2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Mi okozhatta a Szu-27-es balesetét?

JETfly  |  2002. 07. 31., 16:04

Lángoló Szu-27-es a földbecsapódás után.A Lembergben (Lviv) szombaton egy légibemutatón lezuhant Szu-27-es vadászgép közel 100 embert ölt meg. Megkérdeztünk egy neves magyar szakértőt, hogy mi a véleményük a katasztrófáról.

A tragédiáról kiadott első híradások között szerepelt, hogy a Szu-27-es lezuhanását müszaki hiba okozta. Friss információk szerint a Lembergben (Lviv) szombaton egy légibemutatón lezuhant Szu-27-es vadászgép hajtómüvei a földhöz csapódás pillanatában is müködtek - közölte a szerencsétlenség körülményeit vizsgáló bizottság egyik tagja az ITAR-TASZSZ-szal.

Kikértünk neves magyar szakértő véleményét e témában.

Német Gábor nyug. alezredes (a magyar légierő első MiG-29-es bemutató pilótája)

Német Gábor alez. (balról).

"Véleményemet a látott videofelvétel és az újságokban megjelent fényképek alapján hoztam létre. Elképzelhető, hogy tévesen ítéltem meg a helyzetet, de több volt pilóta kollégám velem megegyező megállapítása arra mutat, ha csak nem müszaki hiba volt a kiváltó ok, a katasztrófa emberi hibából született.

Alapvetően a TV-ben többször vetített képsorokra alapozva, a pilóták a végzetes becsapódás előtt egy úgynevezett „ferde leborítás” manővert kezdtek, melynek megítélésem szerint a kezdő magassága szokatlanul alacsony volt. A repülőgép zuhanásból való felvételekor szélsőségesen nagy állásszöget hoztak létre, melyet a felvételeken a törzs körüli részen erős áramlás leválás bizonyít. Ez által jött létre repülőgép „átesése” (megengedhető legnagyobb állásszög túllépése), melyet a bal szárnyra billenés követett. Ez a jelenség igen kis magasságon következett be, és a repülőgép bal bedöntéssel a földnek csapódott. Véleményem szerint a müszaki hibát az is kizárja, hogy a pilóták végig vezetni próbálták a repülőgépet, és igen későn hozták meg az elhatározásukat a katapultálásra. A felvételen látszik, hogy a repülőgép már a földön csúszik, amikor a képen megjelennek a katapult ülések. A KM-36 katapult ülés ismét jól vizsgázott.

Lehet, hogy a további információk megcáfolják véleményemet. Ismétlem, csak a televíziós és újság felvételekből alkottam meg ezt az elképzelést. Az azonban nem cáfolható, hogy 83 ember értelmetlenül vesztette életét. Sajnos úgy látszik Ukrajna még a régi Szovjetunióban érvényes szabályzókkal rendelkezik a repülős bemutatókkal kapcsolatban. Jómagam is nézője voltam Oroszországban olyan MiG-29 kötelék bemutatónak, ahol a gépek minden további nélkül a közönség irányában és föléjük berepülve hajtották végre a programot."

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.