2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Sherpák végnapjai

JETfly  |  2006. 04. 24., 09:24

Az amerikai légierő és a hadsereg megegyezett abban, hogy a C-23-as, Sherpa típusú teherszállítókat 145 darab, hasonló teherbírású repülőeszközzel fogják lecserélni. Az USAF és a US Army fele-fele arányban osztozik majd az új gépeken. A költségek csökkentése érdekében a két haderőnem közös javító-karbantartó apparátus létrehozását is tervezi.

Jelenleg a Hadsereg Nemzeti Gárdájának alakulatai 44 darabot üzemeltetnek a két, turbólégcsavaros hajtómüvel felszerelt C-23-asokból. A típus az Észak-Írországban müködő Shorts Brothers cég Shorts 330-asának teherszállító változata. A 12 tonna felszállósúlyú gép legfeljebb 3,5 tonna terhet vagy 33, teljes felszerelésü katonát képes fedélzetére venni. A C-23-asok most húszévesek, és eddig a légierő ellenállása miatt hiúsult meg leváltásuk. Az USAF legfőképp azért tiltakozott, nehogy a hadsereg valamilyen nagyobb teherbírású szállítógép beszerzésébe bonyolódjon. Végtére is, a légierő szolgálatában félezer darab, közel húsztonnás teherbírású C-130-as áll. Irakban azonban, ahol létfontosságú a harcoló csapatoknak szükséges szállítmányok elsőbbsége, nem engedhető meg, hogy néha öt napot várjanak egy-egy igényelt Herculesre. A döntést ugyanis mindig a légierő hozza meg arról, hogy milyen sorrendben bonyolítja le a fuvarokat. Ez az, amiért a US Army feltétlenül saját szállítógépeket akar. Terveikben eredetileg 128 új gép beszerzése szerepelt, de az USAF belépése miatt igényüket végül mintegy hetven darabra csökkentették.

Az új típus előreláthatólag a CASA CN-235/295-öse és az Alenia C-27J Spartanja közül kerül ki. Mindkét esélyes a C-23-nál nagyobb teherrel szállhat fel, ugyanis nagyjából a Hercules rakományának felét bírják el. Ráadásul mindegyik képes elődjénél jóval magasabban is repülni. A Sherpa legfeljebb 6000 méterre emelkedhet, ami eleve kizárta a típus afganisztáni alkalmazását. Az USAF azért csatlakozott a gépbeszerzési programhoz, mert kiderült, hogy szükségük van egy olyan szállítógépre is, mely kisebb a rendszeresített C-130-nál. Jóllehet C-27 jelzéssel 1999-ig használtak tíz darab Aeritalia G.222-est, ám azok üzemeltetési költségeit a szállított teher mennyiségéhez képest sokallták, ezért kiszuperálták valamennyit. Az békeidős felfogás volt - a jelenlegi, háborús helyzetben azonban egy kisebb Hercules sokszor jobban kihasználható lenne az olyan hadianyagok célba juttatására, melyeket a frontvonalban fekvő, kisméretü leszállóhelyeken várnak.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.