Az F-35-ös Közös Csapásmérő Vadászrepülőgép (JSF)-program újabb nemzetközi tagokkal bővült: Norvégia és Olaszország hivatalosan is csatlakozott a JSF Rendszerfejlesztés és Demonstráció szakaszához (System Development and Demonstration, SDD). A többi csatlakozott országhoz hasonlóan, a két ország ipara számára is lehetővé válik, hogy igényeiket érvényesítsék a JSF tervezésében, illetve egyes részeket, rendszereket beszállítóként gyártsanak.
Lockheed Martin Aeronautics Company, Northrop Grumman-nal, BAE SYSTEMS-szel és egy nemzetközi csoporttal társulva, a tervek szerint háromezer F-35-ös vadászgépet gyárt majd az Egyesült Államok és szövetségesei számára.
"Norvégia olyan értékes szövetségesünk, amely kiváló technikai képességekkel rendelkezik, s ez nem csupán az F-35-ös program előnyére válik majd, de előnyeit a leendő pilóták is élvezni fogják"- mondta Tom Burbage, ügyvezető alelnök, a Lockheed Martin JSF programjának igazgatója.
"Olaszország csatlakozása lehetővé teszi, hogy az ország kiemelkedő technológiai ipara is bekapcsolódjon a JSF-programba" - folytatta Tom Burbage. "Olaszország már a múltban is nagyszerü partner volt a Lockheed Martin számára és bizonyos, hogy JSF programhoz való hozzájárulása most is roppant értékes lesz. Nagyon örülünk, hogy Olaszország is csatlakozott a JSF csapatához."
Az Egyesült Királyság volt az első, nem amerikai résztvevő az F-35-ös fejlesztésének SDD-szakaszában. Nagy Britanniát Kanada, Dánia, Hollandia,Norvégia és Olaszország követte.
A Lockheed Martin képviselői elmondták, hogy nagy várakozással tekintenek július 11-ére, amikor várhatóan Törökország is csatlakozik a F-35 JSF-programhoz.
Norvégia 74 Lockheed Martin F-16-os vadászgépet vásárolt és üzemeltetett 1980 óta. Az F-16-os egyike azon gépeknek, melyet a tervek szerint az F-35-ös felvált 2010 után.
A következő generációs JSF lopakodó (radarokat elkerülő), többfeladatú szuperszonikus vadászrepülőgép. Az egyhajtómüves JSF három változatban készül majd: hagyományos fel- és leszálló (CTOL) változat az Amerikai Légierő; repülőgép-hordozó változat (CV) az Amerikai Haditengerészet, és rövid felszálló/függőleges leszálló (STOVL) változat az Amerikai Tengerészgyalogság számára.
A JSF sarokpontja a megfizethetősége, amely nagy részben annak köszönhető, hogy a gép három változata sok közös elemet és rendszert tartalmaz. A fenntartási és üzemeltetési költségek az előzetes számítások szerint a jelenleg használt gépek költségeinek a felét teszik majd ki.
A JSF repülőgépet úgy tervezték, hogy felváltsa az elöregedő vadászgép-állományt, köztük az Amerikai Légierő A-10-es és F-16-os gépeit, az Amerikai Haditengerészet F/A-18-asait, az Amerikai Tengerészgyalogság AV-8B Harrierjeit és F/A-18-ait, valamint az Egyesült Királyság Harrier GR.7 és Sea Harrier típusait.
A JSF repülőgép fejlesztésében a Lockheed Martin fő partnere a Northrop Grumman és a BAE Systems. Két különböző, de csereszabatos meghajtórendszert fejleszt a Pratt & Whitney és a General Electric.
A JSF X-35 demonstrátor repülőgéppel 2001 augusztusában nagy sikerü kísérleti repülést hajtottak végre, októberben pedig az amerikai kormányzat a Lockheed Martint bízta meg a JSF fejlesztésével.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.