A repülős élet sok szakmai zsargont használ. Az egyik ilyen a kirepülés fogalma, ami annyit tesz, a növendék először repül egyedül, egy adott repülőgéptípuson.
Bochkor Gábor már több évvel ezelőtt beleszeretett a repülésbe. 2003-ban a kecskeméti repülőnapon emelkedhetett fel egy MiG-29 vadászgép fedélzetén Szabó „Topi” Zoltán irányítása alatt a levegőbe. A várva várt repülés előtt sok jóakaró tanácsolta, próbálja ki magát egy mürepülőgéppel, egy mürepülővel. Akkor még nem volt Gábornak mürepüléssel foglalkozó ismerőse, de aki keres, az talál. Így hívta fel Veres Zoltán Európa-bajnokot, aki szívesen vállalta a tesztelő feladatát.Az első alkalom jól sikerült, és látszott, Bochi jól bírja az extrém figurákat. A vadászgépen történt repülést is végig élvezte, sokak szomorúságára.
Repülős barátai révén egyre többet foglalkozott, beszélgetett a repülésről, és egyre jobban beleszeretett. Több beszélgetés zárult az invitálással: Mikor tanulsz már meg egyedül repülőt vezetni? Az unszolások hatásosak voltak, egy napon megkezdődött a nagy munka, az elmélet elsajátítása. Gábor druszájától, Szakács Gábortól tanulta meg az alapokat. A könyvekbe pillantva Bochi látta, nem mindennapi feladatra vállalkozott: képletek, diagramok, definíciók elsajátítása és mindez önként és dalolva.
Az elméleti tanulás közben Veres Zoli egy napon lazítani hívta a tanulót. Megmutatta neki egyik kedvenc repülőgépét, a Bulldogot. Beültek, indították a motort, és pillanatokon belül már a levegőbe emelkedtek. Gábor élvezte a repülés pillanatait, míg Zoli meg nem szólalt:– Vedd át a botot, nézzük, mit tudsz – szó szerint mély vízbe dobás esete forgott fenn. A tanuló jól vizsgázott, és megkezdődtek a gyakorlati órák, ismét Szakács Gabi irányítása alatt. A tanulás folyamata alatt Veres Zoli néha leellenőrizte, hogy fejlődik pilótanövendék barátja.Az idő telt, a tanuló fejlődött, és már időszerüvé vált, hogy megtörténjen a nagy pillanat, az egyedül repülés, a kirepülés. Ehhez még le kellett tenni az elméleti vizsgát, amitől Bochi rettegett. Összeszedte magát, és kedvese segítségével sikeresen készült fel a vizsgára.
A nagy elméleti akadály leküzdése után már csak a természettel, az időjárással kellett harcot vívni. Melyik nap lesz megfelelő körülmény a nagy feladatra? Ez a nap november 25-én volt. A szürke szombati napon kicsit izgulva szállt be első iskolakörére Bochkor Gábor. Oktatója, Szakács Gábor kísérte el, hogy ellenőrizze tudását, és teljes biztonsággal engedhesse ki a tanulót. A repülésben a biztonság a legelső, így Veres Zoli is repült Bochival egy ellenőrző kört. A két oktató egyöntetüen döntött: engedélyt kap Bochkor Gábor az egyedüli repülésre a HA-TUJ lajstromú Bulldoggal.A kissé ideges növendék precízen gurult ki a starthelyre, oktatói figyelme végigkísérte minden mozdulatát. Felbőgött a Lycoming motor, és már a levegőben is volt a terepszínü oktatógép. A szabványos iskolakör teljesítése után leszállás, majd még egy iskolakör repülése volt az aznapi feladat.
Bochi oktatói körében – balra Szakács Gábor, jobbra Veres Zoltán
A sikeresen teljesített feladat után már csak egy fontos mozzanat volt hátra: a beavatás. Pilótaszokás szerint a típuson repülő társak fenékre veréssel köszöntik az újdonsült repülő embert. Bochinak szerencséje volt, a résztvevők közül csak a két oktató repült önállóan a típuson, így csak tőlük kapta meg a repülőbaráti kedvességet.Bochkor Gábor tovább folytatja a tanulást: a következő kitüzött cél a PPL (Privat Pilot Licence) megszerzése.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.