Az egyetemes repüléstörténet számos kiváló repülőgép tervezője közül is kiemelkedik Sir Geoffrey De Havilland munkássága, aki a hőskornak számító 1910-es évektől kezdve fél évszázadon keresztül alkotott olyan élvonalbeli típusokat, melyek napjainkig meghatározó jelentőségűek.
A kezdetek
Sir Geoffrey De Havilland egy lelkész fiaként 1882-ben látta meg a napvilágot a Surrey grófságbeli Haslemere-ben. Fiatal korában már gőz meghajtású autók és motorkerékpárok tervezésével kísérletezett. Repülőgép tervezői pályafutását nagyapja indította el 1908-ban, mivel a tőle kapott 1000 fontból kezdte el megépíteni első repülő szerkezetét. Az 1910-ben befejezett első de Havilland gyártmány Crux Easton-ban végezte kísérleti repüléseit. Bár a próbák során a gép összetört, de Havilland nem adta fel és megépítette az FE-1 nevü gépét, mely a Brit Hadügyminisztérium érdeklődését is felkeltette.
Egy legenda megszületése
1912-ben a Royal Aircraft Factory-nál már komoly ipari háttér segítségével elkészült a BE-2-es, mely magassági rekordot állított fel. Ez a gép az I. Világháborúban, mint az RFC (Royal Flying Corps) alaptípusa vált ismertté. A sikeres konstrukciójú gépet de Havilland irányításával folyamatosan továbbfejlesztették, így a háború végére számos típusváltozata alakult ki. Az Airco DH-2-es szintén rendkívül sikeres volt, megbízhatatlan motorja és alacsonyabb sebessége ellenére felülmúlta a német Fokker E-típust, így nagyban hozzájárult a Somme feletti légicsata megnyeréséhez.Az Airco DH-4-es egymotoros bombázóként 1917-ben került a Királyi Repülőcsapatokhoz, ahol kedvező repülési tulajdonságai miatt hamar megkedvelték. A britek szerint ez a gép volt az I. Világháború legjobb egymotoros bombázógépe. 1920-ban Geoffrey De Havilland megalapította a De Havilland Aircraft Company-t és nekilátott egy többfeladatú könnyü kétfedelü repülőgép tervezésének. A később Tiger Moth néven világhírüvé vált kétfedelü sikerességét jellemzi, hogy számos példány még napjainkban is repül! A de Havilland nevéhez füződő sok kiváló repülőgép közül talán ez az, amelyik a legnagyobb hírnevet és megbecsülést szerezte számára.
Mindig a csúcson
A két világháború közötti évtizedekben számos nagyszerü típus látta meg a napvilágot a De Havilland Aircraft Company üzemeiben. Ezek közül is kiemelkedik a D.H.89 Dragon Rapide és az 1934-ben az Anglia-Ausztrália közötti légiversenyt megnyerő Comet. 1941-ben megtervezi a sokoldalú Mosquitot, mely a II. Világháború egyik legsikeresebb kétmotoros gépévé vált. A világháborút követő években de Havilland nevéhez füződik a világ első sugárhajtású utasszállítójának a megalkotása, mely 1949-ben állt menetrendszerü forgalomba. De megemlíthetjük a korai jet korszak olyan kiválóságait is, mint a De Havilland Vampire és a Venom. 1961-ig irányította a De Havilland Aircraft Company-nál folyó munkát, de ekkor cége beolvadt a Hawker-Siddeley csoportba.
A De Havilland család hatalmas áldozatot hozott a repülés és a repülőgépek fejlődéséért, ugyanis az alapító, főtervező Geoffrey De Havilland két fia is tesztpilótaként halt meg valamelyik új gép kipróbálása közben…1965-ben, 83 éves korában hunyt el a világ talán leghíresebb, brit származású repülőgép tervezője.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.