2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Ki győz a légitársaságok között?

JETfly  |  2004. 12. 14., 15:09

A légiközlekedési ágazat lendületes növekedése ellenére még az idén télen számos diszkont légitársaság a csőd veszélyével kell hogy szembenézzen. Az emelkedő kerozin árak és az folyamatosan csökkenő jegyárak egyre fokozzák a kiszorítósdi versenyt a levegőben - mutat a müncheni Mercer Management Consulting tanulmánya az európai légiközlekedési ágazatról.

Nyertesként az ír Ryanair és az easyJet kerülhet ki a versenyből. A fokozódó verseny azonban nem csak a diszkont társaságokra, hanem egyes nemzeti légitársaságokra és regionális társaságokra is komoly veszélyt jelent. A kíméletlen küzdelem legutolsó áldozatai a német V-Bird, az olasz Volare és a lengyel Air Polonia - írja a Mercer. A diszkont társaságok minden várakozást meghaladó mértékben növekedtek az elmúlt években. 2000-ben még tizenkét társaság uralta a diszkont piacot, 2004-ben pedig már 54-en osztoztak a teljes európai légiforgalom 19 százalékán. A számítások szerint 2010-ben már minden harmadik jegyet diszkont társaság járatára állítanak majd ki. Ez leginkább az olyan charter társaságokat, mint az Air Berlin, a Germania, a Hapag Lloyd vagy a Condor helyezi nyomás alá. A verseny kihívása alól azonban nem mentesülnek az olyan nagy hagyományos hálózati társaságok mint a Lufthansa, Air France/KLM és British Airways, amelyek a költségek szigorú szem előtt tartásával a minőségi szolgáltatások terén kell, hogy felvegyék a versenyt. A kisebb európai társaságok viszont csak a nagyok árnyékában, azok együttműködő partnereként élhetik túl a gyilkos versenyt. Vagy elszigetelt piaci szegmenseket kell kiszolgálniuk, vagy nagy forgalmi csomópontok beszállítóiként kell funkcionálniuk. Többségük vagy a függetlenségét veszíti el, vagy el is tűnik a piacról. Az IATA nemzetközi légiközlekedési szövetség számításai szerint a légitársaságok az idén együttesen ötmilliárd dollár (3,8 milliárd euró) veszteséget szenvednek el. 2001 szeptember 11-e óta felhalmozott veszteségük ezzel 25 milliárd dollárra duzzad. Az azóta eltelt idő alatt csak kevés társaság volt képes tartósan nyereséggel működni, ezek is többségében diszkont társaságok voltak. A hagyományos légitársasági modell válsága és a diszkont működési modell látványos sikere láttán gombamód szaporodásnak indultak a diszkont légitársaságok világszerte. Az éles verseny azonban azóta már az együtt az európai diszkont piac felét uraló Ryanair és az easyJet számára is húsba vágó. Mindezidáig nyereségesen üzemelhettek lépéselőnyük és piaci modelljük, a szükségtelen szolgáltatások mellőzése konzekvens alkalmazásának köszönhetően. A verseny azonban már a piacvezetők áraiban is 20 százalékos csökkenést idézett elő 2000 óta. A Ryanair kiváló költségstruktúrával dolgozik. A Mercer szerint még 40 eurós átlagos jegyárral is képes 20 százalékos üzemi eredmény kulcsot produkálni. Az átlagos egy férőhelyre eső költség ezzel szemben 80-90 euró körül van még akkor is, ha ezeket 29-19, vagy akár 9 euróért adják is el. "Ez hosszú ideig nem mehet így tovább" - mutat rá a Mercer szakértője. 2010-it az ágazat három-négy diszkont társaságra tisztul le. A viszonylag kisebb nemzeti légitársaságokat, - mint például az AUA, az Alitalia vagy a Swiss - az a veszély fenyegeti, hogy felőrlődnek a nagy hálózati társaságok és a diszkont társaságok által támasztott versenyben. Így járt például az ausztrál Ansett is, amelyik a domináns Qantas társasággal még állta a versenyt, de a Virgin Blue diszkonttársaság megjelenésekor kénytelen volt abbahagyni. A harminc százalék körüli világméretű többletkapacitás tükrében a kisebb társaságoknak a költségmegtakarítások mellett a túlélés érdekében üzleti stratégiájukat is át kell gondolniuk.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.