Valamikor réges-régen, amikor tanulmányaimat a Szovjetunióban folytattam - mint pilótanövendék - nagyon sokszor hallottam; hogy a világon elsőként …, a világ leggyorsabb …, a világ legjobb …, a világ legnagyobb …. Azt hiszem ezzel a legutolsó kifejezéssel biztosan nem tévedtek nagyot az oroszok, amennyiben az An-124 Ruszlánra gondoltak. (A valaha gyártott legnagyobb repülőgép az An-255 - amelyet főleg az An-124 részegységeiből készítettek.)
Az An-124 Ruszlán nehéz-távolsági katonai szállító repülőgépet az O.K.Antonov tervezőiroda mérnökei álmodták. Napjainkban ez a világ legnagyobb katonai szállító repülőgépe. Elsődleges feladata a gépesített lövész és légideszant egységek rendszeresített katonai- és biztosító technikai eszközeinek nagytávolságokra történő eljuttatása, terhek és katonai eszközök ejtőernyős deszantolása kezelőszemélyzettel, nagyméretü és nagytömegü népgazdasági terhek szállítása.
Első szárnypróbálgatásAz An-124 prototípusa 1982. december 21-én hajtotta végre első repülését Kijevben.A repülőgép fedélzetén V.I.Terszkiy berepülőpilóta - mint a gép parancsnoka -, A.V.Galunienko másodpilóta, A.M.Sulesenko és V.M. Vorotnikov fedélzeti mérnökök, A.P.Poddubniy navigátor, M.A.Tupchienko fedélzeti rádiós, valamint két vezető-mérnök M.G.Harcsenko és V.S.Mihaylov tartózkodott.
Az An-124 pilótafülkéjeFotó: Airliners.net
A repülőgép felépítése, jellemzőiAz An-124-es is követi a nehéz-távolsági katonai szállító repülőgépekre jellemző építési módot; nyilazott, felsőszárnyas elrendezésü szárny, arányosan nagy szárnyvastagsággal, szimpla (egy) függőleges vezérsík, valamint behúzható, többkerekes futómü. A repülőgép sárkányánál (repülőgéptest) széles körben alkalmaznak kompozit anyagokat.
A repülőgép törzse két részre (fedélzetre) van osztva a kényelmesebb kiszolgálás, javítás érdekében, valamint a hermetikus szakaszok területének növelése érdekében, amelyeknek különleges rendeltetése van. A teher-fedélzet (rakodótér) a szállítható technikai eszközök és terhek elhelyezésére hivatott, a felső, első fedélzet a szolgálatban lévő és a váltás személyzet (7 fő), valamint a müszerek elhelyezésére szolgál, míg a hátsó, felső fedélzeten kapnak helyet a szállított technikai eszközöket, terheket kísérők (80 fő). A teher-fedélzeten létrehozott nyomás, 8000 m magasságon történő repülés végrehajtását biztosítja az utasok számára oxigénmaszk viselése nélkül.
A rakodótérAz első- (felnyíló orrész), valamint a hátsó rakodónyílások egyedülállóan biztosítják az átlagtól eltérő terhek ki-, illetve berakodását mindkét irányból az An-124-es repülőgépbe.
A hermetizált tehertérben (hossza: 36,5 m - rámpa nélkül: 26,5 m; szélessége: 6,4 m; magassága: 4,4 m) összesen 120 tonna teher helyezhető el; illetve 100 tonna ejtőernyős deszant-teher raklapon, valamint speciálisan előkészített terhek és technikai eszközök. A tehertér befogadóképessége (térfogata) meghaladja az 1000 m3-t. A titánötvözetből készült padlónak köszönhetően a rakodásnál egyaránt alkalmazható minden önjáró és nem önjáró, kerekes és lánctalpas technikai eszköz. A rakodótér két beépített daruval rendelkezik, melyeknek terhelhetősége 10 tonna, valamint a be- kirakodást segíti az elektromos csörlők, amelyeknek terhelhetősége, egyenként 4,5 tonna. A repülőgépen található görgős berendezés 50 tonna teher be- és kirakodását segíti egy időben.
FutómüA többkerekes futómü egy olyan - roggyantó - rendszerrel van ellátva, amelynek köszönhetően a rámpa lejtése csökkenthető, ezzel is könnyítve a technikai eszközök és terhek be- és kirakodását. Minden egyes fő futózsámoly, öt független, kétkerekü futómü-tagból áll, a kettős orrfutó két-két kerékkel van ellátva.
Az orrfutók kormányzását biztosító rendszer segítségével, valamint a hajtómüvek teljesítményének aszimmetrikus növelésével - csökkentésével irányítják a repülőgépet a földön. Az An-124-es teljes katonai alkalmazási lehetőségének kihasználásához minimum 3.000 m-es, betonozott fel- és leszállópálya szükséges. A hatalmas méretek és terhelhetőség ellenére a Ruszlán félig kiépített repülőterekről, kemény - tömörített - hóról, sőt akár befagyott tavakról is üzemeltethető.
HajtómüvekA Ruszlánt négy darab D-18T típusú kétáramú sugárhajtómü emeli a levegőbe, amelyet V.A.Lotarev tervezett. A hatalmas teljesítményen kívül (230 kN) ezek a hajtómüvek kis tömegüek, alacsony fogyasztásúak, és a kibocsátott zaj mértéke is alacsony. A hajtómüvek müködését a 213740 kg feltölthető üzemanyag-mennyiség biztosítja. Az An-124 hatótávolsága maximális terheléssel (120 tonna) 5.600 km, 40 tonna terheléssel azonban 11.000 km.
A Fly-by-wire automatizált kormányrendszer, a négycsatornás hidraulikus rendszer, a fejlett energia-ellátás, a személyzet életkörülményei mind a biztonságos repülést szolgálják. A repülőgép rendszereinek müködését, felügyeletét 34 számítógép látja el a fedélzeten.
Rekordok1985-ben az An-124 Ruszlán 21 világrekordot állított fel, többek között emelőképesség területén; 171.219 kg teherrel emelkedett a repülőgép 2.00 m-es magasságba. 1987. május 6-án V.I.Terszkiy parancsnokságával az An-124-es útvonalrepülés során 20.150.92 km-t tett meg, amely szintén új világrekordként került be a repülés történetébe.
Az An-124-es 1985-ben Párizsban, az évenként megrendezésre kerülő kiállításon mutatkozott be a nagyközönségnek. A volt Szovjetunió hadseregébe 1987 januárjában került az első repülőgép. Az 1990-es évek végéig 54 repülőgépet építettek. Napjainkban az Orosz Légierő két ezrede üzemeltet An-124-eseket (26 repülőgép), valamint 6 orosz és ukrán légitársaság használja a típust.
Modifikációk
An-124-1001992-ben, a kereskedelmi szállítások bonyolítására alkották meg az An-124civil változatát, az An-124-100-ast.
AN-124AA Ruszlán ezen változata, a továbbfejlesztett fel- és leszálló karakterisztikának köszönhetően lehetővé teszi a repülőgép üzemeltetését 2. osztályú repülőterekről.
An-124-200/2101999. március 18-án jött létre az a megállapodás, amelynek keretében a Brit Védelmi Minisztérium a Ruszlán egy új változatát - An-124-210 - lízingeli. A Ruszlán ezen változata RV211-524N-T típusú Rolls Royce hajtómüvekkel van felszerelve. Napjainkban is folyik egy új változat - An-124-200 - elkészítése, amelyen CF6-80C2 típusú amerikai hajtómüveket kívánnak elhelyezni, amelyeket a General Electronic cég gyárt. Az amerikai hajtómüvek alkalmazása az előzetes számítások alapján 8-10%-al növeli a repülés hatótávolságát, használatuk csökkenti a felszállási út hosszát, lehetővé teszi magas hőmérsékleti viszonyok között, valamint magas hegyekkel körülvett repülőterekről történő felszállást megnövelt hasznos terheléssel.
Az érvényben lévő ICAO szabványoknak megfelelően a repülőgépeket ellátják különböző biztonsági berendezésekkel:- levegőben történő összeütközésre figyelmeztető rendszer - TCAS-2000;- földi összeütközésre figyelmeztető rendszer - EGPWS;- müholdas kapcsolat - SATCOM.
A Ruszlán változatai minden paraméterben felülmúlják a fő rivális, a C-17 adatait.Egy 2450 m hosszú fel- és leszállópályáról végrehajtott 5000 km-es repülés végrehajtása esetén a Ruszlán 55-70 tonna teherrel többet tud szállítani, mint a konkurens C-17. A Ruszlán szállítóterének kapacitása 1160 m3, szemben a C-17 580 m3-ével. Ezzel együtt a repülőgép ára 92-98 millió dollár, ami közel fele az amerikai konkurensének.
Technikai adatok:
Szárnyak fesztávolsága
73,30 m
A repülőgép hossza
69,10 m A repülőgép magassága21,08 m
Szárnyfelület
nem ismert Hajtómü4 db D-18T típusú kétáramú sugárhajtómü
Hajtómü teljesítmény
4 x 230 kN Üres tömeg173.000 kg
Maximális felszálló tömeg
392.000 kg Hasznos teher150.000 kg
Maximális sebesség
nem ismert Utazósebesség800 - 850 km/h
Maximális hatótávolság
16.090 kmFotók: Volga-Dnepr Group (http://vda.com.ru)
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.