Hollandia kis ország, nagyjából Magyarország méretének a fele, a lakossága azonban másfélszer annyi. A légierők közti különbség jelenleg számokkal kifejezhetetlen. Ez a kis ország a NATO tagjaként folyamatosan komolyan vette a tagságból származó kötelezettségeit. A területéhez és elhelyezkedéséhez mérve számban és minőségben is jelentős légierőt tartott és tart fenn. Nézzük most meg, milyen festést viselnek a holland gépek.
Felségjelzés
A holland légierő a cseh légierőhöz hasonló felségjelet használ, a különbség, a hollandok a felségjel közepébe egy pici narancs korongot festenek. Igen valóban különbség még a 60 fokos eltérés is a felfestésnél, de ezt egy mozgó jármüvön elég nehéz észrevenni, igaz a narancs korong sem, látható már 100 méterről sem. A tendenciáknak megfelelően a 60-as 70-es években még hatalmas felségjel napjainkra kb. a felére csökkent, a századjelvények is csökkentek, ha nem is ilyen nagymértékben. A felségjelet a szárnyakon a csak baloldalra festik fel.A gépek jelzése betü szám kombinációval történik. A szám több gép esetében a gyáriszám utolsó 2-4 számjegye, vagy a gyáriszám sorrendjében adott sorszám.
Festésminták
A holland gépek festése nem túl izgalmas. Eleinte a gépeket nem festették, illetve alumíniumfestéssel (alupigment és lakk) látták el, vagy többnyire a gyártó országban szabványosított álcázó festéssel használták. A haditengerészeti gépeknél a sötétszürke, világosszürke, míg a szárazföldi gépeknél a zöld és szürke, színek domináltak.A fémszínre példa az F-84G, F-86K, és a T-33, igaz ez utóbbi gyakorlógéphez igazítva narancsszínekkel, a jobb észlelhetőség miatt. A zöld, szürke festés sokáig uralkodott és számos gépen előfordult az 1980-as évekig.Az F-84F és RF-84F gépeket British Standard színekkel álcázták, Extra Dark Sea Grey / Dark Green // PRU Blue. Hasonló festést viseltek a Meteorok is. A Hunterek szintén BS. festéssel repültek, Dark Sea Grey / Dark Green // Sky illetve később alul Light Aircraft Grey festéssel.A 60-as, 70-es években alkalmazott Fokker C-31-esek, F-104-esek és az F-5A/B gépek az akkor divatos NATO kamuflázzsal repültek, RAL színekkel festve, (6014/7012//7001) ami megegyezik a németek által használt festéssel. Az Atlantic gépek a francia haditengerészettől érkeztek a francia szabvány szerinti Gris blue Clair –vel voltak festve. A Humbrol 106 nagyon hasonló szín de világos. Az egyszerüség kedvéért a FS.36118-at szokták ajánlani. A két szín viszonya megfigyelhető ezen a képen. http://www.airliners.net/open.file/654295/L/ A háttérben egy USAF B-52 látható 36118-val festve. A P-3, a Sea Hawk British Standard színekkel lett festve, Extra Dark Sea Grey felül és Sky alul. A P-3 repült Light Gull Grey színekkel is. A haditengerészeti helikopterek, S-58, AB 204B (UH-1), Wasp, Lynx többnyire szintén Extra Dark Sea Grey felül és Sky alul színekkel repültek. Az S-55 Glossy Sea Blue festést kapott. A Lynxek jelenleg is ezzel a festéssel repülnek.
A hadsereget támogató helikopterek kezdetben zöld színekkel voltak festve, az Alouette III egyszínü olívdrapp színt kapott (talán FS. 34088), később ezt fekete foltokkal egészítették ki. Sokszor a drapp gépen feltünő felségjelet is átködölték feketével. A BO-105 is olívdrapp és fekete álcázást használt. Jelenleg a NATO páncélos színeket viseli. Ezek a német RAL szabvány szerint 6031, 8027 és 9021, ezt a Federal Standard 595B szabványba 34094, 30051 és 37030 színekkel azonosították. Az első két szín ekkor került be a FS szabványba. A Cougar helikopter is ezeket, a színeket hordja, de elképzelhető, hogy a francia változatát. A CH-47 Chinook RAL 6031 zölddel van rendszerben. Az AH-64 gépek a szabványosnak mondható US Helo Drab-val érkeztek (FS. 34031). Az A változaton nem is festették fel a felségjelet csak a Koninklijke Luchtmacht felirat volt a törzsre festve feketével. A D változaton az utóbbi időben feltünt a felségjel, de nem színesben és nem is szürkében, hanem elzöldítve, elsárgítva!
A gyakorló gépek nem viseltek kamuflázst. Jelenleg a PC-7-es például sárga, piros, fehér színekkel repül. A SAR azaz kutató mentő gépek néha világító narancsjelzéssel voltak ellátva (Alouette III), de például a SE-3130 Alouette II zöld színnel repült. A jelenleg használt Bell 412-es sárga, piros, kék színekkel repül.
Az F-16-os érkezésével új korszak kezdődött. Az F-16-os a 36118/36270//36375 színekkel került rendszerbe, kezdetben fekete orrkúppal, amit később szürkére cseréltek. Ezek után az F-5 gépeken is kezdték elhagyni a zöld, szürke festést. Az F-5 gépeken végezték a 80-as években oly divatos alacsonyláthatóságú teszteket. Egyes gépeket az F-16-os színekkel és mintával festették le (K-3027, K-3028, K-3032, K-3058 fals kabinfestéssel!, K-3060, K-4002, K-4005, K-4018). Korábban a gépszám az orron nagy fekete karakterekkel volt felfestve, a svancon színes századjelvények díszelegtek. A századjelvények és felségjelzések mérete már a zöld, szürke időszakban csökkenni kezdett. Most sor került a gépszámok kicsinyítésére, ami átkerült a svancra. A századjelvényeket szürkére konvertálták. Majd színesen festették fel, de a gépszámot kb. egyharmadára, csökkentették. A K-3058-as gépen még a fals kabinfestést is kipróbálták, ezen a gépen a felségjelet a törzshátsóra helyezték át a beömlőről. A 4xxx sorozatszámú gépek a kétüléses B változatok voltak. A 3027-es gép később ezzel a festéssel repült Törökországban is.A másik kísérleti festést az angol példa inspirálta. A gépet felül 36270-el míg alul 36375-el festették le, hasonlóan az angol Hawk gépekhez. Később ez a minta terjedt el. Ezzel a festéssel mind a török mind a görög légierő kapott a holland készletből.A harmadik festés is az F-16-os színeit használta, de a korábbi zöld, szürke minta helyén. Ezzel a mintával festették a K-3005, K-3025, K-3030, K-3049, K-3055, K-3061, K-4014, K-4028, K-4029, K-4030. Az orron megmaradt a nagyméretü gépszám, de ezt megismételték a svancon is egészen piciben. Kivétel itt is akadt, a 4030-as gépen a gépszámot átfestették 36270-es szürkével, de nem sokat vacakoltak, a 36118-as mintát is lefestették. A századjelvények színesek voltak, illetve a 4014-esen szürke. Amiről biztosan tudok, a 3061-es a görög, a 3055-ös gép pedig a török légierőben folytatta a pályafutását.
Az érdekes festések egyike a C-130-as és Fokker F60-as szállítógépeiken alkalmazott 26118 / 26375 szürke festés. Egy havas táj felett ez bizonyára megfelelő, de az általános müködési területükön nem tudom elhinni, hogy ér valamit, túl nagy a kontraszt a színek között. Ennek egy hatása azért van, a gép körvonalait széttöri, igen ám de ez egy lassú gép esetében nem sokat ér, ugyanis nem fog légiharcba bocsátkozni a támadóval. Egyébként a bombázó és szállítógépek festésnél többféle álcázási koncepció létezik. Az angolok korábban a repülőtéren kívánták elrejteni a barnásszürke színnel a szállító és tanker gépeiket valamin a Nimródot. Az amerikaiaknál az USAF a költségek csökkentésére hajt és csak egy színnel, festi a gépeit, ami tekintve, hogy a légifölény szinte mindig náluk van, megfelelő kompromisszum. A NAVY és a Marines a légvédelemtől tartva a gépek alját világosabb szürke színekkel festi. A speciális alakulatoknál bármi elképzelhető. A többi nemzet a gépein a dzsungelzöldtől a civil gépek tarkaságáig sokféle mintát és színeket használ.
A VIP szállítógépek Fokker 50, a tartálygép KDC-10, a Gulfstream gépek civil jellegü festést viselnek, de katonai jelzéseket.
A Hollandok több nemzetközi akcióban is részt vettek és részt vesznek. Így az SFOR, UN feladatokat ellátó helikopterek között, előfordul fehér Alouette is. Egy Cougar gép (S-433) pedig kísérleti jelleggel sivatagi festést kapott Franciaországban. A francia spotterek Rózsaszín Klu Puma becenevet ragasztottak rá.
A cikkhez illusztrációként felhasznált képek forrása:
http://klu.tigerteam-security.net
Ajánlott linkek
http://www.ipms.nl/main.htmlA holland IPMS weblapja, főleg holland nyelven.http://www.luchtmacht.nl/A holland légierő hivatalos lapja.http://www.defensie.nl/A holland védelmi minisztérium lapja.http://www.onzeluchtmacht.nl/?newlang=englishA holland légierő egyesület lapja.http://www.ipms.nl/sigs/signl-current/nlmillv.htmlHolland légijármüvek elérhető kitjei a holland IPMS oldalán. Kis angol segítséget azért kapunk.http://flightdecs.ca/A_dutch.htmlA Dutch Decal matricái a Flightdecs oldalán. Jobb mint a http://www.dutchdecal.nl !http://www.xs4all.nl/~helifind/military.htmlA hollandok által használt helikopterek. Sok képpel.http://go.to/klu-mldHolland gépek széria számai a kezdetektől. Kissé idegesítő, hogy a táblázatok PDF-ben vannak. Adobe PDF Reader kell.http://www.aeroflight.co.uk/waf/neth/nethaf1.htmA holland légierő története, gépei.http://www.cavok-aviation-photos.net/KLu.htmlA holland légierő története, gépei.http://klu.tigerteam-security.net/default.htmKépek.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.