A RAF háza táján napjainkban javában zajlik a különféle feladatú repülőszázadok feloszlatása. Ezzel a trenddel ellentétes esemény történt november 4-én. Akkor állt fel ugyanis a RAF 29. Typhoon típusátképző százada a Coningsby légitámaszponton.
A 29. század újjászületése azt is jelenti, hogy az Eurofighter Typhoon hadrendbe állításának programja Nagy-Britanniában jelentős állomásához érkezett. Az alakulat létrejöttével ugyanis az új vadásztípus szolgálati pályafutásában elérkezett a kezdet vége.
A 29. századot ugyanott, éppen hét évvel ezelőtt oszlatták fel. Akkoriban rendkívül bizonytalannak látszott, hogy a század jelvénye - az English Electric Lightning, Phantom F/GR.2 és a Tornado F3-as vadászok után - felkerül-e valaha is egy új típusra.
A hidegháború befejeződését követő változások tudniillik olyan neves századok végét jelentették, mint a 74. vagy a 92. Az illetékes parancsnokság 2001-ben adta tudtul, hogy a 29. századot „feltámasztják”. Feladata azoknak a pilótáknak meg szerelőknek a müszaki és harcászati kiképzése lesz, akik a Typhoon típussal felfegyverzett repülőszázadok állományába kerülnek. Az alakulat megszervezése 2003 októberében kezdődött a gépek gyártási helyén, a British Aerospace cég repterén, Wartonban. A típust üzemeletető müszakiak közül az elsők 2004 áprilisáig tették le a vizsgát. A hajózók első csoportjának átképzése májusban indult. Az munkában a gyári szakemberek mellett a 17. század is részt vett, mely a RAF számára végzi az új típusok üzemeltetési és repülési tesztjeit. 2005 áprilisában a 29. századnál - öt pilótával és éppen elegendő müszakival – nekiláttak kidolgozni a Typhoon típust repülők és üzemeletetők számára a komplett kiképzés rendszert.
A tervek szerint tíz kétüléses és hat együléses géppel 16 repülőoktató egy kurzus során 16 jelölt átképzését végzi majd. A munka teljes gőzzel csak jövő év közepén indulhat, mivel a század állományából eddig heten szereztek teljes körü oktatói jogosítást. A másik kilenc pilóta képzése jelenleg folyik. Mackay alezredes, a század parancsnoka szerint: -„Meglepően könnyü repülni a Typhoonnal. A fel- és leszállás pofonegyszerü. A nehézségek annak megtanulásában rejlenek, hogy miként harcoljanak vele, hogyan alkalmazzák legoptimálisabban a fedélzeti rendszereket. A kiképzési terv szerint vadászgépen, vadászbombázón szerzett, megfelelő tapasztalat birtokában a jelölteknek a négy hónapos tanfolyamból mindössze hét felszállás elegendő lesz ahhoz, hogy megtanulják vezetni. A kiképzés maradék idejében következik a harcászati ismeretek elsajátítása. Azokra, akik egyenesen a kiképző-alakulatoktól érkeznek majd, héthónapos tanfolyamok várnak. Az első időkben teljesen a légi harcra koncentrálva folyik a kiképzés. A földi célok támadásának oktatása csak annak a kiképzési tervnek a kidolgozása után indulhat.”
A szerelők első csoportjának képzése idén karácsony után kezdődik, a pilótáké 2006 áprilisában. A jövő év a legnagyobb részét az teszi ki, hogy a 3. század feltöltéséhez elegendő hajózót és szerelőt bocsássanak ki. A következő lesz a 11. század állományának képzése, melyet 2007-ben követ a 6. századé. Az első, repülőiskolákból kikerülő növendékek fogadását májusra tervezik. Akkora készül el a szimulátor komplexum. A terv szerint ezek a jelöltek idejük felét töltik a szimulátorban. A repülés arányát ennél jobban nem is csökkentik, mivel semmiféle szimulátorral nem adható vissza a ténylegesen a levegőben végrehajtott feladatok valószerüsége. Bár hatalmas feladatok várnak rájuk, de a 29. század pilótái legalább elmondhatják, hogy hosszú és biztos jövő előtt állnak. Az eredetileg 1915-ben alapított század meg fogja érni 100. születésnapját.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.