2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A kezdet vége

JETfly  |  2005. 12. 20., 08:46

A RAF háza táján napjainkban javában zajlik a különféle feladatú repülőszázadok feloszlatása. Ezzel a trenddel ellentétes esemény történt november 4-én. Akkor állt fel ugyanis a RAF 29. Typhoon típusátképző százada a Coningsby légitámaszponton.

A 29. század újjászületése azt is jelenti, hogy az Eurofighter Typhoon hadrendbe állításának programja Nagy-Britanniában jelentős állomásához érkezett. Az alakulat létrejöttével ugyanis az új vadásztípus szolgálati pályafutásában elérkezett a kezdet vége.

A 29. századot ugyanott, éppen hét évvel ezelőtt oszlatták fel. Akkoriban rendkívül bizonytalannak látszott, hogy a század jelvénye - az English Electric Lightning, Phantom F/GR.2 és a Tornado F3-as vadászok után - felkerül-e valaha is egy új típusra.

A hidegháború befejeződését követő változások tudniillik olyan neves századok végét jelentették, mint a 74. vagy a 92. Az illetékes parancsnokság 2001-ben adta tudtul, hogy a 29. századot „feltámasztják”. Feladata azoknak a pilótáknak meg szerelőknek a müszaki és harcászati kiképzése lesz, akik a Typhoon típussal felfegyverzett repülőszázadok állományába kerülnek. Az alakulat megszervezése 2003 októberében kezdődött a gépek gyártási helyén, a British Aerospace cég repterén, Wartonban. A típust üzemeletető müszakiak közül az elsők 2004 áprilisáig tették le a vizsgát. A hajózók első csoportjának átképzése májusban indult. Az munkában a gyári szakemberek mellett a 17. század is részt vett, mely a RAF számára végzi az új típusok üzemeltetési és repülési tesztjeit. 2005 áprilisában a 29. századnál - öt pilótával és éppen elegendő müszakival – nekiláttak kidolgozni a Typhoon típust repülők és üzemeletetők számára a komplett kiképzés rendszert.

A tervek szerint tíz kétüléses és hat együléses géppel 16 repülőoktató egy kurzus során 16 jelölt átképzését végzi majd. A munka teljes gőzzel csak jövő év közepén indulhat, mivel a század állományából eddig heten szereztek teljes körü oktatói jogosítást. A másik kilenc pilóta képzése jelenleg folyik. Mackay alezredes, a század parancsnoka szerint: -„Meglepően könnyü repülni a Typhoonnal. A fel- és leszállás pofonegyszerü. A nehézségek annak megtanulásában rejlenek, hogy miként harcoljanak vele, hogyan alkalmazzák legoptimálisabban a fedélzeti rendszereket. A kiképzési terv szerint vadászgépen, vadászbombázón szerzett, megfelelő tapasztalat birtokában a jelölteknek a négy hónapos tanfolyamból mindössze hét felszállás elegendő lesz ahhoz, hogy megtanulják vezetni. A kiképzés maradék idejében következik a harcászati ismeretek elsajátítása. Azokra, akik egyenesen a kiképző-alakulatoktól érkeznek majd, héthónapos tanfolyamok várnak. Az első időkben teljesen a légi harcra koncentrálva folyik a kiképzés. A földi célok támadásának oktatása csak annak a kiképzési tervnek a kidolgozása után indulhat.”

A szerelők első csoportjának képzése idén karácsony után kezdődik, a pilótáké 2006 áprilisában. A jövő év a legnagyobb részét az teszi ki, hogy a 3. század feltöltéséhez elegendő hajózót és szerelőt bocsássanak ki. A következő lesz a 11. század állományának képzése, melyet 2007-ben követ a 6. századé. Az első, repülőiskolákból kikerülő növendékek fogadását májusra tervezik. Akkora készül el a szimulátor komplexum. A terv szerint ezek a jelöltek idejük felét töltik a szimulátorban. A repülés arányát ennél jobban nem is csökkentik, mivel semmiféle szimulátorral nem adható vissza a ténylegesen a levegőben végrehajtott feladatok valószerüsége. Bár hatalmas feladatok várnak rájuk, de a 29. század pilótái legalább elmondhatják, hogy hosszú és biztos jövő előtt állnak. Az eredetileg 1915-ben alapított század meg fogja érni 100. születésnapját.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.