2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

In memoriam...

JETfly  |  2007. 04. 11., 21:12

A lélekharang szomorú hangja egy pilótát, a levegő urainak egyikét búcsúztatta. Erdődi Béla őrnagy, akit a repülős nemzedék Matrac névre keresztelt, már egy égi repülőtéren várja a következő felszállást.  

Mozgalmas életet tudhat maga mögött, élete filmje mozgalmas, bár lehetett volna hosszabb is. Az első képkockák 1953-ba repítenek vissza. A pontos dátum március 23-a, ezen a napon jött világra Miskolcon Erdődi Béla. A film forog tovább, és bepillantást kaphatunk a miskolci kamaszévekbe, 3. számú miskolci szakközépiskola mindennapjaiba, az érettségi kicsit izzasztó perceibe.

Egy újabb snitt, újabb dátum, 1970. április 18-a, újabb helyszín, a miskolci repülőtér. Talán ő se gondolja, mennyire fontos nap ez az életében. Ekkor száll fel először Z-226 Tréner típusú repülőgéppel, és ez a repülés az első bejegyzés Erdődi Béla repülési naplóiba, amelyekben több mint ötezer óra szerepel. 

Az ötezer óra dokumentációja

A film következő részében már Szolnokon vagyunk. A tizennyolc éves pilótanövendék a Repülő Müszaki Főiskola padjaiban tanulja a vadászrepülőgépek vezetésének elméleti ismereteit, majd irány a Szovjetunió, ahonnan 1975-ben érkezik haza kiképzett vadászrepülőgép-vezetőként.

A film forog tovább, a következő jelenetben Pápán vagyunk. Matrac a 47. Honi Vadászrepülő Ezredhez kerül beosztott repülőgép-vezetőnek. A mostani pályakezdők irigykedve hallgatnák a típusok hosszú sorát, melyeken repült: MiG-15, MiG-17, MiG-21 és MiG-23.

Egészségi állapota nem bírta a vadászrepülők kemény mindennapjait, és 1984-ben a szállítórepülőkhöz került az An-26-os repülőgépre. A filmen egymás után villannak fel az ismert szolgálati helyek: Szentkirályszabadja, Szolnok, Tököl, majd újra Szolnok. Itt ér el figyelemre méltó sikereket. 1990-ben I. osztályú hajózó és rajparancsnok lesz.

Erdődi Béla

1953-2007

A Magyar Honvédség átszervezései következtében 2005-től az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kötelékébe kerül, a Teve század 2. repülőrajának rajparancsnoka. A film a 2005-ös esztendő kiemelkedő eseményéhez ér. Május 19-e, Szolnok. Különleges repülésre indul. A „párnás Ancsa” fedélzetén családtagjai, a feladat útvonalrepülés hazánk felett és a kiemelt úti cél szülőfaluja Miskolc mellett. Különleges repülés ez. Ez a levegőben töltött ötezredik órája Erdődi Béla őrnagy úrnak. A kis falu felett díszelgő áthúzás, amit az igazat megvallva nem minden rokon élvezett a fedélzeten, de az otthonmaradtakkal így lehetett csak ünnepelni. A történelmi repülés után kollégái köszöntése meghatotta a sokat próbált pilótát. Az asztalon a dokumentáció, mely repülési könyvek őrzik az ötezer óra részleteit, pezsgő és egy nyaksál az ötezres számmal. Matrac ekkor már tudta, hogy katonai pályája hamarosan véget ér, és 2005. december 15-én nyugállományba vonult.

A film további része már a családról szól. Édesanyjáról, testvéréről, feleségéről, gyermekeiről, unokáiról és az elmaradhatatlan barátokról.

A film lassan véget ér. Az utolsó kocka 2007. március 7-én délelőtt exponálódik, mikor a diósgyőri kórházban utolsót dobban Erdődi Béla nyugállományú őrnagy szíve. A film lefutott, a vetítőgép lámpája elalszik, közben az égi repülőtéren felbúg a hajtómüvek hangja, és Matrac elindul repülésére, hogy újabb órákat gyüjtsön hajózókönyvébe.

Nyugodj békében!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.