Még 1971 és 1975 között gyártották licenc alapján Németországban azt a 110 darab CH-53G/GS „Mittlerer Transporthubschraubert” (közepes szállítóhelikopter), amelyekből 520 millió euró értékben negyvenet modernizálnak. Az amerikai CH-53D Sea Stallion változataként épült német helikopterek szállítási kapacitása nagyjából megegyezik a CH-53E-ével, ám az E változat számos újítását, többek között egy harmadik hajtóművet nem tartalmaznak. Egy 2002-ben hozott döntés értelmében 80 helikoptert érdemes felújítani.
A védelmi beszerzésekért felelős szövetségi iroda (BWB) kiírását az EADS Eurocopter nyerte el. A modernizáció elsősorban az avionikát, illetve az önvédelmi rendszereket érinti, amelyeket a Rockwell Collins szállít. Így a német CH-53G/GS új kommunikációs (rádió- és adat-) és navigációs rendszereket, autopilótát, FLIR-t (forward-looking infrared) és elektronikus hadviseléshez szükséges felszerelést kapnak. Az új kommunikációs rendszereket úgy módosítják, hogy azok képesek legyenek együttmüködni a Heeresflieger többi modern helikoptereivel, mint az NH-90-nel és a Tigerrel. Az új rendszerek kisebb helyigényének köszönhetően egy újabb belső üzemanyagtartály is elfér. A most megrendelt program keretében az utolsó gépet 2013-ig kell átadni. Ennek köszönhetően a CH-53G/GS helikopterek, amelyeket a felújítást követően CH-53GA-nak hívnak majd, 2030-ig tarthatóak szolgálatban. Addigra vélhetően elkészül az Eurocopter az új, egyelőre csak HTH-nak (Heavy Transport Helicopter) nevezett nehéz szállítóhelikopterével.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.