2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A legnagyobb repülőgép tervezők egyike - Sir Geoffrey de Havilland

JETfly  |  2004. 09. 15., 15:34

Az egyetemes repüléstörténet számos kiváló repülőgép tervezője közül is kiemelkedik Sir Geoffrey De Havilland munkássága, aki a hőskornak számító 1910-es évektől kezdve fél évszázadon keresztül alkotott olyan élvonalbeli típusokat, melyek napjainkig meghatározó jelentőségűek.

A kezdetek

Sir Geoffrey De Havilland egy lelkész fiaként 1882-ben látta meg a napvilágot a Surrey grófságbeli Haslemere-ben. Fiatal korában már gőz meghajtású autók és motorkerékpárok tervezésével kísérletezett. Repülőgép tervezői pályafutását nagyapja indította el 1908-ban, mivel a tőle kapott 1000 fontból kezdte el megépíteni első repülő szerkezetét. Az 1910-ben befejezett első de Havilland gyártmány Crux Easton-ban végezte kísérleti repüléseit. Bár a próbák során a gép összetört, de Havilland nem adta fel és megépítette az FE-1 nevü gépét, mely a Brit Hadügyminisztérium érdeklődését is felkeltette.

Egy legenda megszületése

1912-ben a Royal Aircraft Factory-nál már komoly ipari háttér segítségével elkészült a BE-2-es, mely magassági rekordot állított fel. Ez a gép az I. Világháborúban, mint az RFC (Royal Flying Corps) alaptípusa vált ismertté. A sikeres konstrukciójú gépet de Havilland irányításával folyamatosan továbbfejlesztették, így a háború végére számos típusváltozata alakult ki. Az Airco DH-2-es szintén rendkívül sikeres volt, megbízhatatlan motorja és alacsonyabb sebessége ellenére felülmúlta a német Fokker E-típust, így nagyban hozzájárult a Somme feletti légicsata megnyeréséhez.Az Airco DH-4-es egymotoros bombázóként 1917-ben került a Királyi Repülőcsapatokhoz, ahol kedvező repülési tulajdonságai miatt hamar megkedvelték. A britek szerint ez a gép volt az I. Világháború legjobb egymotoros bombázógépe. 1920-ban Geoffrey De Havilland megalapította a De Havilland Aircraft Company-t és nekilátott egy többfeladatú könnyü kétfedelü repülőgép tervezésének. A később Tiger Moth néven világhírüvé vált kétfedelü sikerességét jellemzi, hogy számos példány még napjainkban is repül! A de Havilland nevéhez füződő sok kiváló repülőgép közül talán ez az, amelyik a legnagyobb hírnevet és megbecsülést szerezte számára.

Mindig a csúcson

A két világháború közötti évtizedekben számos nagyszerü típus látta meg a napvilágot a De Havilland Aircraft Company üzemeiben. Ezek közül is kiemelkedik a D.H.89 Dragon Rapide és az 1934-ben az Anglia-Ausztrália közötti légiversenyt megnyerő Comet. 1941-ben megtervezi a sokoldalú Mosquitot, mely a II. Világháború egyik legsikeresebb kétmotoros gépévé vált. A világháborút követő években de Havilland nevéhez füződik a világ első sugárhajtású utasszállítójának a megalkotása, mely 1949-ben állt menetrendszerü forgalomba. De megemlíthetjük a korai jet korszak olyan kiválóságait is, mint a De Havilland Vampire és a Venom. 1961-ig irányította a De Havilland Aircraft Company-nál folyó munkát, de ekkor cége beolvadt a Hawker-Siddeley csoportba.

A De Havilland család hatalmas áldozatot hozott a repülés és a repülőgépek fejlődéséért, ugyanis az alapító, főtervező Geoffrey De Havilland két fia is tesztpilótaként halt meg valamelyik új gép kipróbálása közben…1965-ben, 83 éves korában hunyt el a világ talán leghíresebb, brit származású repülőgép tervezője.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.