Az I. Világháború kitörésekor a semlegességi politikát folytató Hollandia igyekezett a katonai gépeit egyértelmüen megkülönböztetni a hadviselő felek repülőgépeitől. Ennek érdekében jókora, narancssárga színü köröket mázoltak a „repülő drótakadályok” törzsére és szárnyaira egyaránt.
A háborút követően egy ideig még meghagyták ezt a jelölést, 1921-ben viszont elérkezettnek látták az idejét, hogy teljesen megváltoztassák. A holland nemzeti színekből (piros, fehér és kék) álló, egyenlő cikkelyekre osztott korong alakú felségjelzés közepére egy kicsi, narancssárga pöttyöt festettek, mely a holland uralkodóházat jelképezte. A kör alakú jelzést szintén a törzsön és a szárnyakon alkalmazták, kiegészítve a függőleges vezérsík teljes felületére festett trikolórral.
1939-ig, a II. Világháború kitöréséig volt érvényben ez a fajta jelölési mód, amikor is újra változtatni kellett. A Lengyelországot ért német agressziót követően a hollandok ismét kinyilvánították semlegességüket, és sietve átfestették gépeiken a felségjeleket a már jól bevált narancssárgára. Ezúttal azonban egy csúcsával lefelé fordított háromszöget alkalmaztak fekete kerettel. A németeket viszont sem a semlegesség, sem a rikító felségjel nem érdekelte, és 1940-ben pár nap alatt lerohanták Hollandiát. Az a néhány repülőgép, amely el tudott menekülni Angliába, beolvadt a RAF kötelékébe és a brit jelzéseket viselte. Egykori hovatartozásukat csak egy kicsi narancssárga háromszög jelölte a gépek vezérsíkján.
A Kelet-Indiai gyarmatokon állomásozó holland katonai gépek az 1942-es japán megszállásig használták a fordított háromszög jelölést, majd miután Ausztráliába menekültek hatalmas trikolórokat festettek a gépek törzsére és vezérsíkjaira. Ez a jelölés volt érvényben az Antillákon állomásozó néhány gépen is.
A háború befejeződése után visszatértek a három cikkelyből álló nemzetiszínü körhöz, de a közepén lévő narancssárga pöttyöt kisebbre vették. 1959 alkalmazták kiegészítésképpen a gépek farkára festett kicsi zászlót is, de ezt később elhagyták. Az 1980-as évek végétől az alacsonyabb láthatóság érdekében csökkentették a felségjelzések méretét. Jelenleg is ezt alkalmazzák mind a légierő, mind a haditengerészet repülő eszközein.
Forrás: Military Aircraft Insignia of the World – Airlife Publishing Ltd. 1998
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.