a napon hozták létre az RFC és a Royal Navy Air Service (RNAS) egyesítésével. A 22. század Bristol F2b repülőgépét érte a megtiszteltetés, hogy végrehajtsa az első hivatalos RAF bevetést. Az I. Világháború végéig a királyi légierő közel háromszázezer emberből és 22647 gépből állt. Ezek a repülőket 188 vadász századba, 75 repülő és 15 kiképző csapatba osztották szét.

1939. szeptember 2-án, mikor Németország megtámadja Lengyelországot, megkezdődik a II. Világháború. Új vadászgépek, Spitfire-k, Hurricane-k, új bombázók Blenheimek és Wellingtonok hagyják el a gyártó sorokat. Az új gépek bemutatásakor néhány váratlan probléma lépett fel. Az új technológia extra kiképzést jelentett mind a pilóta mind a müszaki személyzetnek. Rádió, gépágyú torony és behúzható futómü bevezetésével megoldandó feladatot jelentett a pilóta és a müszaki állománynak.

Több pilóta rendelkezett repülő kiképzéssel, de harci tapasztalatuk nem volt, ellentétben a német pilótákkal, akik a spanyol polgárháborúban már átestek a tüzkeresztségen. Hitler csapatai a Blietzkrieg keretében gőzhengerként tarolták le Európát. Eközben a  RAF csendben, háborús repülőtaktikáját alakította ki. Még az elavult egymotoros könnyü-bombázók dobták az ejtőernyős csapatokat Franciaországba és Közép-Európába. Az angol expedíciós erők Franciaországban nem tudták megállítani az előrenyomuló német sereget, ezért az európai angol erők maradékát, egyidejüleg a francia csapatokkal evakuálták Angliába a Dynamo hadmüvelettel.

A háború következő nagy kihívása az angliai csata, a RAF leginkább híres csatája. A több mint három hónap alatt nemcsak a légierő, hanem a polgári lakosság szenvedett óriási veszteségeket. Itt kerültek reflektorfénybe a vadászgépek pilótái, valamint a légvédelem új fegyvere a radar. Az 1940. július 10-én kezdődött küzdelemben Huricane-ok, Spitfire-k védték a légteret éjjel-nappal. Az október végéig tartó küzdelemben tizennégy náció több ezer pilótája harcolt a németek ellen. 530-an haltak meg 450-en sebesültek meg a bevetések alatt.

A vadászerők mellett folyamatosan fejlődött a bombázó parancsnokság személyi és eszköz állománya. Miközben német bombázók pusztították az angol városokat, repülőtereket, addig az angol, éjszakai precíziós bombázások okoztak nem kevés erkölcsi és fizikai veszteséget a német lakosságnak. A németországi bombázások és német katonai döntések hatására 1940. október 29-én befejeződött az angliai légicsata. A három hónap őrületes veszteséget okozott mindkét félnek.A háború folytatódott. A szuverenitását megtartó szigetország lett a szövetséges erők európai központja. Ide érkeztek az amerikai utánpótlás szállítmányok, itt folytatták a felkészülést a tervezett partraszállásra.

A bombázó hadmüveletekkel az ellenség civil lakosaira és különösen az ipari munkásokra fókuszáltak. Az Operation Millenium müvelet során a háború alatt először portyázott ezer bombázó gép Köln felett. 1943. november és 1944 márciusa között zajlott a Battle of Berlin, a berlini csata. A hadmüvelet alatt több mint ötszáz angol bombázó semmisült meg és ezer sérült meg. A szövetséges csapatok egyik legfontosabb napjához érkezett a háború. 1944. június 4. a D-Day, a leghosszabb nap. A szövetségesek legtöbb erőt megmozgató hadmüvelete. A Royal Air Force is maximálisan kivette a részét az Overlord hadmüveletben. A következő nagyobb angol bevetés az Operation Market Garden volt 1944. szeptember 17 és 25 között. Szövetséges ejtőernyősöket dobtak le Hollandia felett. Összesen 3887 szövetséges repülőgép, ebből több mint ezer Dakota, ötszáz vitorlázó-szállítógép, melyekből harmincötezer ejtőernyőst dobtak le az ellenséges vonalak mögé.

Mérföldkő volt az angol repülés történelemben, így az angol légierő életében is az első sugárhajtású repülőgép alkalmazása. A Gloster Meteor először 1943. március 3-án emelkedett a levegőbe. Az első század, a 616-os volt, akik 1944. júliusában állították szolgálatba az angol jetet. A következő hónapokban a RAF bombázói és vadászbombázói folyamatosan támadták a német repülőtereket és bénították a kommunikációt. A szövetséges erők közül az angol bombázók mindig éjszakai bevetésen repültek az ellenséges területek fölé. Az utolsó támadást 1945. májusában hajtották végre Mosquito-k a megmaradó Luftwaffe repülőterek ellen.1945. május 8-án az európai háború véget ért. A II. Világháború légiküzdelmeiben közel tizenegyezer repülőgép és több mint hetvenezer repülőszemélyzet veszteséget könyvelt el a királyi légierő.

A II.Világháború után a Hideg háborús események hozták az első bevetéseket az angol légierőnek. 1948-ban a szovjet katonai erők blokád alá vonták Berlint. Az amerikai és angol teherszállítógépek látták el a német főváros lakosságát. Négyszázezer tonna árut és százhatvanötezer utast szállítottak a gépek a müvelet alatt. 1951-ben került sor az első angol sugárhajtású könnyü bombázó, a Canberra bevetésére. A siker ellenére 1955-ig nem állítottak szolgálatba sugárhajtású nehéz bombázógépet az angolok. Az áttörést a V-bombázók jelentették. Az első, a Valiant az atombomba hordozására is alkalmas gépet először 1956. októberében, a szuezi válság alatt vetették be. A V-bombázók csapatához később csatlakozott a Victor majd a deltaszárnyas Vulcan. A hatvanas évek közepén nyilvánvaló volt, a V-bombázók hosszan többször is berepültek a Szovjetunió területére.

1968. áprilisában az angol vadász, bombázó és partiőrség parancsnokságokat egyesítették  RAF Strike Command néven. A hetvenes években a NATO új stratégia kidolgozását kezdte meg. A lényeg a rugalmas reagálás, visszavágás egy-egy konfliktusra. Az új stratégiához új repülőgépek kellettek. Ekkor jelennek meg a Phantomok, Buccanerek és Tornadok a királyi légierőben. A nyolcvanas évek háborúval kezdődtek az angoloknál. 1982. április 5-én robbant ki a háború Argentínával a Falkland szigetekért. A konfliktus kiemelt megoldandó problémája az anyaország és a háború közötti hatalmas távolság leküzdése. A harcokban az angol haditengerészet anyahajóiról indították Harrier GR3-asokat, Chinook és Wessex helikoptereket. A Vulcan bombázók a Victor légiutántöltőgépek segítségével teljesítették a küldetésüket. A leghosszabb bombázó küldetést így egy Vulcan gép teljesítette. 15 óra 45 percet töltött a levegőben tizenhét légiutántöltéssel.

A Varsói Szerződés felbomlása változásokat hozott a királyi légierő életében. A megváltozott katonai erők miatt több egységet szerveztek át. Ezen változások hatására vonták ki a szolgálatból az utolsó V-bombázót a Vulcant 1984-ben.A kilencvenes évek újabb háborúkat hozott. Az angol erők szövetségesként aktívan vettek részt az Egyesült Államok katonai erőinek oldalán az első és második Öböl háborúban egyaránt, a balkáni konfliktus megoldásában.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.