2007. április 27-én Oroszország befejezte a MiG-31 elfogó vadászrepülőgép legújabb verziójának tesztjeit. A MiG-31 típus tulajdonképpen a MiG-25 feljavított változata, amit anno az amerikai B-70 típusú bombázó ellen fejlesztettek ki. Amikor az Egyesült Államok 1967-ben törölte a B-70 típust magas ára miatt, az oroszok is változtattak, és felderítő szerepkörben alkalmazták a MiG-25 típust. A MiG-25-ről időközben kiderült, hogy egy kiváló felderítő repülőgép volt, repülési karakterisztikája (főleg magasság, sebesség vonatkozásában) a legtöbb, ilyen feladatra használt repülőgépénél jobbnak bizonyult, bár nem kelhetett versenyre az amerikai U-2 vagy SR-71 típusú kémrepülőgépekkel.
Van azonban egy hatalmas különbség. Addig, amíg az Egyesült Államok nem adta el a fenti két típust, addig Oroszország több országba exportálta a MiG-25 típusú repülőgépet. A MiG-31 típus a MiG-25 továbbfejlesztett változata, aminek köszönhetően a korábbi hibák nagy részét kiküszöbölték, és így egy nagyon lenyügöző elfogó vadászrepülőgépet alkottak.
A 46 tonna tömegü repülőgép 200 km-es tartományban müködő passzív szenzorokkal, valamint R33 típusú rádióvezérlésü rakétákkal van felszerelve. A MiG-31 nem túl jól manőverezhető, azonban maximális sebessége kompenzálja ezen hiányosságát. A repülőgép maximális sebessége elérheti a 3200 km/h-t is.
A MiG-31 modernizációs programját már a Szovjetunió 1991-es felbomlása után megkezdték. Az eltelt idő alatt a fennmaradt 350 repülőgépből 200-at modernizáltak valamilyen szinten. Az 1980-as években közel 500 darab MiG-31 típusú repülőgépet építettek. Az elmúlt néhány évben a MiG-31-flotta sokkal több pénzt kapott, és így a 25%-os harckészültségi mutatót sikerült 75%-ra emelni.
A MiG-31 típus az orosz légvédelem egyik legfőbb típusa, azonban Oroszország olyan területekre kívánja összpontosítani MiG-31-flottáját, ahol leginkább várható, hogy nagy sebességü „betolakodókkal” találkozhatnak (Kína és Európa). Oroszország bízik abban, hogy a modernizált MiG-31M után lesz külföldi érdeklődés is, és így folytathatják a felújítási munkálatokat. Jelenleg közel 100 darab MiG-31 vár modernizációra.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.