A legendás Le Bourget-i repülőtér minden páratlan évben újra és újra beírja nevét a repüléstörténelem képzeletbeli nagykönyvébe, hiszen a kétévente itt megrendezésre kerülő repülési és űrhajózási szakkiállítás Európa és az egész világ egyik legjelentősebb szakmai eseményének számít. Számos érdekesség mellett az idei év fő szenzációját az Airbus A380-as óriásgép nyilvános bemutatása jelentette.
Míg például a fairfordi RIAT vagy a zeltwegi AirPower klasszikus légibemutatóknak tekinthetőek, addig a berlini ILA vagy a párizsi Repülési és Ürhajózási Szakkiállítás inkább szakmai rendezvénynek számítanak, melyen a repüléshez bármilyen formában kapcsolódó cégek állítják ki termékeiket, mutatkoznak be a szakmai és laikus közönségnek.
Le Bourget-ben hagyomány, hogy az egy hetes rendezvény első öt napja elsősorban a politikusoké, üzletembereké és a szakújságíróké, míg az utolsó két napban a nagyközönség számára is kinyitják a kapukat. A szombati és a vasárnapi közönségnapokon százezer fős tömeg tolong a kiállított gépek és a bemutatócsarnokok között. A hatalmas seregszemlén elsősorban az európai cégek jelenléte dominál, az Airbus, a Dassault, az EADS és az Eurocopter nagy alapterületü standokkal és számos kiállított géptípussal képviselteti magát, míg a tengerentúli cégek - néhány kivételtől eltekintve - elsősorban a háttéripari termékeket mutatják be. A II. Világháború befejezésének 60. évfordulója alkalmából idén néhány ritka történelmi típus is tiszteletét tette a rendezvényen.
A rengeteg kiállított repülőeszköz felsorolása és bemutatása szinte lehetetlen, a legfontosabb újdonságok ismertetésére szoritkozhatunk csak. Az idei év fő szenzációja az új Airbus A380-as prototípusának a levegőbe emelkedése volt, így természetesen a párizsi Aerosalon egyik fő attrakciója is ez a repülőgép volt. A nagyközönség számára itt mutatkozott be először ez a két, teljes fedélzettel ellátott óriás utasszállító, mely tervezői reményei szerint meghatározó hatással lesz az elkövetkező évtizedek polgári repülésére. A hatalmas vasmadár könnyedén szállt fel, méreteihez képest meglepően jól manőverezett és a hatalmas Rolls-Royce hajtómüvek hangjának erőssége is bőven a várakozások alatt maradt.
Az óriás Airbus mellett néhány másik típust is itt láthatott először a közönség. Ilyen volt a Boeing 777-240LR új generációs utasszállító is, mely azonban sajnos nem repült, valamint az Embraer, elsősorban a regionális útvonalakra szánt gépei közül az EMB-175 és az EMB-195. A business jetek között nagy népszerüségnek örvendő Dassault Falcon család legújabb tagja a 7X is itt mutatkozott be először.
A katonai repülőeszközök sorából három típus emelendő ki mindenképpen. A Szuhoj cég gyári Szu-27 SMK gépet hozott a rendezvényre, mely elsősorban a Dél-Kelet Ázsiai piacokon érhet el nagy exportsikert, valamint az egyre emelkedő költségvetésü Orosz Légierőben nagy mennyiségben szolgálatban álló régebbi alváltozatok átépítése is várható. A lenyügöző méretü Flanker repülőprogramja némileg elmaradt a várakozásoktól, ennek oka lehet az is, hogy az elmúlt évek balesetei miatt ezúttal nem kockáztattak az oroszok, szemmel láthatólag óvatosan bánt a pilóta a géppel.
A sikeres F/A-18 Hornet típuscsalád megnövelt méretü és teljesítményü változata a Boeing F/A-18 E/F Super Hornet a rendezvény egyik legnagyobb érdeklődéssel várt résztvevője volt. A szombat-vasárnapi közönségnapokon egy, az F-14 Tomcat-ek régi festésére hasonlító díszítéssel ellátott gép repült, így a napjainkban megszokott alacsony láthatóságú gépekhez képest üdítő színfolt volt. A Super Hornet szenzációs repülőprogrammal kápráztatta el a közönséget, a francia Mirage 2000-es mellett talán a rendezvény legjobb szólóját mutatta be.
A kiképző- és gyakorlógépeiről ismert Aermacchi cég új üdvöskéje, a szép vonalú M346-os is tartott dinamikus bemutatót. A rendkívül mozgékony, jó manőverezőképességü gép könnyü támadó feladatkörben is bevethető, kisebb költségvetésü országok számára ideális alternatívát jelenthet a drágább típusokkal szemben.
A katonai repülőiparban végbemenő változásokat jól mutatja a pilóta nélküli eszközök mind hangsúlyosabb megjelenése a különböző szakmai kiállításokon. Az UAV-k (Unmanned Aerial Vehicles) fejlesztésével és gyártásával már szinte mindegyik jelentős hadiipari cég foglalkozik az EADS-től a Northrop Grumman-ig. A francia Dassault, Sagem és Thales cégek is bemutatták legújabb fejlesztéseiket, hatalmas standokon sorakoztak egymás mellett a különböző feladatkörü szerkezetek.
Szerencsére azért a klasszikus repülőgépek kedvelői is láthattak néhány igazi kuriozumot a Le Bourget-i repülőtéren. A nyugdíjba vonuló kecses Mirage IV fotófelderítő látványos ünnepi festéssel volt kiállítva egy Mirage F1 társaságában. A légcsavaros gépek szerelmesei a brit Hurricane és az amerikai Curtiss 75 mellett egy viszonylag ritka Lockheed 12-est is megcsodálhattak, míg a levegőben a Super Constellation és a jellegzetes formájú Noratlas repülése jelentett szenzációt.
Összegezve elmondható, hogy jónáhány érdekességet és újdonságot láthattak a Le Bourget repülőtérre ellátogatók, bár a fejlesztések terén az elmúlt évtizedben megfigyelhető megtorpanás hatása némiképp még most is érződik, gondoljunk csak a különböző típusok elhúzódó tesztelésére és szolgálatba állítására.
A 46. Paris Air Show-ra ezúttal is a Forgó Travel Utazási Iroda segítségével jutottunk el, melyért ezúton mondunk köszönetet.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.