2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Óriások csatája

JETfly  |  2006. 01. 31., 00:05

A tavalyi esztendő rekordszámú megrendeléseket hozott a kereskedelmi gépek piacán, amivel egy 1989-es csúcs dőlt meg. 16 évvel ezelőtt 1631 db gép beszerzéséről döntöttek a légitársaságok. Tavaly viszont csak a két nagy – a Boeing és az Airbus - együttesen 1716 gép megrendelését könyvelhette el.

Ebből a hatalmas tortából a legnagyobb részt a Boeing kanyarította ki a maga 1029 db-jával. A gépek leszállítását tekintve azonban még az Airbus vezet, mely tavaly 402 gépet adott át a megrendelőknek. A Boeing szorosan a sarkában járt, mivel az amerikai cégtől 395 db-ot vehettek át. Vajon folytatódik az emelkedés, vagy ismét hanyatlás következik?A cégek és a szakértők egyaránt óvatosan jósolgatnak. Szerintük a megrendelések száma vissza fog állni a „normális”, 700 db körüli értékre. A 2006-os évet két új, meghatározó típus megjelenése fémjelzi, az Airbus A380-asról és a Boeing 777-200LR-ről van szó. Utóbbit a pakisztáni légitársaság az év elején állítja be a menetrendszerü forgalomba. Ezzel a Boeing visszavág az Airbus nagy hatótávolságú, A340-500-asának. Ennek ellenére még mindig ezé az európai típusé marad a babér a világ leghosszabb járatért, a 16606 km-es Szingapúr – New York közöttiért. Míg a Boeing 777-200LR belépése a forgalomba csupán rutineljárásnak mondható, addig az A380-as szolgálatba állítása inkább tekinthető kísérletnek. Az európai vállalat ugyan biztosnak látszik abban, hogy az első megrendelő, a Singapore Airlines az idén két gépet beállít a forgalomba, ám addig nekik még végezni kell a berepülési programmal és az engedélyeztetési eljárásokkal is. Mindenesetre az Airbus a február 21-e és 26-a között, Szingapúrban megrendezendő „Asian Aerospace” repüléstechnikai kiállításra egy olyan A380-ast küld, mely a helyi légitársaság színeit viseli.

Az Airbus másik nehéz feladat előtt is áll. 2006-ban végre el kell döntenie, hogy mit kezdjen az A340-500/600 családdal. A gyártó a leendő megrendelőket azzal csábítja, hogy az A350-esen bevezetett új, súlycsökkentő anyagokat és a szintén új Rolls-Royce Trent 1000 hajtómüveket is beépíti ebbe a verzióba. Ha sikerül a vásárlók érdeklődését felcsigázni, akkor viszont még az idén be kell indítaniuk a programot. A Boeingnél szintén dönteni kell a 787-es sorsáról. Már elkészült egy megnyújtott törzsü verzió, a 787-9-es terve, de a potenciális vásárlók, elsősorban az Emirátusok, egy még nagyobb verziót akarnak, a 787-10X-et. Ez a megrendelő az idén fog dönteni a 787-10X vagy az A350 megvásárlása között. Ezért a Boeing is – hogy a vásárlók kedvében járjon - a tervezés idénre várható „befagyasztásáig”, mindent ki fog facsarni a változatból, amit csak lehetséges. A mérnökök - főleg ha nagy pénzekről van szó - sok mindenre képesek. Ne felejtsük, hogy az A350-es egyszerü A330-as modifikációnak indult!

Egy kevésbé drámai, de jelentős változat megjelenése is várható az év vége felé Seattle-ben. A Boeing 737-900ER gépek közül az első két példánynak öthónapos berepülési programot kell hibátlanul teljesíteni ahhoz, hogy az első vásárló, a Lion Air 2007 közepén megkapja közülük az elsőket.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.