2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A repülés ünnepe a Duna felett

JETfly  |  2006. 08. 21., 11:43

Az idei augusztus 20-ai események Duna feletti része akár a \"repülés ünnepe\" nevet is kaphatta volna a szervezőktől, ugyanis rendkívül tartalmas és látványos légi parádéban gyönyörködhetett a folyam partjára kilátogató, több mint másfél millió ember. Szinte minden volt a Mi-2-estől a Boeingeken át a Cobra helikopterig, végül pedig külön rendezvényként az Air Race. Képes riportunkban a nemzeti ünnep repüléssel kapcsolatos eseményeit foglaljuk össze olvasóinknak.

Régi szép hagyomány kezdett újjáéledni az elmúlt években Magyarországon, igaz, kicsit más köntösben. Régen a katonai vízi és légi parádé jelentette az augusztus 20-ai ünnepségsorozat egyik csúcspontját, ám a rendszerváltozás után megkopott ez a hagyomány, a Honvédség leépülésével együtt szép lassan eltüntek az olajzöld eszközök is a Dunáról. Néhány feledhető év elteltével azonban szerencsére ismét felelevenedtek a régi szép idők, napjainkban szintén a hajóké és a repülőké a főszerep Szent István ünnepén, igaz, ma már inkább a civil és az üzleti szféra előadásában láthatjuk a parádét. Idén különösen gazdagnak ígérkezett a program, érdemes volt hát kilátogatni a nagy folyam partjára.

A Li-2 "Teve" a Duna felett. Klasszikus elegancia

A hivatalos program szerint délelőtt 11 órakor vette kezdetét a Dunán és felette a vízi és légi parádé. A szervezők nem kevesebbet ígértek, mint látványos hajófelvonulást a Debrecen (ex-Kassa) - az utolsó még megmaradt folyam-tengeri hajó felújítása utáni - névadója alkalmából, továbbá helikopterek és repülőgépek égi táncát. A sort a Pannon Air Service kötelékben repülő kisgépei nyitották, majd Li-2-es áthúzás, Mi-2-es mürepülés és egy, Malév-pilóták által vezetett Zlin-142-es trojka következett, de láthattunk ejtőernyős ugrást is. Veres Zoltán mürepülő Európa-bajnokunk szintén parádézott a Duna felett, az Országház és a Lánchíd szolgáltatta a hátteret szemkápráztató repüléséhez. A Dunán közben felvonultak a hajók, látványos és méltóságteljes manőverezést hajtottak végre az Erzsébet híd és a Margit híd közötti szakaszon. Visszatért a Zlin-kötelék is egy ballonvadászatra, és a fekete Mi-2-es is ismét bemutatót tartott. Az ebédszünetet követően az egyik legnagyobb látványosságnak a Malév és a Sky Europe légitársaságok Boeing B-737-es gépeinek alacsony áthúzása ígérkezett. A kíváncsi tömeg délutánra szinte teljesen ellepte a folyópartot, Pesten és Budán egyaránt százezrek figyelték a parádét. A Magyar Honvédség két Mi-17-es szállító helikoptere a magyar nemzeti lobogóval és az Európai Unió zászlóival vonult végig a Duna felett, sajnos más, rendszerben álló katonai repülőeszközt nem láthattunk...

A hatalmas utasszállító gépek nem számítanak megszokott látványnak a város ezen része felett, ahogyan kiengedett futómüvekkel és fékszárnyakkal kis magasságon "laffognak" a Lánchíd légterében

A délelőtti légi parádé után megrendezésre került a Red Bull Air Race világkupafutama is, melynek felvezetőjeként a névadó szponzor energiaital-gyártó cég tulajdonában lévő, igen tekintélyes repülőgéppark néhány illusztris példányát is megcsodálhattuk a tüző napsütésben. A Flying Bulls bemutatókötelék produkciójában ismét nem csalódtam, a külföldi repülőnapokon már több alkalommal volt szerencsém látni őket, egyre magasabb színvonalú, precíz repülést mutatnak be, most is igazolták jó hírnevüket. A folytatásban is igazi különlegességek következtek. Az ezüstösen csillogó, számos áthúzást bemutató B-25 Mitchell és a fürgén kergetőző Jak-11-esek a II. világháború korát idézték fel, az AH-1 Cobra harci helikopter viszont már a vietnami háború harcaira emlékeztetett. A Red Bull tulajdonában számos különleges oldtimer géptípus van, a kollekciót folyamatosan bővítik. A Cobra helikopter az egyik új szerzeményük, mely ráadásul Európában kuriózumnak számít.

 

Karcsú ragadozó. Az AH-1 Cobra a nagy nemzetközi repülőnapokon is ritka vendégnek számít, így külön öröm, hogy Magyarországon is megcsodálhattuk repülését

A látványos bemutató repüléseket követően elkezdődött az Air Race világkupafutam. A "repülő cirkusz" leginkább a Forma-1-hez hasonlítható, a világ több országában rendezik a futamokat, melyek összesített időeredményei alapján hirdetnek végső győztest. A versenysorozatban Besenyei Péter is részt vesz, így a magyar közönségnek is volt kiért szorítania. A Parlament előtt, a Margit és a Lánchíd között kijelölt pályát kétszer kellett teljesíteniük a versenyzőknek. A pályát levegővel felfújt, pontonokra rögzített vászontornyokkal jelölik ki, ezek között kell megfelelő sorrendben átrepülni egyenes vagy késrepülésben. A Lánchíd alatt nagy sebességgel átrepülve kezdték meg a versenyzők az izgalmas futamokat, melyek alatt hatalmas harc dúlt a másodpercekért. Az összetettben is nagy esélyesnek számító Besenyei Péter jó kezdést követően azonban sajnos hibát követett el (gépének szárnyával eltalálta az egyik levegővel töltött oszlopot), mely kizárást vont maga után.

 

A vízfelszíntől mindössze három méterre, átlagosan 350-360 km/h sebességgel száguldottak át a versenyzők a híd alatt...

A futamot végül a brit Steve Jons nyerte, megelőzve honfitársát, Paul Bonhomme-ot és az amerikai Mike Mangoldot. Összetettben Kirby Chambliss vezet, Besenyei a hibájának köszönhetően visszacsúszott, így a harmadik helyről várhatja a folytatást. Üröm az örömben a közvetítés rendkívül alacsony színvonala, szakmai hibáktól és pontatlanságoktól hemzsegő háttérinformációk és szenzációhajhász stílus jellemezte a közvetítést végző ismert médiaszemélyiség öncélú produkcióját...

 

Harc a bóják között a másodpercekért

 

Az idei augusztus 20-ai vízi és légi parádéról, valamint a Red Bull Air Race világkupafutamról összességében elmondható, hogy méltó volt a jeles ünnephez, kiváló szórakozást biztosított a rendkívül nagyszámú nézőseregnek. Reméljük, jövőre is lesz folytatása, és ismét megszokottá válik a nagyszabású vízi és légi rendezvény a Dunán.

 

Tekintse meg az eseményről készült galériáinkat és a Red Bull Air Race előző futamairól írott tudósításainkat:

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.