2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Megújul a veterán bombázó

JETfly  |  2007. 02. 12., 12:02

Az elmúlt ősszel érkezett Coventry-be a Battle of Britain Memorial Flight (BBMF) nevű alakulat Avro Lancaster típusú éjszakai nehézbombázója. Az Air Atlantique légi bázisán egy hat hónapos teljes felújítást végeznek el rajta, mielőtt a repülőgép megkezdené a 2007-ik évi repülési szezonját. A II. világháborúban szolgálatot teljesítő repülőgép az elmúlt évig rendszeres szereplője volt a repülőnapoknak. Éppen ezért már jócskán elérte azt a korhatárt, amikor javítását nem lehet tovább halasztani. Így először – annak ellenére, hogy a RAF korábban már kellő jártasságot szerezett különböző karbantartási munkák során –, nekiláttak a típusról még fellelhető minden hasznos adat összegyűjtésének.

A feladat azonban mégsem volt olyan egyszerü, mint amilyennek először látszott. Ugyanis az 1940-es évek közepén 7.377 db különböző változatú Lancastert gyártottak, de napjainkban mindössze csak két – a másik Kanadában – repülésre alkalmas példánya létezik. A BBMF szakemberei végül felvették a kapcsolatot a RAF Wyton-i bázisán lévő Nimrod Integrated Projekt Team-mel, hogy a szét- majd összeszerelési munkafolyamatok követelményeinek maradéktalanul eleget tudjanak tenni.2006. október 2-án hangárba vontatták a Lancastert, és egy előre kidolgozott ütemterv szerint megkezdték a nagyjavítási munkafolyamatot. Először hidraulikus emelőkkel felemelték a repülőgépet, és a törzsön lévő fő szintezési pontok alapján vízszintesbe állították, majd megvizsgálták a szerkezet fő részeink egymáshoz viszonyított helyzetét és deformáltságát. A következő fázis során lemaratták a külső festékréteget, majd szakszerüen szétszerelték a gépet. Kivették a szárnyakból az üzemanyag-tartályokat, valamint leszerelték a futómüveket is. Ezután a lecsupaszított fém-felületeket alaposan átvizsgálták, hogy az esetleges hibákat kijavítsák, vagy szükség esetén kicseréljék a borítólemezeket. Ezen kívül egyenként leszerelték a híres Merlin Mk 25-ös motorokat, melyeket a propellerekkel együtt a RAF Coningsby támaszpontjára szállítottak külön javításra.A nagyjavítás nemcsak a teljes külső, hanem a belső festés lemaratása után a repülőgép összes belső rendszerét is érinti majd. A törzs hátsó végén elhelyezkedő farok vezérsíkokon lévő stabilizátorok, és aerodinamikai kormányok (faborítású csürő, magassági és oldalkormánylapok) eltávolítása után nyílt lehetőség a kormányvezérlés elemeinek alapos átvizsgálására. De ellenőrzésre kerülnek a kormányszervek bekötési csomópontjai, a belső szerkezeti elemek, csövek, kábelek és egyéb berendezések is, illetve szükség szerint javítják, vagy cserélik a hibás elemeket. Az Air Atlantique mérnöki csapatának egyetlen apró hiba sem kerüli el a figyelmét, valamint fel vannak készülve a váratlan feladatok megoldására is.

A munkafolyamat befejező fázisa csak akkor következik, ha a szerelők mindennel végeztek. Újból jöhet: a belső festés, beszerelés, szintezés, szabályozás-bejáratás, földi ellenőrzés, berepülés, majd a külső festés. Ez utóbbit illetően egy különleges megállapodás született a BBMF vezetése és Al Pinner parancsnok között. Ugyanis a Lancasterrel egyszerre két bombázószázadnak is emléket kívánnak állítani, mint mondják: „Lest we forget” (Hogy el ne felejtsük). Méghozzá úgy, hogy a „Phantom of the Ruhr” névvel a 30 bevetést teljesített 100. század HW-R jelzését és színeit a gép bal oldalára, míg a „The Ton” nevü 91 küldetést repült 550. század BQ-B jelzését, pedig a jobb oldalra festik majd fel. A Lancaster először tavasszal fog bemutatkozni a nagyközönség előtt a BBMF 50. jubileumi évadjában.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.