2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Makettezők a repülőnapon

JETfly  |  2002. 08. 10., 10:56

Egy-egy airshow kiváló alkalom a makettezőnek , hogy újabb információt, dokumentációt szerezzen, a következő kitek elkészítéséhez. A RIAT kiváló alkalom erre, ahol közel négyszáz repülőt mutatnak be a statikus kiállításon.

Fairford nem jelentett sok újdonságot. Nem volt új gép és nem volt olyan különleges festés, optikai tuning, amit még nem láthattunk. A II. világháborús gépek építésével foglalkozók sok ínyencséggel találkozhattak. Az első a Blenheim. Eddig csak korabeli fotókról, filmekről ismerhettük az angol gépet. A szigetországban nagy múlttal rendelkezik a történelmi gépek megőrzése repülőképesen.(Megjegyzem, tanulhatnánk az angoloktól.) A fairfordi repülőnapra lett kész a Blenheim felújítása. A statikus soron ember közelből lehetett megismerni a gépet. Nem okozott gondot a repülő részletes körül fotózása. Itt jegyzem meg, ez főként a látogatókon múlott. A fotós láttára elhúzódtak a gép elől és a legkisebb takarással lehetett exponálni.

A Blenheim mellett a két kolléga a Lancaster és a B-17 Flying Fortress díszelgett. Mindkét gép nagy csemege. A B-17-es felemás festéssel látták el. Bal oldala „Sally B”, jobb oldala „Memphis Belle”. A film készítésekor ezzel az apró trükkel tudták megkétszerezni a felszálló bombázók számát. A repülő program bombázó blokkjában szereplő kísérő vadászok a P-47 Thunderbolt, P-51 Mustang, Hurricane és Spitfire is kedvenc témája sok makettezőnek. Repülés közben látni kedvenc kitünk eredetijét felemelő élmény. Biztos sokan vannak, akik több információt szeretnének ezekről a masinákról. Az airshow pavilonjai között sok helyen találtam érdekes, minőségi kiadványokat. Érdekesség volt például a Német Birodalom gépeiről szóló 13 részes video sorozat. Sajnos nem a magyar turista pénztárcájához mérték az árakat. Jó tanács az érdeklődőknek. Két módszerrel tudunk spórolni. Az egyik, ha két-hárman összefogunk, mert egymást érik a kettőért hármat akciók. A másik a zárónap végén vásárolni. Hatalmas árzuhanásoknak lehetünk tanúi. Egy hátrány, hogy ilyenkor már csak a maradékból válogathatunk, de ezek között is vannak kincsek.

A pavilonoknál maradva essék egy pár szó a makettekről. Több sátor is várta kedvező ajánlatával a makettezőket. Érdemes volt körülnézni, mert némelyik sátorban igen kedvező áron vásárolhattam vagy egy-egy ritkaság várt rám kedvező áron. Az árusok közül természetesen nem hiányozhatott a HANNANTS. A makettezők Mekkája választékával akár több órás elfoglaltságot jelentett egy-egy megszállottnak. Talán elég annyit említenem, hogy a matrica íveket tíz vastag százoldalas dossziéban kínálták.

Vannak, akik érdeklődését a programban látott hét, történelmi gép nem elégítette ki. Nekik ajánlom, hogy október 12-13-ára tegyék szabaddá magukat, és utazzanak el az angliai Duxfordba. Itt rendezik meg az Autumn Air Showt, ahol egész nap repülő matuzsálemek tartanak bemutatót.

Térjünk vissza a RIAT-ra. A modern gépek makettezői is kisebb Kánaánnal találkozhattak. Széles kínálat volt C-130-as Herculesből, F-16 Fighting Falconból, Tornadoból, P-3 Orionból.

Ezeken a találkozókon lehetőség nyílik egy-egy gép, közelebbi például a pmég a pilóta fülke megismerésére is. Mi kell ehhez? Nem sok. Alapvető angol tudás, pár baráti szó a gép személyzetével és ha szerencsénk van hamarosan a gép fedélzetén találjuk magunkat és a pilóta perspektívájából szemlélhetjük a müszerfalat. Szerencsém volt. Több gép belsejébe engedtek bepillantani, és ami ritkaságnak számít, fényképezni is.

A nézelődés alatt felvetődik a kérdés, mit tegyek ha az ott látott gépet szeretném megépíteni.

Először is az alap kitet vásároljuk meg. Szerencsére a repülőnapon látott minden gépet megvehetjük egy jól ellátott makett boltban. Most jön a nehéz választás. Megépítjük a doboz által kínált lehetőséget vagy megpróbáljuk megszerezni az élőben látott gép kiegészítőit. A legnehezebb a matrica ív. A kereséshez legegyszerübb használni az Internet lehetőségeit. Főként a gyártók oldalán kaphatunk információkat. Ha meg van mit keresünk, akkor a beszerzés is egyszerübb. Segítségünkre lehetnek a hazai szaküzletek vagy ismét az Internet. Ha lehetőségünk van látogassunk el a Hannants oldalára, ott mindent megtudhatunk a vásárlásról és a kínálatról. Ha megvan a kit, a matrica ív esetleg néhány fémkiegészítő, elő az airshown készített képekkel, az esetleg ott vásárolt dokumentációval és kezdődhet az építés.

Az elkészített gép nemcsak dísze lesz gyüjteményünknek, hanem örök emléke lesz az airshownak.

Sok látványos repülőnapot és kellemes makettezést kívánok!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.