A Spanyol Légierő elégedett az eddig átvett 13 db Typhoon vadászgéppel. Az Eurofighterekkel mostanáig 1100 órát repültek és az átképzés olyan ütemben halad, hogy az illetékesek szerint a típussal felfegyverzett, első alakulat 2009-től készen áll a NATO megbízatások teljesítésére.
A gépek bázisa 2004 májusától a Sevilla melletti Moron légitámaszpont. Az Eurofighterek jelenleg havi 10 órát repülnek. A 113-as, típusátképző század oktatói ezért azon igyekeznek, hogy növelve aktivitásukat, tartani tudják az ütemtervet. Eszerint ugyanis 2015-re a légierőnél mind az öt Typhoon századnak hadra foghatónak kell lennie. A légierő parancsnoksága azon van, hogy 2006 második félévében létrehozza a 111-es számú, első harci századot. Ehhez megfeleznék a 113-as, átképző alakulatot, melyben így hat oktató maradna.
A négy, frontvonalbeli spanyol Eurofighter század mindegyikében 18 repülőgép és 21 pilóta teljesít majd szolgálatot. Az átképző-alakulat 14 gép és 14 oktató-pilóta erősségü lesz. A tervek szerint a jövendőbeli 112-es század szintén Moronban állomásozna, a 141. és a 142. pedig az Albacete légitámaszponton. Az első harckészültségi századnak 2008-ban már részt kell venni a NATO TLP hadgyakorlatán, melyet követően, 2009-ben állna a század az első vonalba. Kezdetben azonban csak elfogó vadász feladatok ellátására lesznek képesek. A földi célok támadására a Block 8+ széria gépei válnak alkalmasakká, melyek 2010-től állnak hadrendbe.
A kezdeményező nemzetek közül Spanyolország, a maga 87 db megrendelt Eurofighter gépével, a típus legkisebb üzemeletetőjének számít. Németország ugyanis 180-at, Olaszország 121-et Nagy–Britannia pedig 232 db-ot szándékozik hadrendbe állítani. Spanyolországban azonban – szemben a többiekkel – nem sürgős a típusváltás. Éppen ezért azt tervezik, hogy a még harcképes Dassault Mirage F1-esek 2012-ig tartó, fokozatos kivonásának ütemében lépnek szolgálatba a Typhoonok. A légierő szándéka különben az, hogy a korszerüsítésen átesett Boeing F/A-18-as flottát egészen 2030-ig üzemelteti majd. Spanyol felségjelzéssel jelenleg 250 sugárhajtású harci- és gyakorlógép repül, beleértve a CASA-101-es Aviojet és a Northrop F-5M kétkormányos típusokat is. Ezt a számot azonban, belátható időn belül csökkenteni fogják.
Az átképző alakulatnál jelenleg az I. szakasznak megfelelő kiképzés folyik, ez a fel- és leszállás, a kötelékrepülés valamint a müszerrepülés oktatását jelenti. A II. szakaszban történik a fegyverek használatának elsajátítása, egy vagy több ellenféllel szemben. Ebben a fázisban a jelöltek a képzés nagy részét szimulátorban kapják. A III. és IV. szakaszokban történik a tényleges harcászati kiképzés, és a pilóták felkészítése a raj- vagy kötelékparancsnoki teendők ellátására. Az átképzés alatt állók rutinos pilóták, akik F-18-asról kerültek át, leszámítva kettőt, akik Mirage F1-esről.
Az első gépágyús lövészetet az év végére tervezik, akárcsak az AIM-9 Sidewinder és a Raytheon AIM-120 AMRAAM légiharc-rakéták indítását gyakorlócélokra. Az IRIS kis hatótávolságú, levegő-levegő rakéták alkalmazása azonban csak a következő évtől válik lehetségessé. A Moron légi bázis spanyol részén jelenleg 1200 fő teljesít szolgálatot. Ez a szám várhatóan 1500-ra növekszik majd az Eurofighterek hadrendbe kerülésével. A támaszponton állomásozik még a légierő 221. százada, mely hét Lockheed Martin P-3A Orion tengerészeti járőrgéppel látja el feladatait. Az USAF 1953 óta van jelen a bázison. A részükre fenntartott területen 700 amerikai végzi a tankolásra érkező C-5 Galaxy szállítógépek, valamint KC-135-ös és KC-10-es tartálygépek kiszolgálását.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.