2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A világ oktató-gyakorló repülőgépes piacának helyzete 1.

JETfly  |  2006. 06. 07., 11:16

Az oktató-gyakorló repülőgépek piaca az utóbbi tizenöt évben stagnált. Napjainkban azonban a piac újjáéledt, mint ahogyan az a legutóbbi Le Bour-get-i szalonon bebizonyosodott. A \"Forecast International\" feltételezése szerint az elkövetkező tíz évben az oktató-gyakorló repülőgépek utáni kereslet erősödni fog, ami 2240 új repülőgépet jelent közel 17,5 milliárd dollár összegben.

A prognózisok alapján a következő tíz évben az eladások legnagyobb részét a Raeython által gyártott T-6A „Texan” mondhatja majd magáénak, főleg azok után, hogy bejelentették a modernizált változat megépítését.

A T-6A „Texan” csak az Egyesült Államok Légierejétől közel 700 megrendelésre számíthat. Ez a típus elsődlegesen az Egyesült Államok Légierejének, Haditengerészetének és a külföldi légierők alapfokú repülőgép-vezetői képzési programjának végrehajtására lett kifejlesztve.

Az oktató-gyakorló repülőgépek iránti megnövekedett igény természetesen magában hordozza a repülőgépek repülő-technikai karakterisztikájának fejlődését is, amelyek még inkább megfelelnek a mai vadászrepülőgépek új generációjának; a Szu-30, „Rafael”, „Eurofighter” és „Gripen” típusoknak.

A jelenlegi szituációhoz az a nem elhanyagolható tény vezetett, hogy a repülőgép-vezetők alapképzése modern vadászrepülőgépeken a harci bevethetőség eléréséig a képzés 70%-át teszi ki. Mindemellett a földi kiképzés kb. 2%, a fő- és magas szintü repülőkiképzés kb. 9 és 17% közé tehető.

A költségek csökkentése érdekében a repülőkiképzés abba az irányba mozdult, hogy az alapképzés során a légierők egyre inkább az olcsóbb üzemeltetésü, új generációs oktató-gyakorló repülőgépeket kívánják alkalmazni. Ilyen új generációs oktató-gyakorló repülőgép a „Mako”, az olasz M-346, az amerikai–dél-koreai közös fejlesztésü T-50, az orosz Jak-130 és MiG-AT. Ezen repülőgépek repülő-technikai karakterisztikája gyakorlatilag megegyezik a mai, modern vadászrepülőgépek karakterisztikájával, és a pilótafülkék a legmodernebb elvárások szerint készülnek.

Az angol „Hawk”, a cseh L-159 és a kínai K-8 legutolsó modifikációi szintén megfelelnek azoknak az elvárásoknak – kabinberendezés-adaptáció ‑, amelyekkel áthidalható az oktató-gyakorló repülőgépek és a mai modern katonai repülőgépek közötti „szakadék”.

Ezenkívül a svájci „Pilatus Aircraft” is elkészítette turbólégcsavaros oktató-gyakorló repülőgépét, a PC-21 típust. A típus fő jellemzője abban nyilvánul meg, hogy a turbólégcsavaros repülőgép karakterisztikáját maximálisan közelíti a sugárhajtású repülőgépekéhez, amely lehetővé teszi a repülőgép-vezetők hosszabb idejü képzését az olcsóbb üzemeltetésü PC-21 típuson, csökkentve a sugárhajtású oktató-gyakorló repülőgépeken végrehajtandó repülési időt. Hozzáértők szerint egy repülési óra PC-21 típuson közel egyharmadába–egyhatodába kerül, mint sugárhajtású oktató-gyakorló repülőgépen. Az első repülést a PC-21-gyel 2002-ben hajtották végre. A kísérleti repülések során a repülőgéppel elért maximális sebesség elérte a 0,8 Mach értéket. A repülőgép irányítási karakterisztikája – a szárnyak nagy fajlagos terhelhetőségének köszönhetően – közel azonos a sugárhajtású oktató-gyakorló repülőgépekével. A repülőgép kabinja maximálisan megfelel a modern katonai repülőgépek müszerezettségének.

Konkurensként említhetjük az indiai, egy hajtómüves, sugárhajtású oktató-gyakorló repülőgépet, a HAL cég által kifejlesztett HJT-36 típust. Az Indiai Légierő ezzel a típussal kívánja kiváltani a HJT-16 „Kiran” repülőgépeket és kiegészíteni a 66 repülőgépből álló „HAWK-120” oktató-gyakorló repülőgépes parkot. A program 1999-ben indult. Az első két prototípus „Larzak” típusú hajtómüvet kapott. Az Indiai Légierő számára 187 repülőgép készül, amelynek első példányai 2007-ben állnak szolgálatba. További 24 repülőgépet építenek az Indiai Haditengerészet számára. A sorozatban gyártott repülőgépekbe orosz, AL-55I típusú hajtómüveket építenek be. Napjainkban a HAL cég az indiai kormányt, valamint védelmi minisztériumot annak szükségességéről próbálja meggyőzni, hogy a típus alapjain fejlesszenek ki egy oktató-gyakorló/oktató-harci repülőgépet, HJT-39 típusjelzéssel. Ugyanakkor nehezen elképzelhető, hogy India egy időben finanszírozni fogja 46 darab „HAWK-120” típusú repülőgép licenckereteken belüli előállítását a HAL cég által és a HJT-39 fejlesztését, amely a „HAWK” konkurensének számítana.

Az, hogy a konkurens oktató-gyakorló repülőgépek közül a vásárlók melyiket fogják választani, függ a vásárlók finanszírozási lehetőségeitől, a nemzeti légierő repülőgépparkjának összetételétől, következésképpen a repülőgép-vezetői állomány igényeitől, elvárásaitól. A kemény harcnak köszönhetően az oktató-gyakorló repülőgépek piacán ma már nemcsak vásárlásra van lehetőség, hanem lízingszerződésre, halasztott fizetésre, barterszerződésre, valamint ofszetprogramokra is.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.