A Cseh Légierő Repülőnapja. Egy közeli repülőnap, ahol airshow szomját szeretné oltani a magyar repülés szerelmese. Milyen sikerrel?
Lelkes csapatunk pénteken hajnalban indult útnak a Forgó Travel szervezésében. A sok ismerős arc útközben osztotta meg a nem túl sok információt, milyen repülők szerepelnek statikus illetve dinamikus formában Hradec Kralove-n.
Szombaton a sajtó szobában tudhattuk meg a valóságot. Idén nem dönt rekordot a CIAF-on résztvevő és bemutatót tartó gépek, kötelékek száma. Kíváncsian indultunk a statikus bemutatók irányában. Öröm volt látni a felújított, magyar Li-2-öt, kár, hogy a szóróanyagok erre az időre még nem készültek el. A szlovák és a cseh légierő gépei egymás mellett sorakoztak.
Külön kiállító standon álltak a NATO országainak gépei. F-16, AMX, Tornado, Jaguar, F-15… A sor hosszú. Az érdeklődök körülvették a kordonnal elkerített repülő masinákat és kérdéseikkel bombázták kisebb-nagyobb sikerrel a gépek személyzetét.
Két hete jelentette be a cseh miniszterelnök, hogy az árvízkárok miatt mostanában nem terveznek vadászgépet vásárolni, föleg nem Gripent.
Láthatóan a Saab Internationalt nem zavarta ez a bejelentés, nagy erőkkel vonultatta fel magát. Kiállítási sátra mellett, ahol a gépet és fegyverzetet mutatták be, naponta kétszer mutatták meg, hogyan viselkedik a negyedik generációs vadászgép a levegőben. A Mildenhallból érkezett KC-135 és az avianoi F-16-osok egy elszeparált helyen parkíroztak. Az airshow fairplay díját is az olasz bázis két, fiatal pilótájának adtuk. Beszélgetésünk alatt beinvitáltak, hogy nézzük meg közelebbről is gépeiket. Nemcsak minket, hanem a kordonnál álló kerekes székes nézőket is behívták, hogy az óriás tanker kitakarása nélkül nézhessék végig a repülő programot.
A repülő programot a csehek MiG-21-es géppára és egy AN-26-ból és két L-159-ből álló kötelék nyitotta. A nyitó beszéd után a cseh L-159B tartott bemutatót. Nagyszerü repülési tulajdonságokat mutatott be. Az airshow egyik érdekességét a Hradec Kralove-i Repülő Múzeum csapata mutatta be. Az első világháború harcterei felett nap, mint nap láthatott ilyet a harcoló katonaember. Most a közönségnek is megmutatták, korhü ruhában, hogyan repültek az I. világháború harci gépei, hogyan harcoltak a szárazföldi alakulatok.
A „nulladik” generációs gépek után a negyedik generáció gépe a Gripen dübörgött el a nézők előtt. Bemutatójával nemcsak gyönyörködtetni, hanem meggyőzni is szeretett volna. A svéd cég még nem tett le arról, hogy pár év múlva cseh felségjellel repüljön ez a típus a CIAF-on.
A svédek nemcsak a vadászgép, hanem a C-130 Hercules repülési tulajdonságait is bemutatták. Szerencsém volt a vasárnapi bemutatóját pilóták között végig nézni. Mindannyian csodálkoztunk, hogy mire képes ez a gép, rövid fordulók, nagyszögü emelkedések, és mindezt nemcsak négy, hanem két hajtómüvel is. Érdekességnek számított még a Team 60 bemutatója is. Egyszerü, szép bemutatót tartott a hat SAAB 105-ös.
A helikopterek után érdeklődök számára teljes volt a program. A Sokol, Mi-17, Mi-24 repülését többször megcsodálhatta a nagyérdemü. A tavalyihoz hasonlóan idén is programismétlésekkel oldották meg a holt időket a szervezők. Így többször láthattuk a helikopterek mellett a Gripent és a Tornadot, L-159-et.
Ismert hangdübörgés és füst jelezte, hogy a kifutópályán MiG-29-esek készülnek felszállásra. A szlovákok infracsapdával színesített légiharc bemutatója itt is nagy sikert aratott. A szakértők akár össze is a hasonlíthatták, mit tud a Fulcrum és mit tud az F-16. A repülő programban a holland és a dán pilóta mutatta be a Falcont a levegőben.
CIAF 2002. Egy átlagos repülőnap. Pozitívumok, negatívumok vegyesen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.