2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Dollártermő Éjszakai vadász

JETfly  |  2005. 04. 08., 10:06

A Mi-28N – Éjszakai vadász – harci helikopter első példányai már 2006-ban szolgálatba állnak az Orosz Légierőben. Ezt az éjszaka, valamint minden időjárási viszonyok között bevethető helikoptert a szakértők a maga nemében egyedülállónak nevezik, ezért nem véletlen, hogy Kína, India és Törökország kormányai készek saját légierejüket felfegyverezni a típussal. De mindenek előtt Oroszországban kell először hódítania a helikopternek.

Elsőként Oroszországban készítettek egy olyan harci, csapásmérő helikoptert, amely a helikopterek új nemzedékéhez tartozik, amely több technikai adat tekintetében felülmúlja külföldi vetélytársát az Apache-ot.

A Mi-28N egyedülálló túlélőképességgel rendelkezik: a személyzet egy páncélozott kapszulában foglal helyet, amely 20-30 mm-es lövedékek ellen is biztos védelmet nyújt, valamint páncél védelemmel van ellátva a legtöbb nagyteljesítményü berendezés is. A világon jelenleg nincs még egy hasonló védelemmel ellátott helikopter.

Már 2006-ban rendszerbe állnak a helikopter első példányai az Orosz Légierőben – mondta lelkesen a légierő tábornoka, Vladimir Mihajlov. A Rosztovi Helikopter Gyár kész elkezdeni a helikopter sorozatgyártását és 2010-ig 50 darab Mi-28N kerül átadásra a hadsereg számára. Mihajlov elmondta, hogy az Éjszakai vadászt a Minisztérium választotta ki az Orosz Hadsereg számára, elsődleges harci helikopterként.A Mi-28N helikoptert a Milja (MVZ) nevét viselő Moszkvai Helikopter Gyár fejlesztette ki. A típus a Mi-28 harci helikopter modernizált – továbbfejlesztett – változata, amely első repülését 1982-ben hajtotta végre.

Napjainkban Oroszországban a Mi-28N típusnak két változata is fellelhető. Az első változat a Milja (MVZ) nevét viselő Moszkvai Helikopter Gyárban készült, míg a második változat a Rosztovi Helikopter Gyárban MVZ irányításával. Az Éjszakai vadász első alkalommal 2002 áprilisában emelkedett a levegőbe. A helikopter egyedülálló repülési tulajdonságokkal rendelkezik – 1993-ban az orosz helikopterrepülés történetében először hajtottak végre a Mi-28-al bukfencet és orsót.

A helikopter kiváló export lehetőséget rejt magában – a gép már rendelkezik az exporthoz szükséges dokumentumokkal, - nyilatkozta a hadiipari komplexum szóvivője. A helikopter máris felkeltette Kína, India és Törökország érdeklődését.Az Éjszakai vadász nem csak a technikai megoldások területén előzi meg az Apache-ot, hanem árában is. Addig, ameddig az Apache közel 22 millió dollár, addig a Mi-28N alapváltozata 10 millió dollár (a gyár adatai szerint), illetve teljes felszereltséggel 12-16 millió dollár. Az orosz konkurens típusokkal – „Fekete cápa (Ka-50), Alligátor (ka-52) – a helyzet már bonyolultabb. Mindkét típus ára szinte megegyezik az Éjszakai vadász árával. A technikai tulajdonságokat illetően a szakértők véleménye megoszlik. Korábban a Kamov típust részesítették előnyben, azonban a légierő választása – Mi-28N  – egyértelmü győztessé tette Oroszországon belül.

Érthetetlen okok miatt a Rosoboronexport korábban többet foglalkozott a Kamov-ok exportlehetőségeivel – mondta a hadiipari komplexum szóvivője. Most azonban a Mi-28N került előtérbe, mivel sem MVZ, sem a Rosztovi Helikopter Gyár nem tudta eddig önállóan külföldre értékesíteni a helikoptert.

Az, hogy Oroszország milyen eredményre számít a helikopter exportjából még a szakemberek előtt sem világos. Azonban nem elhanyagolható az a tény, hogy Törökország korábban jelezte szándékát, hogy hajlandó 120 darab helikoptert vásárolni. Ebben az esetben több mint 1,2 milliárd dolláros üzletről van szó.

Fotók: http://www.rostvertolplc.ru

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.