2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

NaturalPoint TrackIR3

JETfly  |  2004. 09. 12., 09:32

Aki már játszott repülőgépszimulátorral, tudja, hogy mennyire fontos folyamatosan figyelni a minket körülvevő légteret. Ez különösen igaz harci körülmények között, mert ilyenkor akár már az is eldöntheti az összecsapás kimenetelét, hogy ki látja meg előbb a másikat. Közelharcban pedig szem elől téveszteni az ellenfelet szinte egyenlő a vereséggel.

Sajnos a szimulátorok által megjelenített látvány több szempontból is elmarad a valóságban tapasztalható vizuális élménytől. A modern szoftverek grafikája többnyire szépen kidolgozott, a videokártyák egyre gyorsabbak, a monitorok technikai paraméterei egyre jobbak, de mindez még mindig csak az érzetét kelti a háromdimenziós térnek, a mélység valóságos megjelenítésére a jelenlegi technika nem alkalmas. A másik probléma a látószög nagysága. Az emberi szem körülbelül 180°-os látást biztosít, igaz, ennek csak kisebb területén képes éles képet alkotni, de a mozgások érzékelését lehetővé tevő úgynevezett periférikus látásnak is nagy szerepe van érzékelésünkben. Monitorainkon ezzel szemben mindössze egy 60-90°-os látószögnek megfelelő képet kapunk, tehát ahhoz, hogy ennél többet lássunk, „nézelődnünk” kell.

Erre több lehetőségünk kínálkozik: megtehetjük a billentyüzet segítségével, egérrel, vagy ha a joystick-en található egy erre alkalmas kapcsoló, az úgynevezett hat-switch, akkor azzal is. Létezik azonban egy kevésbé ismert eszköz, amely további alternatívát kínál a nézelődés problémájának megoldásához: a TrackIR.

Szabó Topi teszteli a TrackIR-t

Az eszköz tulajdonképpen egy infravörös sugarakat kibocsátó és a visszaverődő fény forrásának helyzetét érzékelő készülék. A visszaverődést speciális, öntapadós, sapkára, szemüvegre, vagy akár közvetlenül a fejre ragasztható, körülbelül 1x1 cm-es pont biztosítja.  A célszerüen a monitor tetejére helyezett adó-vevő ennek a pontnak két dimenziós, tehát síkbeli helyzetét „látja”, vagyis mozgását egy derékszögü koordináta rendszerben értelmezi. A számítógép tehát ugyanolyan információt kap így, mintha az egeret mozgatnánk. Illetve csak majdnem ugyanolyat. A mellékelt szoftver ugyanis lehetővé teszi, hogy a tengelyek különböző szakaszaihoz kisebb vagy nagyobb kitérítést rendeljünk, mint amekkorát a lineáris módszer meghatározna. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a fej 30-40°-os elfordításával a látómező akár 180°-kal is elforgatható úgy, hogy emellett a középponthoz közeli tartományban egészen finom mozdulatokat is lehetővé tesz. Az „egér-módszerhez” képest további különbség, hogy az elmozdulás egy fix pont körül történik. Ez a középpont alapértelmezésben az F12 gombbal állítható be, akár játék közben is.

Az eszköz egyébként használható egérként is, ehhez csak át kell állítani a szoftverében az érzékelés módját „absolute”-ból „relative”-ba, sőt, a billentyüzetre konfigurálható az egér jobb és bal gombja is.

Aki nem csak egyetlen szimulátort kedvel, annak hasznos szolgáltatás, hogy a különböző beállításokhoz profilokat rendelhet, így egyik játékról a másikra váltáskor nem szükséges újra konfigurálni a mozgást, elég betölteni a megfelelő profilt. A szoftver ezekből is készen kínál néhányat, többek között az IL-2 Forgotten Battles, a Lock On: Modern Air Combat, és a MS Flight Simulator 2004 programokhoz.

A NaturalPoint cég már a trackIR harmadik generációját dobta piacra TrackIR3 illetve TrackIR3 Pro néven. Az amerikai gyártó ezen termékeivel hazai boltokban sajnos nemigen találkozunk, ezért beszerzési lehetőségként az internetes vásárlás jöhet szóba. Európában több országból is megrendelhető, nekem a holland disztribútorral vannak  - igen jó – tapasztalataim. Egy trackIR3 ára 99 euró, amely átszámolva a postaköltséggel együtt sem éri el a 30.000 forintot. Ezért az árért a készülékhez természetesen megkapjuk CD-n a szoftverét és több mint húsz darab fényvisszaverő matricát.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.