Az idei RIAT egyik legszebb programját mutatta be a 20. születésnapját ünneplő spanyol formáció. Az egyre nagyobb hírnevet szerző kötelék számtalan légibemutatóra kap meghívást, érdemes tehát megismerkedni az Aguila múltjával és jelenével egyaránt.
A spanyol légierő történetében az első mürepülő köteléket 1954-ben hozták létre. Az évek során aztán számos olyan formáció jött létre, melyek a hazai repülőnapokon North American T-6-os Texan és Lockheed T-33-as gyakorlógépekkel, sőt még Dassault Mirage F1-es szuperszonikus vadászokkal is repültek. Mind közül mégis a leghíresebb a „Patrulla Ascua” nevü kötelék lett, aminek pilótái North American F-86 Sabre típussal szálltak fel és 1956-tól 1965-ig több külföldi bemutatón is szerepeltek. E rövid visszatekintés után essen szó a spanyol légierő legrégebb óta – idén éppen 20 éve - müködő, hivatalos kötelékéről, amit 1985-ben hozott létre az ország délkeleti részében, a Murcia tartománybeli San Javier-ben található repülőakadémia hat lelkes oktatója.
Az akadémián hazai gyártású CASA C.101-es Aviojet típusú, kétüléses gyakorlógépekkel folyik a kiképzés, melyek 2,25 tonna össztömegig fegyverezettel láthatók el. A típust a spanyolon kívül a jordán, a chilei és a hondurasi légierő is rendszeresítette.
A „Patrulla Águila” formáció nevével a pilóták az akadémia címerében látható sasra utaltak. A „Sasok őrjárata” első gyakorlása után mindössze tíz nappal, június 14-én Cádizban már nyilvánosan be is mutatkozott. Az öt CASA 101-es szereplésének pozitív visszhangja folytatásra bátorította a kötelék tagjait. A formációt ezért még abban a szezonban hatgépesre bővítették. A változtatással lehetőségük nyílt több látványos alakzat bemutatására valamint szóló géppár szerepeltetésére is.
A kötelék ezen a képen még a régi festésü gépekkel látható
Első külföldi útjuk 1986-ban Belgiumba vezetett. Az igazi áttörésre a következő évben került sor, mikor is 180.000 néző előtt repültek Fairfordban. A barátságtalan idő ellenére bemutatkozásuk igen jól sikerült. Az 1988 áprilisában, szezon nyitányaként a királyi család előtt szerepeltek. A közönséget ismét meglepték, mivel akkor már hét géppel, ráadásul fehér füstöt is húzva köszöntek be. Remek teljesítményüket a legrangosabb repülőshow-k szervezői meghívásokkal ismerték el. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy 1989-ben már ők zárhatták a „Red Arrows” 25 éves jubileumát is ünneplő fairfordi rendezvényt. Pedig a brit szakma és közönség meglehetősen igényes, főleg ami a kötelék-mürepülést illeti. Újabb változásként 1991 őszén, az addig az akadémia színeiben repülő kötelék Aviojetjei különleges festést kaptak.
Az új, látványos külső alapjául a legendás „Patrulla Ascua” formáció gépeinek festése szolgált.
Az 1992-es évben aztán a világ is megismerte őket. Előbb a Barcelonai nyári olimpia megnyitóján, aztán pedig ősszel, a sevillai világkiállítás alkalmával láthatták a tv nézők milliói, ahogy az áthúzó „Patrulla Águila” új, színes füst képzésére is alkalmassá tett füstgenerátorai segítségével a földkerekség legnagyobb spanyol lobogóját rajzolja az égre. A kötelék hét év alatt befutott.
Spanyol trikolór az égen
Mielőtt azonban a formációt bárki is olyan profi, főállású csapatnak gondolná, mint amilyen a „Red Arrows” vagy a „Patrouille de France”, gyorsan tisztázni kell, hogy pilótái a mai napig is másodállásban, akadémiai elfoglaltságaik mellett repülnek a kötelékben. Valamennyien a 40 év alatti korosztályt képviselik és oktatóskodásukat megelőzően a légierő valamelyik vadászgép-típusát repülték. A skála a Northrop F-5A-tól kezdve a Mirage F1-en át egészem a Boeing EF-18 Hornetig terjed. A csapatba kerülés legfőbb feltétele a legalább 2000 órás repülési tapasztalat. A vezér - egyedülálló módon a kötelékek között - a hat kísérő bármelyikének repülésképtelensége esetén, ugyanannyi tartalék pilóta közül választhat. A közel félórás, 19 elemet tartalmazó program begyakorlására – egyéb teendőik ellátása mellett - heti 1-2 alkalmuk nyílik.
A show-k helyszínére mindig 7 + 1 tartalékgéppel érkeznek. Felszálláshoz is szoros kötelékben gurulnak a gépek.
A kötelék szerelőit és a szükséges felszerelést egy CN.235-ös szállítja.
A végig magas színvonalú müsor legszokatlanabb része a finálé, melynek során a hét gép szoros kötelékben száll le. Ilyesmit Európában másoktól nem lehet látni, és a világon is csak a kanadai légierő „Snowbirds” formációjától! „Amatőr” státuszukból adódóan évente legfeljebb két tucat helyszínen szerepelnek, melyből 5-6 a Spanyolországon kívüli. A hazai repülésrajongók csak a távolból kívánhatnak nekik jó leszállást a következő 20 évre is, hiszen - sajnos - a 2005-ös szezonban sem jönnek Magyarországra.
A 2005 június 4-ére és 5-re szervezett, otthoni születésnapi show-n kívül ott voltak Zeltwegben és Fairfordban, szeptemberben pedig részt vesznek a Frecce Tricolori 45. születésnapi airshowján Rivoltóban. Ez utóbbi repülőnapra a Forgó Travel Utazási Iroda segítségével bárki könnyedén eljuthat.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.