Huszonöt évvel ezelőtt, 1982. január 6-án vette át az első Tornado GR1-es változtatható szárnynyilazású harci gépet a Royal Air Force (Brit Királyi Légierő) IX. repülőszázada a Honington légibázison. Az azóta eltelt negyedszázadban a típus különböző alváltozataiból több mint 200 darabot rendszeresítettek a britek.
A Panavia Tornado kifejlesztésében és gyártásában Németország, Nagy-Britannia és Olaszország vett részt, a gyártósorokról összesen 992 darab gép került le három fő változatban. A vadászbombázó és felderítő mellett légvédelmi elfogóvadász és elektronikaiharc-változatokat is kialakítottak.
Az első gépek, melyek szolgálatba álltak a briteknél, a GR1-es szériából kerültek ki, azóta már többször továbbfejlesztették őket, így napjainkban a GR4/4A változatokat alkalmazza a RAF. A típus csapásmérő feladatkörben lényegesen sikeresebb lett, mint elfogóvadászként, így tovább is maradnak rendszerben. A Tornado F3 légvédelmi változatot hamarosan kiszorítják az Eurofighter Typhoonok, Olaszország pedig inkább használt F-16-osokat bérelt a problémás típus helyett a szintén nemzetközi összefogással kifejlesztett váltótípus beérkezéséig. A Tornado különböző alváltozatait a RAF-on kívül nagy számban rendszeresítette Németország, Olaszország és Szaúd-Arábia is.
Tornado és Typhoon egy kötelékben
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.