2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

46. Paris Air Show - Le Bourget

JETfly  |  2005. 06. 24., 10:15

A legendás Le Bourget-i repülőtér minden páratlan évben újra és újra beírja nevét a repüléstörténelem képzeletbeli nagykönyvébe, hiszen a kétévente itt megrendezésre kerülő repülési és űrhajózási szakkiállítás Európa és az egész világ egyik legjelentősebb szakmai eseményének számít. Számos érdekesség mellett az idei év fő szenzációját az Airbus A380-as óriásgép nyilvános bemutatása jelentette.

Míg például a fairfordi RIAT vagy a zeltwegi AirPower klasszikus légibemutatóknak tekinthetőek, addig a berlini ILA vagy a párizsi Repülési és Ürhajózási Szakkiállítás inkább szakmai rendezvénynek számítanak, melyen a repüléshez bármilyen formában kapcsolódó cégek állítják ki termékeiket, mutatkoznak be a szakmai és laikus közönségnek.

Le Bourget-ben hagyomány, hogy az egy hetes rendezvény első öt napja elsősorban a politikusoké,  üzletembereké és a szakújságíróké, míg az utolsó két napban a nagyközönség számára is kinyitják a kapukat. A szombati és a vasárnapi közönségnapokon százezer fős tömeg tolong a kiállított gépek és a bemutatócsarnokok között. A hatalmas seregszemlén elsősorban az európai cégek jelenléte dominál, az Airbus, a Dassault, az EADS és az Eurocopter nagy alapterületü standokkal és számos kiállított géptípussal képviselteti magát, míg a tengerentúli cégek - néhány kivételtől eltekintve - elsősorban a háttéripari termékeket mutatják be. A II. Világháború befejezésének 60. évfordulója alkalmából idén néhány ritka történelmi típus is tiszteletét tette a rendezvényen.

A rengeteg kiállított repülőeszköz felsorolása és bemutatása szinte lehetetlen, a legfontosabb újdonságok ismertetésére szoritkozhatunk csak. Az idei év fő szenzációja az új Airbus A380-as prototípusának a levegőbe emelkedése volt, így természetesen a párizsi Aerosalon egyik fő attrakciója is ez a repülőgép volt. A nagyközönség számára itt mutatkozott be először ez a két, teljes fedélzettel ellátott óriás utasszállító, mely tervezői reményei szerint meghatározó hatással lesz az elkövetkező évtizedek polgári repülésére. A hatalmas vasmadár könnyedén szállt fel, méreteihez képest meglepően jól manőverezett és a hatalmas Rolls-Royce hajtómüvek hangjának erőssége is bőven a várakozások alatt maradt.

Az óriás Airbus mellett néhány másik típust is itt láthatott először a közönség. Ilyen volt a Boeing 777-240LR új generációs utasszállító is, mely azonban sajnos nem repült, valamint az Embraer, elsősorban a regionális útvonalakra szánt gépei közül az EMB-175 és az EMB-195. A business jetek között nagy népszerüségnek örvendő Dassault Falcon család legújabb tagja a 7X is itt mutatkozott be először.

A katonai repülőeszközök sorából három típus emelendő ki mindenképpen. A Szuhoj cég gyári Szu-27 SMK gépet hozott a rendezvényre, mely elsősorban a Dél-Kelet Ázsiai piacokon érhet el nagy exportsikert, valamint az egyre emelkedő költségvetésü Orosz Légierőben nagy mennyiségben szolgálatban álló régebbi alváltozatok átépítése is várható. A lenyügöző méretü Flanker repülőprogramja némileg elmaradt a várakozásoktól, ennek oka lehet az is, hogy az elmúlt évek balesetei miatt ezúttal nem kockáztattak az oroszok, szemmel láthatólag óvatosan bánt a pilóta a géppel.

A sikeres F/A-18 Hornet típuscsalád megnövelt méretü és teljesítményü változata a Boeing F/A-18 E/F Super Hornet a rendezvény egyik legnagyobb érdeklődéssel várt résztvevője volt. A szombat-vasárnapi közönségnapokon egy, az F-14 Tomcat-ek régi festésére hasonlító díszítéssel ellátott gép repült, így a napjainkban megszokott alacsony láthatóságú gépekhez képest üdítő színfolt volt. A Super Hornet szenzációs repülőprogrammal kápráztatta el a közönséget, a francia Mirage 2000-es mellett talán a rendezvény legjobb szólóját mutatta be.

A kiképző- és gyakorlógépeiről ismert Aermacchi cég új üdvöskéje, a szép vonalú M346-os is tartott dinamikus bemutatót. A rendkívül mozgékony, jó manőverezőképességü gép könnyü támadó feladatkörben is bevethető, kisebb költségvetésü országok számára ideális alternatívát jelenthet a drágább típusokkal szemben.

A katonai repülőiparban végbemenő változásokat jól mutatja a pilóta nélküli eszközök mind hangsúlyosabb megjelenése a különböző szakmai kiállításokon. Az UAV-k (Unmanned Aerial Vehicles) fejlesztésével és gyártásával már szinte mindegyik jelentős hadiipari cég foglalkozik az EADS-től a Northrop Grumman-ig. A francia Dassault, Sagem és Thales cégek is bemutatták legújabb fejlesztéseiket, hatalmas standokon sorakoztak egymás mellett a különböző feladatkörü szerkezetek.

Szerencsére azért a klasszikus repülőgépek kedvelői is láthattak néhány igazi kuriozumot a Le Bourget-i repülőtéren. A nyugdíjba vonuló kecses Mirage IV fotófelderítő látványos ünnepi festéssel volt kiállítva egy Mirage F1 társaságában. A légcsavaros gépek szerelmesei a brit Hurricane és az amerikai Curtiss 75 mellett egy viszonylag ritka Lockheed 12-est is megcsodálhattak, míg a levegőben a Super Constellation és a jellegzetes formájú Noratlas repülése jelentett szenzációt.

Összegezve elmondható, hogy jónáhány érdekességet és újdonságot láthattak a Le Bourget repülőtérre ellátogatók, bár a fejlesztések terén az elmúlt évtizedben megfigyelhető megtorpanás hatása némiképp még most is érződik, gondoljunk csak a különböző típusok elhúzódó tesztelésére és szolgálatba állítására.

A 46. Paris Air Show-ra ezúttal is a Forgó Travel Utazási Iroda segítségével jutottunk el, melyért ezúton mondunk köszönetet.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.