2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kétfedelű Sárkány

JETfly  |  2004. 09. 29., 11:45

Vannak olyan repülőgépek, melyeket azért szeretek, mert kecses, szép formájuk van, vagy éppen a teljesítményük nyűgöz le és vannak olyanok, amelyek se nem szépek, se nem gyorsak, de még csak félelmetesek sem, és mégis megdobogtatják a szívemet. A furcsa kialakítású, meglehetősen ódivatúnak tűnő D.H.89-es Dragon Rapide az egyik ilyen „szerelmem”, melyet most részletesebben is be kívánok mutatni, a JETfly olvasóinak.

A legendás repülőgép konstruktőr, Sir Geoffry de Havilland egyik olyan alkotásáról szól ez a cikk, amelyik 70 évvel az első felszállása után is rendületlenül rója az „égi országutat”, pilótái és utasai részére felidézve egy már régen letünt kor hangulatát.

A gép kifejlesztése

Egy gyors, zárt kabinos futár-, posta- és légitaxi gépre már az I. Világháborút követő években is felmerült az igény, de az ilyen feladatkörü repülőgépek tömeges elterjedésére az 1930-as évekig várni kellett. Ebben az időben látott neki de Havilland is a későbbi Dragon Rapide tervezésének, melynél alapkövetelmény volt az egyszerüség, az olcsóság és a könnyü üzemeltethetőség, ugyanis ezek a tényezők biztosították a típus népszerüségét, és ezáltal üzleti sikerességét. A D.H.89-es minden szempontból meg is felelt az elvárásoknak, így a II. Világháborút megelőző években Nagy-Britannia egyik meghatározó polgári repülőgéptípusává vált. Két dugattyús motorjának és dupla fedelü szárnyának köszönhetően a vidéki, meglehetősen rövid, füves repülőterekről is könnyedén tudott üzemelni, kiszolgálása egyszerü volt és a javítása sem igényelt hatalmas ipari hátteret.

Típusváltozatok

Az eredeti, polgári célokra kifejlesztett Dragon-okat is számtalan feladatkörben alkalmazták, de a II. Világháború után a fegyveres erők állományába került példányok futották be talán a legérdekesebb karriert. A besorozott civil gépeken felül ugyanis további, már eleve katonai célokra szánt változatokat is gyártottak D.H.89B Dominie néven. A de Havilland hatfield-i üzemében 186 darab, a Brush Coachworks loughborough-i gyárában pedig 336 darab ilyen repülőgépet építettek a háború alatt. Navigációs és rádióskiképző célokra az Mk. 1-es változat szolgált, futár és összekötő feladatkörben pedig az Mk. 2-est használták a RAF és a Royal Navy alakulatai. Néhány gépen pedig a különböző álcázó festésmintákat próbálták ki. A Partvédelmi Parancsnokság számára tervezett fegyveres felderítő és könnyü támogató, D.H.89M jelzésü változat csak a prototípus stádiumig jutott, sorozatgyártásra nem került. A háború után a megmaradt katonai példányok nagy része - némi átalakítást követően - megkapta a polgári légiközlekedési engedélyt, és mint regionális utasszállító üzemelt tovább.

Technikai jellemzők

D.H.89 Mk 3 Dominie (katonai változat)

Fesztávolság: 14,63 m

Hajtómü típusa: D.H. Gipsy-Queen Hossz: 10,36 m

Teljesítménye: 203 LE (149 kW)

Max. felszállótömeg: 2495 kg

Max. sebesség 300 m-en: 253 km/h Férőhelyek száma: 9 utas

Hatótávolság: 915 km

Örökifjú Sárkányok

A háború után a modernebb és gyorsabb új típusok folyamatosan kiszorították a Dragon-okat a mindennapi használatból, így az 1960-as évek elejére szinte teljesen eltüntek Anglia egéről. A szolgálatból kivont repülőgépeket azonban – Európa kulturálatlanabbik felétől eltérően – nem semmisítették meg az utolsó szálig, hanem múzeumok és magángyüjtők számára értékesítették. Így nyílt lehetőség arra, hogy az elmúlt évtizedekben néhányat, gondos restaurálást követően újra repülőképes állapotba hozzanak, és napjainkra sikeres üzleti vállalkozásként üzemeltessenek. A szigetországban oly divatos old timer airshowk sztárjai a sétarepültetésre használt Dragon Rapide-ok, melyek fáradhatatlanul róják köreiket a lelkes, és nem utolsó sorban vastag pénztárcájú utasokkal. A duxfordi Flying Legends 2004 repülőnapon például nem kevesebb, mint 6 darab (!), tökéletes állapotú D.H.89-es emelkedett a magasba, hogy tisztelegjen a típus születésének hetvenedik évfordulója alkalmából. 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.