Példaértékűnek és mintaszerűnek ítélte a NATO a magyar légtérirányítók és a magyar légierő reagálását a szombati, később tévesnek bizonyult riasztásra. A magyar MiG-ek bőven a normaidőn belül kényszerítették földre a meghibásodott rádiója miatt téves vészjelzést leadó német kisgépet.
Bőven a normaidőn belül fogták el a magyar légierő MiG-29-esei azt a kisrepülőgépet, amelynek meghibásodott rádiója egy téves kódbeállítás miatt azt jelezte, hogy eltérítették. A NATO mintaszerünek találta a magyar és a szövetségesi légi irányítás közötti együttmüködést, mondta a honvédelmi minisztérium szóvivője.
Magyarország NATO-csatlakozása óta nem történt hasonló eset. A történtek érdekessége, hogy éppen szerveznek egy olyan gyakorlatot hazánkban, amely során a légtérvédelem reakcióidejét tesztelik, ez most élesben is megvalósult.
A magyar légierő két MiG-29-es vadászrepülőgépének azért kellett felszállnia szombaton délután, mert egy német, kétszemélyes kisrepülőgép rádiója elromlott, a pilóta pedig véletlenül a rádió meghibásodást jelző kód helyett egy olyat állított be, amely azt jelezte a repülésirányítóknak, hogy eltérítették a repülőgépet. A NATO az ilyen esetek utáni szokásos értékelésében mintaszerünek ítélte a légiirányítók közötti együttmüködést, a magyar végrehajtást pedig példaértékünek.
A magyar légi irányítás azonnal megpróbálta felvenni a kapcsolatot a kisgéppel, de ez nem sikerült, mert nem müködött annak rádiója. Ezt az olaszországi központ is érzékelte, így azonnal riasztották a magyar légtérvédelmet, azaz a kecskeméti bázison készültségben álló vadászrepülőgépeket.
Normaidőn belül
A két MiG-29-es Pápa légterében érte utol a Jakabszállásról Fertőszentmiklósra tartó német kisrepülőgépet, ahol az ilyenkor használatos egyezményes kézjelekkel tisztázták, hogy nincs szó eltérítésről, hanem csak meghibásodásról.
Ezután a vadászrepülőgépek egészen a fertőszentmiklósi repülőtérig kísérték a gépet, ahol a leszállás után a pilóta tisztázta a történteket. A riasztás és az elfogás közötti idő bőven a megszabott normaidőn belül volt. Az MTI katonai forrásból úgy értesült, hogy kevesebb mint tíz perc telt el, míg a MiG-29-esek pilótái beazonosították a repülőgépet. A MiG-ek felszállásának költsége tízmilliós nagyságrendü.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.