2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Pilótahiba okozta az F-16 balesetét Spangdahlem közelében

JETfly  |  2006. 12. 27., 15:51

A vizsgálatok kiderítették, hogy szeptember 14-én leszállás közben a repülőgép egy reptéri antennának ütközött, amely megrongálta a futóművet. A pilóta sikeresen katapultált, mielőtt a repülőgép a bázistól négy mérföldre északra, füves területre csapódott.

A balesetet vizsgáló csoport teljes jelentését nem hozták nyilvánosságra, azonban a légierő négyoldalas sajtóközleményt adott ki a baleset körülményeiről.

Mint az a sajtóközleményből kiderült, Trevor Merrell főhadnagynak (a 337-es oldalszámú F-16 fedélzetén) volt egy pillanatnyi figyelemkihagyása a leszállóirányon, valamint a vizsgálóbizottság jelentése szerint a balesethez hozzájárult a spangdahlemi leszállópálya délnyugati „vizuális illúziója”. A spagdahlemi légibázis köztudott „vizuális illúziója” a legtöbb légibázis megközelítéséhez képest szokatlan. A délnyugati irányú megközelítés végénél emelkedő található, amely a pilóta számára azt a hatást kelti, mintha a valósnál magasabb siklópályán közelítené meg a leszállópályát – nyilatkozta a bizottság.

Ez kelti a „drug-in” hatást – áll a jelentésben. A leszállópálya vége előtt található völgy tovább fokozza az illúziót.

A 22. század állományába tartozó 28 éves Merrell a balesetet megelőzően szintén nem volt tisztában a leszállópálya szokatlan földrajzi elhelyezkedésével. A légibázis másik leszállópályája lejtős és gyakrabban használt.

Merrell egy négyes kötelék tagjaként rutin-kiképzőrepülést végzett, mielőtt a repülőgép az antennának ütközött a tetejétől 15 hüvelykre, és Oberkail községen kívül a földbe csapódott.

A Peter Davidson ezredes által vezetett Ramsteini Légibázis vizsgálóbizottsága megállapította, hogy egy figyelemmel kísért balesetről van szó a vonatkozó utasítások maradéktalan betartásával, melynek köszönhetően személyi sérülés nem történt, és a földön okozott károkat is minimálisra csökkentették.

A baleset, valamint a vizsgálóbizottság javaslatainak hatására az Amerikai Légierő koordinálva a Német Védelmi Minisztériummal és kormányzati tagokkal a következő módosításokat hajtotta végre:

– Eltávolították a távoli irányadó antennát, és új oktatási követelményeket vezettek be.

– Tekintettel a becsapódás helyéhez közeli lakott területre, a légierő alternatív helyszínt keres a hasonló helyzetbe kerülő repülőgépek biztonságos leszállításához. A légierő tervei szerint a Baumholder Range-et használná mint elsődleges kényszerleszálló területet.

– Az is részletes áttekintésre kerül, hogy a légierő hogyan értesíti a helyi civil katasztrófaelhárítókat. Januárra terveznek egy repülőgépkatasztrófa-elhárítási gyakorlatot a helyi szervezetekkel együttmüködésben – olvasható a sajtóközleményben.

– A sajtóközlemény nem tartalmaz arra vonatkozó információt, hogy Merrell főhadnaggyal szemben indítottak-e vagy indítani fognak-e bármilyen eljárást. Bár a repülőgép lezuhanását Merrell hibája okozta, a bizottság vezetője úgy nyilatkozott, hogy a pilóta által elkövetett hibák „nem voltak olyan kirívóak egy, az ő gyakorlatával rendelkező repülőgép-vezetőtől”.

A baleset lefolyása:

12.45: A repülőgép nekiütközik a földi adónak

12.46: A bázis irányítói értesítik a Német Légi Irányítást Langenban

13.01: A bázis irányítói értesítik Langent a lehetséges katapultálásról

13.05: A repülőgép vezetője katapultál

13.05: Langen értesíti a Muensterban található Kutató Koordinációs Központot

13.06: A repülőgép becsapódik a földbe

13.10: A muensteri központ értesíti a helyi kutatóközpontot Trierben

13.10: A Trieri Kutatóközpont kapcsolatba lép a baleset körzetében található, helyi tüzoltó erőkkel

13.10: Értesítik a Wittlichben állomásozó ADAC helikoptert

13.16: A Spangdahlemi Légibázis tüzoltó és egészségügyi (együttesen mentő személyzet) személyzete megérkezik a katapultálást végrehajtó pilótához

13.17: Az ADAC helikopter megérkezik a baleset helyszínére

13.19: A helyi mentőegységek a helyszínre érnek

13.30: A Spangdahlemi Légibázis tüzoltó egysége a helyszínre érkezik

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.