2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Norvégia és Olaszország is csatlakozik az F-35 JSF programban résztvevők egyre bővülő köréhez

JETfly  |  2002. 07. 01., 00:00

Az F-35-ös Közös Csapásmérő Vadászrepülőgép (JSF)-program újabb nemzetközi tagokkal bővült: Norvégia és Olaszország hivatalosan is csatlakozott a JSF Rendszerfejlesztés és Demonstráció szakaszához (System Development and Demonstration, SDD). A többi csatlakozott országhoz hasonlóan, a két ország ipara számára is lehetővé válik, hogy igényeiket érvényesítsék a JSF tervezésében, illetve egyes részeket, rendszereket beszállítóként gyártsanak.

Lockheed Martin Aeronautics Company, Northrop Grumman-nal, BAE SYSTEMS-szel és egy nemzetközi csoporttal társulva, a tervek szerint háromezer F-35-ös vadászgépet gyárt majd az Egyesült Államok és szövetségesei számára.

"Norvégia olyan értékes szövetségesünk, amely kiváló technikai képességekkel rendelkezik, s ez nem csupán az F-35-ös program előnyére válik majd, de előnyeit a leendő pilóták is élvezni fogják"- mondta Tom Burbage, ügyvezető alelnök, a Lockheed Martin JSF programjának igazgatója.

"Olaszország csatlakozása lehetővé teszi, hogy az ország kiemelkedő technológiai ipara is bekapcsolódjon a JSF-programba" - folytatta Tom Burbage. "Olaszország már a múltban is nagyszerü partner volt a Lockheed Martin számára és bizonyos, hogy JSF programhoz való hozzájárulása most is roppant értékes lesz. Nagyon örülünk, hogy Olaszország is csatlakozott a JSF csapatához."

Az Egyesült Királyság volt az első, nem amerikai résztvevő az F-35-ös fejlesztésének SDD-szakaszában. Nagy Britanniát Kanada, Dánia, Hollandia,Norvégia és Olaszország követte.

A Lockheed Martin képviselői elmondták, hogy nagy várakozással tekintenek július 11-ére, amikor várhatóan Törökország is csatlakozik a F-35 JSF-programhoz.

Norvégia 74 Lockheed Martin F-16-os vadászgépet vásárolt és üzemeltetett 1980 óta. Az F-16-os egyike azon gépeknek, melyet a tervek szerint az F-35-ös felvált 2010 után.

A következő generációs JSF lopakodó (radarokat elkerülő), többfeladatú szuperszonikus vadászrepülőgép. Az egyhajtómüves JSF három változatban készül majd: hagyományos fel- és leszálló (CTOL) változat az Amerikai Légierő; repülőgép-hordozó változat (CV) az Amerikai Haditengerészet, és rövid felszálló/függőleges leszálló (STOVL) változat az Amerikai Tengerészgyalogság számára.

A JSF sarokpontja a megfizethetősége, amely nagy részben annak köszönhető, hogy a gép három változata sok közös elemet és rendszert tartalmaz. A fenntartási és üzemeltetési költségek az előzetes számítások szerint a jelenleg használt gépek költségeinek a felét teszik majd ki.

A JSF repülőgépet úgy tervezték, hogy felváltsa az elöregedő vadászgép-állományt, köztük az Amerikai Légierő A-10-es és F-16-os gépeit, az Amerikai Haditengerészet F/A-18-asait, az Amerikai Tengerészgyalogság AV-8B Harrierjeit és F/A-18-ait, valamint az Egyesült Királyság Harrier GR.7 és Sea Harrier típusait.

A JSF repülőgép fejlesztésében a Lockheed Martin fő partnere a Northrop Grumman és a BAE Systems. Két különböző, de csereszabatos meghajtórendszert fejleszt a Pratt & Whitney és a General Electric.

A JSF X-35 demonstrátor repülőgéppel 2001 augusztusában nagy sikerü kísérleti repülést hajtottak végre, októberben pedig az amerikai kormányzat a Lockheed Martint bízta meg a JSF fejlesztésével.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.