2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Meglestük az orsóbajnokot

JETfly  |  2004. 08. 30., 08:18

A napokban meglestük Veres Zoltánt, hogyan készül saját orsó rekordja megdöntésére.  

Mürepülő Európa-bajnokunk idén májusban Eger felett hetven orsót teljesített orsókoszorúban. Szeptember 10-én ezt a rekordot szeretné felülmúlni.Természetesen, mint minden extra sport teljesítményre, erre is kemény edzésekkel kell készülni. Zoli is ezt teszi nap, mint nap, amikor nem valamelyik Boeing 737-essel repíti úti céljuk felé a MALÉV utasait.

Az egyik gyakorló repülés után faggattuk az orsóbajnokot.- Mennyi időd van a gyakorlásra?- Jelenleg a sürü nyári menetrend miatt sokat repülök a MALÉV járatain. A maradék kevés időben gyakorlok az eseményre. Jó lenne többet edzeni, de sajnos most ennyire futja.  Azért remélem, ez is elég lesz egy szép eredményhez.

- Az előbbi felszállások alatt láttam, már keményen gyakoroltál. Hogy megy?-Szép lassan szoktatom magam az orsókhoz, a fizikai és pszichikai terheléshez. Az első felszállásoknál tizenöt-húsz orsóval melegítettem be. Most már negyvenszer-ötvenszer fordítom meg gépemet a tengelye körül.

- Hogy érzed, sikerülni fog saját rekordodat megdönteni?-Nagyon nehéz. Az első rekordkísérlet alatt is éreztem, hogy nem egyszerü feladatot tüztem ki magam elé. A mostani gyakorlások alatt még nem sikerült elérnem, hogy az orsók számolása közben meghalljam a rádióban, az Egerben hallott büvös számot, a hetvenet. Folyamatosan dolgozom rajta és bízom benne, elég sokáig számolnak majd a jakabszállási repülőtérre kilátogatók.

- Kicsit vezesd be az olvasókat, mi a nehéz a kitüzött feladatban, milyen fizikai, pszichikai határokat kell leküzdeni az orsózó repülőgép fedélzetén?-…Először is ott a rosszullét, aztán az orsózás megkezdésekor a kabinban felejtett, és éppen röpködő tárgyak, pl. csavarhúzó, satu, tavalyi almacsutka, Topi és Bagira dedikált, régen keresett posztere, stb. összegyüjtése a kabintetőről háthelyzetben …- csak vicceltem! Komolyra fordítva az orsó-koszorú talán az egyik legnehezebb mürepülő elem, mindhárom kormány, a csürő, a magassági- és az oldalkormány folyamatos, finom mozgatását igényli, mely kormányok szerepe a forgás miatt folyamatosan cserélődik. Ennek a koordinált mozgásnak ritmusa van, amit nehéz elcsípni, és a látottakat a kéz-láb munkájával összekapcsolni. Korrigálni az apró hibákat, miközben minden pillanatban tudnom kell, hol vagyok ég és föld között és meggyőzni az egyensúly-rendszeremet, hogy a látottaknak higgyen, ne annak, amit érez, hiszen az késik. Legyőzni az ösztönömet, hogy megállítsam az embernek koránt sem természetes forgást. De legnehezebb talán, hogy orsózás közben a müszerfalra is sokszor be kell pillantanom, hogy nyomon tudjam követni a motor müködését. Kb. 20 másodpercenként nézek rá az olajnyomás-, olajhőmérséklet-, hengerfejhőmérséklet-mérő müszerekre, hiszen pontosan tudnom kell, a motor mennyire kedveli ezt a sok-orsós ötletemet. Amikor viszont vissza kinézek a horizontra, jön a „na, hol is tartottunk” nagyszerü érzése és pillanatok alatt szinkronizálni kell a látottakat a kéz-láb munkával. Emellett a földet is figyelni kell, rákorrigálni, ha el akar sodorni a szél. Közben a kb. +2G, - 2G-s folyamatos terhelés-változást is el kell viselni. De van kellemes része is! –az esti zuhany…

- Zárásként hol és mikor láthatják az érdeklődök a reméljük több mint hetven orsót?A rekordkísérlet Jakabszálláson lesz. Ha valaki szeretne orsókat számolni, remélem elég sokat, azt sok szeretettel várom a Sportrepülőtéren szeptember 10-én délelőtt 10 órakor.

- Köszönöm a rövid beszélgetést. További jó gyakorlást kívánok!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.