A vizsgálatok kiderítették, hogy szeptember 14-én leszállás közben a repülőgép egy reptéri antennának ütközött, amely megrongálta a futóművet. A pilóta sikeresen katapultált, mielőtt a repülőgép a bázistól négy mérföldre északra, füves területre csapódott.
A balesetet vizsgáló csoport teljes jelentését nem hozták nyilvánosságra, azonban a légierő négyoldalas sajtóközleményt adott ki a baleset körülményeiről.
Mint az a sajtóközleményből kiderült, Trevor Merrell főhadnagynak (a 337-es oldalszámú F-16 fedélzetén) volt egy pillanatnyi figyelemkihagyása a leszállóirányon, valamint a vizsgálóbizottság jelentése szerint a balesethez hozzájárult a spangdahlemi leszállópálya délnyugati „vizuális illúziója”. A spagdahlemi légibázis köztudott „vizuális illúziója” a legtöbb légibázis megközelítéséhez képest szokatlan. A délnyugati irányú megközelítés végénél emelkedő található, amely a pilóta számára azt a hatást kelti, mintha a valósnál magasabb siklópályán közelítené meg a leszállópályát – nyilatkozta a bizottság.
Ez kelti a „drug-in” hatást – áll a jelentésben. A leszállópálya vége előtt található völgy tovább fokozza az illúziót.
A 22. század állományába tartozó 28 éves Merrell a balesetet megelőzően szintén nem volt tisztában a leszállópálya szokatlan földrajzi elhelyezkedésével. A légibázis másik leszállópályája lejtős és gyakrabban használt.
Merrell egy négyes kötelék tagjaként rutin-kiképzőrepülést végzett, mielőtt a repülőgép az antennának ütközött a tetejétől 15 hüvelykre, és Oberkail községen kívül a földbe csapódott.
A Peter Davidson ezredes által vezetett Ramsteini Légibázis vizsgálóbizottsága megállapította, hogy egy figyelemmel kísért balesetről van szó a vonatkozó utasítások maradéktalan betartásával, melynek köszönhetően személyi sérülés nem történt, és a földön okozott károkat is minimálisra csökkentették.
A baleset, valamint a vizsgálóbizottság javaslatainak hatására az Amerikai Légierő koordinálva a Német Védelmi Minisztériummal és kormányzati tagokkal a következő módosításokat hajtotta végre:
– Eltávolították a távoli irányadó antennát, és új oktatási követelményeket vezettek be.
– Tekintettel a becsapódás helyéhez közeli lakott területre, a légierő alternatív helyszínt keres a hasonló helyzetbe kerülő repülőgépek biztonságos leszállításához. A légierő tervei szerint a Baumholder Range-et használná mint elsődleges kényszerleszálló területet.
– Az is részletes áttekintésre kerül, hogy a légierő hogyan értesíti a helyi civil katasztrófaelhárítókat. Januárra terveznek egy repülőgépkatasztrófa-elhárítási gyakorlatot a helyi szervezetekkel együttmüködésben – olvasható a sajtóközleményben.
– A sajtóközlemény nem tartalmaz arra vonatkozó információt, hogy Merrell főhadnaggyal szemben indítottak-e vagy indítani fognak-e bármilyen eljárást. Bár a repülőgép lezuhanását Merrell hibája okozta, a bizottság vezetője úgy nyilatkozott, hogy a pilóta által elkövetett hibák „nem voltak olyan kirívóak egy, az ő gyakorlatával rendelkező repülőgép-vezetőtől”.
A baleset lefolyása:
12.45: A repülőgép nekiütközik a földi adónak
12.46: A bázis irányítói értesítik a Német Légi Irányítást Langenban
13.01: A bázis irányítói értesítik Langent a lehetséges katapultálásról
13.05: A repülőgép vezetője katapultál
13.05: Langen értesíti a Muensterban található Kutató Koordinációs Központot
13.06: A repülőgép becsapódik a földbe
13.10: A muensteri központ értesíti a helyi kutatóközpontot Trierben
13.10: A Trieri Kutatóközpont kapcsolatba lép a baleset körzetében található, helyi tüzoltó erőkkel
13.10: Értesítik a Wittlichben állomásozó ADAC helikoptert
13.16: A Spangdahlemi Légibázis tüzoltó és egészségügyi (együttesen mentő személyzet) személyzete megérkezik a katapultálást végrehajtó pilótához
13.17: Az ADAC helikopter megérkezik a baleset helyszínére
13.19: A helyi mentőegységek a helyszínre érnek
13.30: A Spangdahlemi Légibázis tüzoltó egysége a helyszínre érkezik
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.