Az elmúlt ősszel érkezett Coventry-be a Battle of Britain Memorial Flight (BBMF) nevű alakulat Avro Lancaster típusú éjszakai nehézbombázója. Az Air Atlantique légi bázisán egy hat hónapos teljes felújítást végeznek el rajta, mielőtt a repülőgép megkezdené a 2007-ik évi repülési szezonját. A II. világháborúban szolgálatot teljesítő repülőgép az elmúlt évig rendszeres szereplője volt a repülőnapoknak. Éppen ezért már jócskán elérte azt a korhatárt, amikor javítását nem lehet tovább halasztani. Így először – annak ellenére, hogy a RAF korábban már kellő jártasságot szerezett különböző karbantartási munkák során –, nekiláttak a típusról még fellelhető minden hasznos adat összegyűjtésének.
A feladat azonban mégsem volt olyan egyszerü, mint amilyennek először látszott. Ugyanis az 1940-es évek közepén 7.377 db különböző változatú Lancastert gyártottak, de napjainkban mindössze csak két – a másik Kanadában – repülésre alkalmas példánya létezik. A BBMF szakemberei végül felvették a kapcsolatot a RAF Wyton-i bázisán lévő Nimrod Integrated Projekt Team-mel, hogy a szét- majd összeszerelési munkafolyamatok követelményeinek maradéktalanul eleget tudjanak tenni.2006. október 2-án hangárba vontatták a Lancastert, és egy előre kidolgozott ütemterv szerint megkezdték a nagyjavítási munkafolyamatot. Először hidraulikus emelőkkel felemelték a repülőgépet, és a törzsön lévő fő szintezési pontok alapján vízszintesbe állították, majd megvizsgálták a szerkezet fő részeink egymáshoz viszonyított helyzetét és deformáltságát. A következő fázis során lemaratták a külső festékréteget, majd szakszerüen szétszerelték a gépet. Kivették a szárnyakból az üzemanyag-tartályokat, valamint leszerelték a futómüveket is. Ezután a lecsupaszított fém-felületeket alaposan átvizsgálták, hogy az esetleges hibákat kijavítsák, vagy szükség esetén kicseréljék a borítólemezeket. Ezen kívül egyenként leszerelték a híres Merlin Mk 25-ös motorokat, melyeket a propellerekkel együtt a RAF Coningsby támaszpontjára szállítottak külön javításra.A nagyjavítás nemcsak a teljes külső, hanem a belső festés lemaratása után a repülőgép összes belső rendszerét is érinti majd. A törzs hátsó végén elhelyezkedő farok vezérsíkokon lévő stabilizátorok, és aerodinamikai kormányok (faborítású csürő, magassági és oldalkormánylapok) eltávolítása után nyílt lehetőség a kormányvezérlés elemeinek alapos átvizsgálására. De ellenőrzésre kerülnek a kormányszervek bekötési csomópontjai, a belső szerkezeti elemek, csövek, kábelek és egyéb berendezések is, illetve szükség szerint javítják, vagy cserélik a hibás elemeket. Az Air Atlantique mérnöki csapatának egyetlen apró hiba sem kerüli el a figyelmét, valamint fel vannak készülve a váratlan feladatok megoldására is.
A munkafolyamat befejező fázisa csak akkor következik, ha a szerelők mindennel végeztek. Újból jöhet: a belső festés, beszerelés, szintezés, szabályozás-bejáratás, földi ellenőrzés, berepülés, majd a külső festés. Ez utóbbit illetően egy különleges megállapodás született a BBMF vezetése és Al Pinner parancsnok között. Ugyanis a Lancasterrel egyszerre két bombázószázadnak is emléket kívánnak állítani, mint mondják: „Lest we forget” (Hogy el ne felejtsük). Méghozzá úgy, hogy a „Phantom of the Ruhr” névvel a 30 bevetést teljesített 100. század HW-R jelzését és színeit a gép bal oldalára, míg a „The Ton” nevü 91 küldetést repült 550. század BQ-B jelzését, pedig a jobb oldalra festik majd fel. A Lancaster először tavasszal fog bemutatkozni a nagyközönség előtt a BBMF 50. jubileumi évadjában.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.