Lángoló Szu-27-es a földbecsapódás után.A Lembergben (Lviv) szombaton egy légibemutatón lezuhant Szu-27-es vadászgép közel 100 embert ölt meg. Megkérdeztünk egy neves magyar szakértőt, hogy mi a véleményük a katasztrófáról.
A tragédiáról kiadott első híradások között szerepelt, hogy a Szu-27-es lezuhanását müszaki hiba okozta. Friss információk szerint a Lembergben (Lviv) szombaton egy légibemutatón lezuhant Szu-27-es vadászgép hajtómüvei a földhöz csapódás pillanatában is müködtek - közölte a szerencsétlenség körülményeit vizsgáló bizottság egyik tagja az ITAR-TASZSZ-szal.
Kikértünk neves magyar szakértő véleményét e témában.
Német Gábor nyug. alezredes (a magyar légierő első MiG-29-es bemutató pilótája)
"Véleményemet a látott videofelvétel és az újságokban megjelent fényképek alapján hoztam létre. Elképzelhető, hogy tévesen ítéltem meg a helyzetet, de több volt pilóta kollégám velem megegyező megállapítása arra mutat, ha csak nem müszaki hiba volt a kiváltó ok, a katasztrófa emberi hibából született.
Alapvetően a TV-ben többször vetített képsorokra alapozva, a pilóták a végzetes becsapódás előtt egy úgynevezett „ferde leborítás” manővert kezdtek, melynek megítélésem szerint a kezdő magassága szokatlanul alacsony volt. A repülőgép zuhanásból való felvételekor szélsőségesen nagy állásszöget hoztak létre, melyet a felvételeken a törzs körüli részen erős áramlás leválás bizonyít. Ez által jött létre repülőgép „átesése” (megengedhető legnagyobb állásszög túllépése), melyet a bal szárnyra billenés követett. Ez a jelenség igen kis magasságon következett be, és a repülőgép bal bedöntéssel a földnek csapódott. Véleményem szerint a müszaki hibát az is kizárja, hogy a pilóták végig vezetni próbálták a repülőgépet, és igen későn hozták meg az elhatározásukat a katapultálásra. A felvételen látszik, hogy a repülőgép már a földön csúszik, amikor a képen megjelennek a katapult ülések. A KM-36 katapult ülés ismét jól vizsgázott.
Lehet, hogy a további információk megcáfolják véleményemet. Ismétlem, csak a televíziós és újság felvételekből alkottam meg ezt az elképzelést. Az azonban nem cáfolható, hogy 83 ember értelmetlenül vesztette életét. Sajnos úgy látszik Ukrajna még a régi Szovjetunióban érvényes szabályzókkal rendelkezik a repülős bemutatókkal kapcsolatban. Jómagam is nézője voltam Oroszországban olyan MiG-29 kötelék bemutatónak, ahol a gépek minden további nélkül a közönség irányában és föléjük berepülve hajtották végre a programot."
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.