2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Eurofighterek Spanyolországban

JETfly  |  2006. 03. 27., 09:14

A Spanyol Légierő elégedett az eddig átvett 13 db Typhoon vadászgéppel. Az Eurofighterekkel mostanáig 1100 órát repültek és az átképzés olyan ütemben halad, hogy az illetékesek szerint a típussal felfegyverzett, első alakulat 2009-től készen áll a NATO megbízatások teljesítésére.

A gépek bázisa 2004 májusától a Sevilla melletti Moron légitámaszpont. Az Eurofighterek jelenleg havi 10 órát repülnek. A 113-as, típusátképző század oktatói ezért azon igyekeznek, hogy növelve aktivitásukat, tartani tudják az ütemtervet. Eszerint ugyanis 2015-re a légierőnél mind az öt Typhoon századnak hadra foghatónak kell lennie. A légierő parancsnoksága azon van, hogy 2006 második félévében létrehozza a 111-es számú, első harci századot. Ehhez megfeleznék a 113-as, átképző alakulatot, melyben így hat oktató maradna.

A négy, frontvonalbeli spanyol Eurofighter század mindegyikében 18 repülőgép és 21 pilóta teljesít majd szolgálatot. Az átképző-alakulat 14 gép és 14 oktató-pilóta erősségü lesz. A tervek szerint a jövendőbeli 112-es század szintén Moronban állomásozna, a 141. és a 142. pedig az Albacete légitámaszponton. Az első harckészültségi századnak 2008-ban már részt kell venni a NATO TLP hadgyakorlatán, melyet követően, 2009-ben állna a század az első vonalba. Kezdetben azonban csak elfogó vadász feladatok ellátására lesznek képesek. A földi célok támadására a Block 8+ széria gépei válnak alkalmasakká, melyek 2010-től állnak hadrendbe.

A kezdeményező nemzetek közül Spanyolország, a maga 87 db megrendelt Eurofighter gépével, a típus legkisebb üzemeletetőjének számít. Németország ugyanis 180-at, Olaszország 121-et Nagy–Britannia pedig 232 db-ot szándékozik hadrendbe állítani. Spanyolországban azonban – szemben a többiekkel – nem sürgős a típusváltás. Éppen ezért azt tervezik, hogy a még harcképes Dassault Mirage F1-esek 2012-ig tartó, fokozatos kivonásának ütemében lépnek szolgálatba a Typhoonok. A légierő szándéka különben az, hogy a korszerüsítésen átesett Boeing F/A-18-as flottát egészen 2030-ig üzemelteti majd. Spanyol felségjelzéssel jelenleg 250 sugárhajtású harci- és gyakorlógép repül, beleértve a CASA-101-es Aviojet és a Northrop F-5M kétkormányos típusokat is. Ezt a számot azonban, belátható időn belül csökkenteni fogják.

Az átképző alakulatnál jelenleg az I. szakasznak megfelelő kiképzés folyik, ez a fel- és leszállás, a kötelékrepülés valamint a müszerrepülés oktatását jelenti. A II. szakaszban történik a fegyverek használatának elsajátítása, egy vagy több ellenféllel szemben. Ebben a fázisban a jelöltek a képzés nagy részét szimulátorban kapják. A III. és IV. szakaszokban történik a tényleges harcászati kiképzés, és a pilóták felkészítése a raj- vagy kötelékparancsnoki teendők ellátására. Az átképzés alatt állók rutinos pilóták, akik F-18-asról kerültek át, leszámítva kettőt, akik Mirage F1-esről.

Az első gépágyús lövészetet az év végére tervezik, akárcsak az AIM-9 Sidewinder és a Raytheon AIM-120 AMRAAM légiharc-rakéták indítását gyakorlócélokra. Az IRIS kis hatótávolságú, levegő-levegő rakéták alkalmazása azonban csak a következő évtől válik lehetségessé. A Moron légi bázis spanyol részén jelenleg 1200 fő teljesít szolgálatot. Ez a szám várhatóan 1500-ra növekszik majd az Eurofighterek hadrendbe kerülésével. A támaszponton állomásozik még a légierő 221. százada, mely hét Lockheed Martin P-3A Orion tengerészeti járőrgéppel látja el feladatait. Az USAF 1953 óta van jelen a bázison. A részükre fenntartott területen 700 amerikai végzi a tankolásra érkező C-5 Galaxy szállítógépek, valamint KC-135-ös és KC-10-es tartálygépek kiszolgálását.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.